Familiesammenføring - Autoriserede dokumenter vs legaliserede dokumenter

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kristensen2004
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08.05.2019 15:18:50

Familiesammenføring - Autoriserede dokumenter vs legaliserede dokumenter

Indlæg af kristensen2004 » 08.05.2019 15:47:47

Hej,

Min kone og jeg er blevet gift og skal søge om familiesammenføring. Vi er pt i gang med at samle dokumentation sammen og i den forbindelse er jeg stødt på krav om autoriseret oversættelse fra Thai til Dansk eller Engelsk.

Da vi skulle giftes krævede de danske myndigheder at hendes thailandske dokumenter skulle legaliseres af den danske ambassade i Thailand.

I familiesammenførings ansøgningen står der blot at dokumentationen for bevis på arbejde, skole og uddannelse etc skal være "autoriseret oversættelse til dansk".

Det forstår jeg således at man kan få oversat dokumentationen og verificeret/autoriseret oversættelsen af den Thailandske regerings Legalisation division, men ikke behøver at få dem legaliseret af den danske ambassade i Bangkok.

Er der nogen der har oplevet at deres dokumenter i forbindelse med familiesammenføring afvist hvis ikke de er legaliseret af en dansk representation i ægtefællens hjemland?

resser
Indlæg: 166
Tilmeldt: 05.03.2010 09:56:13
Geografisk sted: København

Re: Familiesammenføring - Autoriserede dokumenter vs legaliserede dokumenter

Indlæg af resser » 15.06.2019 19:54:54

Hej

Den rette fremgangmåde er at man først får autoriseret oversætning enten på engelsk eller dansk af Thai dokumenter for bevis på arbejde, skole og uddannelse etc ( autoriseret vil sige at oversætteren er godkendt til autoriseret oversættelse og har et et stempel på det.)
Derefter skal de autoriserede dokumenter legaliseres på den danske ambassade, og så derefter sendes til vurdering hos Danmarks udlændingestyrelse.

legenda
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16.06.2019 13:20:20

Re: Familiesammenføring - Autoriserede dokumenter vs legaliserede dokumenter

Indlæg af legenda » 16.06.2019 13:21:42

Jeg skal lige være sikker her.

Jeg er nemlig også i processen med FS.

Det er kun et krav at få et stempel fra den danske ambassade, hvis dokumentet er blevet oversat. Korrekt?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring - Autoriserede dokumenter vs legaliserede dokumenter

Indlæg af mh1 » 16.06.2019 18:17:27

Danske originaldokumenter skal ikke legaliseres.

Udenlandske originaldokumenter skal, uanset om de er oversat eller ej, legaliseres evt. med apostille, hvis de er fra et apostilleland.
mh
Rådgiver for ÆUG

legenda
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16.06.2019 13:20:20

Re: Familiesammenføring - Autoriserede dokumenter vs legaliserede dokumenter

Indlæg af legenda » 16.06.2019 18:29:25

Hej Igen

Legaliseres - af den danske ambassade?

Uddannelsespapirene er stemplet med landets eget udenrigsministerie.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring - Autoriserede dokumenter vs legaliserede dokumenter

Indlæg af mh1 » 17.06.2019 19:48:28

Det er hvad resser anbefaler.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar