Enlig, men har en veninde boende

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Valnurat
Indlæg: 189
Tilmeldt: 24.04.2014 07:42:39

Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af Valnurat » 20.05.2019 08:05:29

Hej.
Jeg er blevet skilt fra min filippinske kone. Hun er blevet familiesammenført på vores barn nu og har fået midlertidig opholdstilladelse. Vi har et udmærket sammenarbejde ifb. med vores søn (3 år)

Jeg er flere gange på besøg hos hende og har set at en veninde er "flyttet" ind. Dvs. det værelse som sønnen havde, er nu blevet venindes. Det er blevet indrettet med seng og garderobe osv. Veninden bor eller er et til flugtsted, fra hendes mand, som vist nok er på stoffer til tider. Det er i hvert fald det min eks-kone fortæller mig. Jeg fornemmer at veninden nogle gange passer vores søn, men om veninden har hendes mand der også, ved jeg ikke. Jeg har nævnt for hende at hun skal passe på, hvis nogen finder ud af hendes 3 værelses lejlighed er blevet indrettet på denne måde. Det kunne får fatale konsekvenser. Jeg ved dog bare ikke hvilke?

Det er så mit spørgsmål. Er der nogen her der kender til konsekvensen, hvis det bliver opdaget?
Venligst

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af mh1 » 20.05.2019 09:06:08

Hvilke konsekvenser er det du frygter? Din ex-kone er da stadig enlig, lejligheden stor nok til tre personer, så selv hvis veninden får folkeregisteradresse der, er der ikke så meget som en spædekalv på isen i forhold til opholdstilladelse.

“Må jeg fremleje dele af boligen?
Ja. Du skal ikke have udlejers tilladelse til at fremleje et eller flere værelser i boligen ud. Du har som lejer nemlig ret til at fremleje op til halvdelen af lejemålet. I en 100 kvm lejlighed, må du dermed højst leje 50 kvm. ud. Du skal også være opmærksom på, at det samlede antal personer, der bor i lejemålet, ikke må overstige antallet af beboelsesrum. Udlejer kan kun modsætte sig fremlejeforholdet, hvis ovenstående regler ikke overholdes, jf. lejelovens § 69, stk. 2. Du kan i yderst sjældne tilfælde blive straffet med bøde, hvis reglerne ikke overholdes.”

Hun skal dog være opmærksom på, at hun i princippet skal betale skat af en evt. lejeindtægt, og hvis veninden bor der gratis, kan hun skulle betale skat af værdien af den leje, hun får ‘forærende’. Skat kan evt. finde på at fastsætte en fiktiv leje, men begge kan undgå mellemværende med Skat ved at fastsætte lejen til det samme som bundfradraget. Veninden skal blot betale med bankoverførsel, så lejen kan dokumenteres:
“I 2018, 2019 og 2020 er der valgfrihed mellem de eksisterende regler for boligudlejning og de nye regler. Forskelle og betingelser i de to regelsæt kan du læse mere om i afsnittet Valgfrihed mellem to forskellige bundfradrag, når du lejer ud nedenfor.

Sådan regner du lejeindtægten ud med de nye regler
Bundfradraget er 28.600 kr. i 2019 (28.000 kr. i 2018). Du skal betale skat af 60 procent af den del af lejeindtægten, der overstiger bundfradraget.

Du skal trække bundfradraget fra lejeindtægten, før du betaler skat.
Herefter skal du fratrække 40 procent af beløbet, der ligger over bundfradraget.
Lejeindtægten er den samlede lejeindtægt, det vil sige inklusive betaling for eksempelvis el, vand, varme og internet.
Du kan ikke trække dine udgifter fra (fx lys, vand og varme).
Indtægten er kapitalindkomst. Du skal derfor skrive din indtægt fratrukket bundfradraget og reduceret med 40 procent på din årsopgørelse, rubrik 37, og din forskudsopgørelse, felt 218.

Du kan ikke få fradrag for grundskyld (ejendomsskat), og ejendomsværdiskatten nedsættes ikke.”
mh
Rådgiver for ÆUG

Valnurat
Indlæg: 189
Tilmeldt: 24.04.2014 07:42:39

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af Valnurat » 20.05.2019 09:11:37

Ja, jeg kan godt se hvad du mener og jeg glemte at fortælle at hun er registreret som enlig og hun får boligstøtte og ekstra børne tilskud fra myndighederne. Hun fortæller mig at hun godt ved at hun skal passe på.
Venligst

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af mh1 » 20.05.2019 09:18:35

Hun ER da også enlig, men i forhold til boligstøtten bliver hun nødt til at oplyse at der fremlejes et værelse, såfremt veninden reelt har bopæl der.
mh
Rådgiver for ÆUG

Valnurat
Indlæg: 189
Tilmeldt: 24.04.2014 07:42:39

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af Valnurat » 20.05.2019 09:19:17

Men det er jo det hun ikke gør eller har gjort.
Venligst

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af mh1 » 20.05.2019 12:31:04

Det vil ikke give problemer i forhold til opholdstilladelse, men det vil kunne give hende problemer i forhold til kommunen. Gør hende det stjerneklart at hun skal oplyse det til boligstøttekontoret, hvis det er noget som har karakter af en varig ordning. Boligstøtte beregnes ud fra indtægt, og Boligstøttekontoret kan indregne en fiktiv indtægt, ligesom skattevæsenet kan. Desuden beregnes også ud fra hvor mange kvadratmeter man har til rådighed.

Kommunen kan i værste fald anlægge sag mod hende for socialt bedrageri, og det er altså ikke noget man skal tage let på.
mh
Rådgiver for ÆUG

Valnurat
Indlæg: 189
Tilmeldt: 24.04.2014 07:42:39

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af Valnurat » 20.05.2019 12:37:28

Tak, det var også det jeg frygtede.
Venligst

Valnurat
Indlæg: 189
Tilmeldt: 24.04.2014 07:42:39

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af Valnurat » 20.05.2019 13:54:34

Men hvad sker der så hvis hun findes skyldig i det?
Venligst

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af mh1 » 20.05.2019 17:02:50

Først og fremmest er hun vel end ikke anmeldt endnu?

Bank hende i knolden med dette: “Der er som udgangspunkt en strafferamme på 1 år og 6 måneders fængsel. Hvis der er tale om grovere bedrageritilfælde er strafferammen imidlertid op til 8 års fængsel.”

En dom vil kunne give problemer i forhold til forlængelse af opholdstilladelsen, og hvis ikke, så i forhold til opnåelse af permanent ophold.

Hun SKAL tage det alvorligt.

PS Hvis du gerne vil have at hendes opholdstilladelse bliver inddraget, så er lige præcis dette dog næppe et anvendeligt redskab. Enhver advokat vil kunne få hende frikendt, hvis hendes eneste overtrædelse er, at hun får lidt for meget boligstøtte.
mh
Rådgiver for ÆUG

Valnurat
Indlæg: 189
Tilmeldt: 24.04.2014 07:42:39

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af Valnurat » 20.05.2019 17:42:46

Jeg har ikke lyst til at det skal inddrages. Jeg er bare bekymret for vores søn. Hun nævner at hvis hun hendes opholdstilladelse skulle blive inddraget så vil hun tage sønnen med sig og lade familien tage sig af ham. Og så vil hun rejse ud igen for at tjene penge igen i et andet land.
Venligst

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af mh1 » 20.05.2019 21:28:30

Hun kan ikke bare tage barnet med, jeg går ud fra at I fortsat har fælles forældremyndighed? I givet fald skal du give tilladelse til at barnet får pas OG til at hun må rejse med det (og omvendt skal hun give tilladelse til om du må rejse med det, og til at det får pas).

Jeg kan ikke huske, om du og barnet er danske statsborgere?
mh
Rådgiver for ÆUG

Valnurat
Indlæg: 189
Tilmeldt: 24.04.2014 07:42:39

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af Valnurat » 20.05.2019 22:32:44

Vi har fælles forældremyndighed og han har allerede pas. Både ham og jeg er danske statsborgere.
Venligst

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af mh1 » 21.05.2019 11:36:48

Jeg opdagede, at reglerne er blevet ændre mht. ferierejser:

"Hvis der er fælles forældremyndighed over barnet, kan begge forældre rejse til udlandet med barnet, inden for samværsperioden, uden det kræver samtykke fra den anden forælder eller afgørelse herom fra Familieretshuset."
"Er forældrene derimod uenige om forældremyndigheden, og verserer der en sag herom ved Familieretshuset eller Familieretten, kræver rejse til udlandet samtykke fra den anden forælder."

Det vil sige, at din kone vil kunne rejse PÅ FERIE til udlandet med barnet, hvis hun rejser uden for din samværsperiode, og du eller hun ikke har søgt om at få den fælles forældremyndighed ophævet.

Hun kan dog stadig ikke tage barnet med til udlandet permanent, så længe I har fælles forældremyndighed, da det jo vil umuliggøre dit samvær.

HVIS du opdager, at det trækker op til at hun ikke kan få forlænget sin opholdstilladelse, eller at hun frivilligt vil forlade DK, bør du omgående få startet en sag om at få forældremyndigheden alene. Dermed vil du sætte en kæp i hjulet for at hun bare kan rejse og blive væk sammen med barnet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Valnurat
Indlæg: 189
Tilmeldt: 24.04.2014 07:42:39

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af Valnurat » 22.05.2019 13:08:57

Mange tak for svaret.
Venligst

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Enlig, men har en veninde boende

Indlæg af skaanebo » 22.05.2019 19:42:36

Med hensyn til for meget betalt boligstøtte, samkører de jo registrene med Folkeregistret, så hvis veninden får folkeregisteradresse hos din ekskone, får boligstøttekontoret automatisk besked, og din ekskone vil blive bedt om at tilbagebetale evt. for meget udbetalt boligstøtte.

Besvar