Spørgsmål til ægteskabserklæring

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SanneY
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17.06.2019 11:15:11

Spørgsmål til ægteskabserklæring

Indlæg af SanneY » 17.06.2019 11:24:36

Hej

Jeg er dansk statsborger bosat i udlandet, hvor jeg ønsker at blive gift med min tyrkiske forlovede. For at kunne blive gift i Tyrkiet, kræver det at jeg kan fremvise en ægteskabsattest/ægteskabserklæring.

Som jeg forstår det skal jeg kontakte den kommune hvor jeg sidst havde bopæl. Min del af ansøgningen skal udfyldes online, min bedre halvdel er tyrkisk statsborger og dermed ikke EU-borger og derfor kan vi udfylde hans online, men bliver bedt om at printe det ud og møde op hos Københavns kommune. Han kan af gode grunde ikke rejse ind i landet, så det er mig der skal rejse.

Er der nogen der har erfaring med hvor lang tid det tager at få udstedt ægteskabsattesten?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål til ægteskabserklæring

Indlæg af mh1 » 17.06.2019 20:24:38

Tyrkiet stiller IKKE krav om at du skal bevise at du kan gifte dig efter dansk lov, de vil være fuldt tilfredse med en bopælsattest, som jo viser at du er/var ugift da du flyttede fra DK. Du kan derfor blot bede din seneste bopælskommune om en bopælsattest og du skal IKKE og KAN IKKE få noget i din forlovedes navn, når han aldrig har boet i DK.

Du skal i øvrigt også have en tilsvarende attest fra det/de land(e) du har boet i, siden du flyttede fra DK.

Her står, hvad du skal bruge i Tyrkiet:

"YABANCI UYRUKLU ÇİFTLER İÇİN İSTENEN BELGELER

1- Bekarlık Belgeleri

A) Kendi konsolosluğundan alınıp İstanbul valiliği hukuk işleri müdürlüğüne onaylatılacaktır.
B) Konsolosluğu Ankara’da olanlar ise bekarlık belgesini T.C Dışişleri Bakanlığına onaylatılacaktır.
C) Bekarlık belgesini kendi ülkesinden getirmesi durumunda bekarlık belgesi T.C Büyükelçiliğine onaylatılması veya Apostil onayı gerekmektedir.
Not: Bekarlık belgesinde çiftlerin anne ve baba isimleri yazmıyorsa doğum belgeleride almaları zorunludur.

2- Pasaportun noter tasdikli tercümeleri.

3- Konaklama Belgesi (Kaldıkları otelden kaldıklarına dair yazı, iki yabancı uyruklular için geçerlidir.)

4- Sağlık Raporları; Sağlık Ocakları ve Devlet Hastanelerinden evlilik için alınması gerekmektedir. Özel Hastaneler veya polikliklerden alınan raporlar Sağlık Ocakları veya Sağlık Grup Başkanlıklarına onaylatılması durumunda kabul edilecektir.

5- 6 Adet Resim

DOCUMENTS REQUIRED TO FILE AAPPLICATION FOR MARRIAGE OF FOREIHNERS

1- CERTIFICATE OF CELIBACY
A) To be issued by the Consulate of the country of the foreigner located in Istanbul. The certificate of celibacy will be certified by the Governor of Istanbul (Istanbul Valiligi) located in Cagaloglu, or
B) If the consulate of the country of the foreigner is located in Ankara then the certificate of celibacy will be certified by the Ministry of Foreign Affairs of the Turkish Republic.
C) If the Certificate of Celibacy is to be issued in the country of the foreigner then it should be certified by the Consulate of the Turkish Republic or should have an apostil. It should also be translated into Turkish and notarized. Otherwise it will not be valid.

2- NOTARY CERTIFIED TRANSLATION OF THE PASSPORT

3- ACCOMMODATION DOCUMENT If both partners are foreigners then a letter should be written by the hotel that the foreigners are staying. In this letter, the duration of stay and date of departure will be written.

4- HEALTH REPORT The health report should be issued by the health units (Sağlık Ocağı) or state hospitals (Devlet Hastanesi). Any report to be issued by private hospitals or clinics will not be accepted. First application should be made to the health units (Saglik Ocağı).

5. SIX (6) PASSPORT SIZE PHOTOS"
mh
Rådgiver for ÆUG

SanneY
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17.06.2019 11:15:11

Re: Spørgsmål til ægteskabserklæring

Indlæg af SanneY » 18.06.2019 21:05:54

Hej

Tak for dit uddybende svar. Vielseskontoret i Alanya forlanger at vi viser en ægteskabsattest ellers kan vi ikke blive gift i Tyrkiet.

Jeg har bopælsattest, men den vil de ikke acceptere som nok information, de forlanger at jeg fremviser en ægteskabsattest.

https://www.alanya.bel.tr/S/1438/Necess ... documents-

Jeg har hørt om en anden pige bosat i Tyrkiet, som netop er blevet bedt om at vise det samme.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål til ægteskabserklæring

Indlæg af mh1 » 19.06.2019 09:03:38

Kontakt Familieretshuset, og forklar at du
1) bor i udlandet
2) skal bruge en ægteskabsattest for at blive gift i udlandet med en udlænding,
3) og at din forlovede aldrig har boet i DK, og du derfor ikke kan få ægteskabsattest fra din kommune.

Jeg kan anbefale at du gør det skriftligt.

Bed om at om muligt få en digitalt underskrevet attest, så du kan få apostille på uden at skulle bruge ventetid pga. Postnords arbejdstempo.

https://familieretshuset.dk/om-familieretshuset/kontakt
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar