Opholdskrav efter skilsmisse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ravani
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29.11.2018 20:16:23

Opholdskrav efter skilsmisse

Indlæg af Ravani » 13.06.2019 15:58:02

Kære netværk,

Jeg er gift med en dansk kvinde men vi er ved at blive skilsmisse!
Jeg vil gerne vide om jeg kan stadig bo i Danmark!

Min opholdstilladelse er efter EU-regler: jeg har fuldtidsjob, har været gift med min kone i 3 år og 4 måneder, har boet i Danmark under min nuværende opholdstilladelse siden januar 2017, og vi har ingen børn.

Jeg har hørt at jeg har de samme rettigheder så længe jeg beviser at jeg er selvstændig dvs. hvis jeg har et job eller nok penge på min konto. Er det rigtigt?
Hvis det ikke er rigtigt, så hvad er kravende til at forsætte at bo i Danmark?

Jeg har nok opsparing, er det en god ide at jeg selv kontakter statsforvaltningen(Familieretshuset) så de kan kigge ind på min sag mens jeg har et job og nok opsparring?

Håber at det er ikke et dum spørgsmål og der er nogen der kan hjælpe med nogen infomation.

Tak på forhånd!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdskrav efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 13.06.2019 17:31:22

Du kan læse det her:
https://www.statsforvaltningen.dk/sfdoc ... ighed).pdf

Pkt. 4.8.2:
4.8.2 Tredjelandsstatsborgeres ret til fortsat ophold
Det følger af EU-opholdsbekendtgørelsens § 15, stk. 2, at en tredjelandsstatsborger, der har ret til at opholde sig her i landet som familiemedlem efter § 8, stk. 1, eller §§ 9-11, ikke mister retten til ophold ved hovedpersonens og dennes ægtefælles skilsmisse eller ophør af ægteskabet ved omstødelse, hvis:
 ægteskabet ved begyndelsen af proceduren til skilsmisse eller omstødelse har varet i mindst 3 år, heraf mindst 1 år her i landet, jf. stk. 2, nr. 1,
 forældremyndigheden til hovedpersonens børn ved aftale eller afgørelse er overdraget til en ægtefælle, der er tredjelandsstatsborger, jf. stk. 2, nr. 2,
 der foreligger en særlig vanskelig situation, herunder som følge af, at ægtefællen har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast i hjemmet, mens ægteskabet bestod, jf. stk. 2, nr. 3, eller
 ægtefællen ved aftale eller afgørelse har ret til samvær med et mindreårigt barn, og dette samvær skal finde sted her i landet, jf. stk. 2, nr. 4.
......
Opholdsret, der bevares efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 15, stk. 2, er efter skilsmissen eller ophøret af ægteskabet ved omstødelse betinget af, at tredjelandsstatsborgeren er arbejdstager eller selvstændigt erhvervsdrivende, eller at den pågældende råder over sådanne indtægter eller midler til sit underhold, at den pågældende ikke falder det offentlige til byrde, og at den pågældende tegner en sygeforsikring, der dækker perioden, indtil den pågældende opnår ret til ydelser efter sundhedsloven, eller at den pågældende er familiemedlem til en person, der opfylder disse krav, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 15, stk. 3. Hvis kravet ikke er opfyldt, kan ansøgeren imidlertid have en fortsat ret til ophold. Der henvises til pkt. 7.4.

Du skal ikke opfylde ALLE krav, blot du opfylder tidskravet og kravet om selvforsørgelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ravani
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29.11.2018 20:16:23

Re: Opholdskrav efter skilsmisse

Indlæg af Ravani » 15.06.2019 08:09:02

Mange tak,
Hvordan kan man opfylde kravet om selvforsørgelse?
Vi aldrig haft problemer med overgreb og som jeg skrev vi har ingen børn.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdskrav efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 15.06.2019 13:29:45

Selvforsørgelse = ikke modtaget kontanthjælp.

Da du har fuldtidsarbejde, og hvis du er i a-kasse og har været det længe nok til at få dagpenge, HVIS du skulle blive arbejdsløs, behøver du næppe bekymre dig.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ravani
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29.11.2018 20:16:23

Re: Opholdskrav efter skilsmisse

Indlæg af Ravani » 15.06.2019 19:11:50

Under de nye regler kan jeg ikke få dagpenge men hvis jeg bliver arbejdsløs så har jeg nok opsparring indtil jeg finder et andet job.
Er det ikke god nok hvis man har nok opsparring?

Og har aldrig haft penge fra staten udover SU.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdskrav efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 16.06.2019 18:15:05

Selvfølgelig - selvforsørgelse kan være alt, løn, opsparing, underholdsbidrag fra ægtefælle, banklån, SU osv. - alt, som ikke er offentlig forsørgelse, dog kan offentlig pension/førtidspension være selvforsørgelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar