FS efter EU regler efter ophold i Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sez24
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18.06.2019 19:37:30

FS efter EU regler efter ophold i Tyskland

Indlæg af Sez24 » 18.06.2019 20:00:19

Hej,
jeg har kigget på forummet og fundet svar rundt omkring men er ikke helt sikker. I må gerne henvise mig til tråde. Jeg håber I kan hjælpe.

jeg er dansk og min kone er tyrkisk og vi blev gift sidste år på dansk rådhus. Min kone bor I Tyrkiet, og vi vil gerne ansøge om familiesammenføring.
Den nemmeste og mindst risikofyldte måde er sandsynligvis efter EU reglerne.

Derfor har jeg kigget efter arbejde i Tyskland, og regner også med at finde et arbejde snart og flytte til Sydtyskland.

Min kone har fornyligt fået 2 års turistvisum udstedt af den danske ambassade.

Når jeg har er flyttet til Tyskland, og fundet bopæl og arbejde, kan min hustru så komme og ansøge om opholdskort den dag hun ankommer?

Når hun har ansøgt om opholdskort, skal hun så være I Tyskland tiden derefter eller må hun rejse tilbage til Tyrkiet?

Vi vil gerne til Danmark hurtigst muligt f.eks. efter 3 måneder, men ÆUG anbefaler at man bliver boende i det andet EU land indtil ansøgningen er færdigbehandlet. Hvad er ulempen ved at flytte til Danmark straks efter at ansøgning, og hvor lang tid efter at have boet i et andet EU land anbefaler i at man søger om familiesammenføring efter EU Regler?


Med venlig hilsen
Sezgin

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS efter EU regler efter ophold i Tyskland

Indlæg af mh1 » 19.06.2019 13:09:55

Hvis du har arbejde i Tyskland vil din arbejdsgiver skulle sørge for din sygesikring (Krankenkasse). Din familie, dvs. ægtefælle og evt. børn er medforsikret, men din ægtefælle skal selv skrive under hos Krankenkassens kontor for at få et sygesikringskort. Dette kort skal fremvises som dokumentation for heldækkende sygesikring, når man søger om EU-opholdskort. Med andre ord er svaret på dit første spørgsmål 'Nej', for hun skal først på Krankenkasse for at anmode om sygesikringskort, og det kan tage nogle uger før det kommer med posten.

Da I vil skulle bruge vielsesattest til både anmodning om sygesikringskort og EU-opholdskort, skal I bede Borgerservice der hvor I blev gift om at få en international vielsesattest, hvis I ikke allerede har en.

Når hun har et Schengenvisum, vil hun kunne rejse ud og ind mens hun venter på opholdskortet. Tyskland er dog nok noget nær verdensmester mht. udstedelseshastighed, det kan tage så lidt som to uger, så det burde vel ikke være strengt nødvendigt? Husk at det ikke er nok at være gift, I skal også leve i samme EU-land for at hun kan få opholdsret, så det er ikke helt smart hvis hun fortsat har et hjem i et helt andet land. Korte besøg er OK.

Da det først og fremmest er dig, som skal opfylde de min. tre måneders ophold, mens din ægtefælle blot behøver at have 'sluttet sig til dig', dvs. være flyttet ind og have været der et par uger, før I lovligt kan flytte til DK, kan I jo planlægge at du flytter, og din ægtefælle kommer 2-2 ½ måned senere, får sygesikring på plads og får anmodet om EU-opholdskort.

Når de tre måneder er gået kan I søge om forhåndsgodkendelse fra DK, men behandlingen af EU-sager er jo nu overtaget af en enhed, som ihvertfald har et andet navn, og måske også nogle nye og urutinerede sagsbehandlere, så den danske sagsbehandling kan godt være endnu mere langsommelig end før (op til 6 mdr.), men hvis du har sikret og dobbelttjekket at alt som skal opfyldes er opfyldt, kan I godt flytte til DK før forhåndsgodkendelsen kommer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sez24
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18.06.2019 19:37:30

Re: FS efter EU regler efter ophold i Tyskland

Indlæg af Sez24 » 19.06.2019 20:07:52

Mange tak for dit svar, MH. Jeg har endnu et spørgsmål i forlængelse af det sidste afsnit.

Når/hvis min hustru får opholdskort i Tyskland, og vi derefter har søgt FM/forhåndsgodkendelse fra Danmark efter de tre måneder i Tyskland, og har valgt at flytte til Danmark, har min hustru så nogle rettigheder i Danmark såsom at kunne påbegynde dansk undervisning?

Når de tre måneder er gået kan I søge om forhåndsgodkendelse fra DK, men behandlingen af EU-sager er jo nu overtaget af en enhed, som ihvertfald har et andet navn, og måske også nogle nye og urutinerede sagsbehandlere, så den danske sagsbehandling kan godt være endnu mere langsommelig end før (op til 6 mdr.), men hvis du har sikret og dobbelttjekket at alt som skal opfyldes er opfyldt, kan I godt flytte til DK før forhåndsgodkendelsen kommer.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS efter EU regler efter ophold i Tyskland

Indlæg af mh1 » 20.06.2019 12:46:56

Det har hun, men hun vil dog have svært ved at bevise det, før hun har kortet i hænde.

Hun skal selv tage initiativ, og hun vil som EU-sammenført være S-kursist, dvs.hun skal betale et depositum på pt 1.250 kr for at deltage, samt 2.000 kr/ modul.

http://uim.dk/arbejdsomrader/danskunder ... uddannelse
mh
Rådgiver for ÆUG

Sez24
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18.06.2019 19:37:30

Re: FS efter EU regler efter ophold i Tyskland

Indlæg af Sez24 » 20.06.2019 18:13:13

Jeg værdsætter din hjælp, MH. Tak!

Besvar