EU-regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Eva25
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15.05.2017 18:27:29

EU-regler

Indlæg af Eva25 » 24.05.2019 11:21:05

Hej med jer,

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber på at i kan hjælpe med at besvarer. :)

Jeg er både dansk og svensk statsborger.
Sagen er at jeg efter EU reglerne gerne vil familiesammenføres med min mands bror fra hjemlandet.

Jeg har læst følgende:

Family members
A family member is

your partner (cohabiting partner, spouse or registered partner)

your or your partner's unmarried children under 21 years of age

your or your partner's children over 21 years of age if they are dependent on you for financial support

your or your partner's parents who are financially dependent on you (does not apply to the parents of students)

another family member who is dependent on you for their subsistence or is part of your or your partner’s household or if you are required personally to take care of the family member for serious health reasons.

Sidste punkt vil vi gerne søge efter.
Gør det en forskel at jeg både har dansk og svensk pas, kan jeg søge efter EU med mit danske? Eller kommer det til at betyde noget at jeg også er svensk..
Og hvad skal jeg bevise, at jeg skal forsørge familiemedlemmet..
Hvor lang tid tager det at få visum, er det stadig 14 dage efter EU reglerne ?
Kan de nægte?

På forhånd mange tak.. :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: EU-regler

Indlæg af skaanebo » 24.05.2019 17:44:24

Hvis du bor i Danmark og er dansk, kan du ikke benytte EU-regler, heller ikke selv om du også har svensk statsborgerskab, uden først at skulle bosætte dig i et andet EU-land.

Tilsvarende gælder hvis du bor i Sverige og er svensk.

Eva25
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15.05.2017 18:27:29

Re: EU-regler

Indlæg af Eva25 » 24.05.2019 17:52:48

Hej igen,

Jeg bor i Sverige, kan jeg så gøre brug af EU reglerne i dette sammenhæng med at søge på denne måde..

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: EU-regler

Indlæg af skaanebo » 24.05.2019 18:16:06

Ja, men det bliver lidt kompliceret.

Din mands bror skal have sluttet sig til jer i Sverige, og I skal så sammen flytte til Danmark, hvor I kan gøre brug af EU-regler.

I kan derimod ikke benytte EU-regler i Sverige, fordi du også er svensk.

Hvilket statsborgerskab har din mands bror, og hvordan kan I bevise, at han beror på økonomisk støtte fra dig? Og igennem hvor lang tid har du støttet ham?

Besvar