CPR nummer, ægtepagt og danskprøver

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
NoNameDK
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16.06.2019 08:57:36

CPR nummer, ægtepagt og danskprøver

Indlæg af NoNameDK » 16.06.2019 09:35:59

Jeg har en kæreste fra Filippinerne, som tidligere har haft arbejdet i Danmark som au pair og i den forbindelse har fået et gult sygesikringskort, som hun stadig er i besiddelse af.

Mit spørgsmål går på om vi kan bruge dette CPR nummer i en ægtepagt, som indgås før vi bliver gift eller om hun vil få et nyt CPR nummer, når hun får opholdstilladelse via familiesammenføringsreglerne?

Derudover har jeg et spørgsmål om behovet for danskundervisning for at kunne klare A1 og A2 tests - hvor lang tids danskundervisning er ca. krævet for at man vil være i stand til at bestå prøverne?

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: CPR nummer, ægtepagt og danskprøver

Indlæg af gambler » 16.06.2019 10:12:10

jeg aner ikke om hun får nyt cpr no, måske kan borgerservice oplyse det ?

men man kan godt lave en ægtepagt uden cpr nummer

der krav om at gå til A1 prøve senest 6 måneder efter opholdskort er tildelt, og A2 9 måneder senere,
min kone havde brug for 4 måneder for at lære nok, til A1 prøven, men mon ikke det meget individuelt
den er ikke vildt svær, men det der nemt for nogen er svært for andre,

A2 har vi droppet, dels er den (lidt) svær, og der næsten ingen fordele i den, sammenholdt med
at skulle bruge ca 2.600 kr for at få nedsat garanti med 10.000 kr (det så de gl. regler)

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: CPR nummer, ægtepagt og danskprøver

Indlæg af DortheM » 16.06.2019 21:00:11

Man skal bestå A2 efter de nye regler. Hvis din kone har bestået en prøve i Dansk 1, 2 el. 3 med minimum 02 i karakter efter 7-skalaen eller en af de andre prøver nævnt i lovens bilag 2 kan hun springe den og A1 prøven over
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 45602#Bil2

Mht cpr-nummer vil din kæreste/hustru være registreret på det samme som sidst, hun havde bopæl i Danmark. Man beholder samme nummer hele livet, når man registrerer sig i Danmark.

Besvar