Opholdskrav og familiesammenføring fra Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tfm
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03.03.2019 23:58:28

Opholdskrav og familiesammenføring fra Tyskland

Indlæg af tfm » 04.03.2019 00:19:28

Hej ÆUG.

Jeg er flyttet til Tyskland, men arbejder i Danmark. Jeg vil gerne have min kone fra Laos og hendes datter fra Thailand til Tyskland for at blive familesammeført i Danmark efter EU reglerne.

Derfor har jeg henvendt mig til Statsforvaltningen først per telefon og senere personligt i informationen. Jeg har fået to forskellige svar og er i tvivl om, hvordan jeg skal få familiesammenføringen igennem.

1. I telefonen oplyste Statsforvaltningen, at der ikke var et bestemt krav for, hvor lang tid min kone skulle opholde sig i Tyskland inden vi søgte om familiesammenføring i Statsforvaltningen. Jeg skulle dog bo mindst 3 måneder i Tyskland inden ansøgningen. Det var endvidere nok, at fremvise hendes bopælsregistrering fra rådhuset i Tyskland for at dokumentere opholdet og sammenlivet med undertegnede. Hun kunne også nøjes med et kortere besøgsvisum til Tyskland, og hun ville kunne opnå midlertidig opholdstilladelse i Tyskland under ansøgningen til EU opholdskortet.

2. I informationen oplyste Statsforvaltningen, at min kone mindst skulle opholde sig i Tyskland i 3 måneder inden ansøgningen for at opfylde kravet om ophold i et EU land. Det var ikke muligt at nøjes med et kortere turistvisum til opholdet i Tyskland, fordi der kunne argumenteres for, at det ikke var et reelt ophold. Et længerevarende visum var derfor nødvendigt eller et EU kort til Tyskland. Ligeledes var det ikke nok kun at fremvise en bopælsregistrering for at dokumentere samlivet. Der skulle fremvises 3 måneders udskrift af begge vores bankkonto med den samme bopælsadresse og et dagligt forbrug i Tyskland. Det var også muligt at fremvise en forsikring i Tyskland med vores fælles adresse for at dokumentere samlivet. Det blev endvidere oplyst, at sagsbehandlingen for ikke EU borgere til et EU kort varer 6 måneder, eftersom man kommer bagerst i køen.

Hele processen med at få gennemført familesammenføringen under punkt 2 er væsentligt mere besværlig og tidskrævende. Det vil kræve en ansøgning for min kone og hendes datter til et nationalt visum i Tyskland. Der kræves tyskkundskaber for at kunne få sådan et visum, og sagsbehandlingen varer mellem 2-3 måneder. Hele processen med at få familiesammenføringen igennem vil derfor tage næsten et helt år. Det er dog muligt, at flytte til Danmark efter 3 måneder, mens man venter på at modtage et svar fra Statsforvalningen. Min kone ville kunne opholde sig i Danmark på et Tysk visum, men det er selvfølgelig ikke muligt at blive registreret i en dansk kommune før modtagelsen af EU kortet. Alle udgifter til skole og sprogundervisning med videre skal derfor dækkes af en selv. Et eventuelt Schengen visum skal søges til Tyskland, da hun vil opholde sig længst tid i Tyskland.

Mit spørgsmål til jer er, hvad er rigtigt og forkert i forhold til de to forskellige svar, som jeg har fået i Statsforvaltningen ? Bliver reglerne fortolket mere striks i Statsforvaltningen for at opfylde opholdskravet i et andet EU land i forhold til tidligere, således at svarene under punkt 2 er gældende ?

Mvh.

lillefamilie3
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18.04.2018 08:05:34

Re: Opholdskrav og familiesammenføring fra Tyskland

Indlæg af lillefamilie3 » 04.03.2019 03:30:15

Du kan søge om EU SHORT TERM VISA til hende via den tyske ambassade. Det er 90 dage. Inden det udløber tager i ned på ausländerbehörde og for en tid til termin hvor i søger om opholdskort.

tfm
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03.03.2019 23:58:28

Re: Opholdskrav og familiesammenføring fra Tyskland

Indlæg af tfm » 04.03.2019 21:39:18

Mange tak for informationen.

Er der et krav om, hvor langt opholdet i Tyskland skal være før man søger om opholdtilladelse ? Er der eventuelle krav om tyskkundskaber før ansøgningen ?

BNS82
Indlæg: 128
Tilmeldt: 09.04.2018 11:44:09

Re: Opholdskrav og familiesammenføring fra Tyskland

Indlæg af BNS82 » 05.03.2019 16:01:21

Der har været en del tråde om det her på forum og du skal have boet mindst 3 måneder i Tyskland ikke hende, men i skal rejse til Danmark sammen.
Du har krav på at få din kone til Tyskland når du bor der, hun skal søge om visum til tyskland og angive hun er gift med en EU statsborger.
Jeg ved dog ikke hvordan det virker med børn.

tfm
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03.03.2019 23:58:28

Re: Opholdskrav og familiesammenføring fra Tyskland

Indlæg af tfm » 07.03.2019 22:43:04

Jeg har netop været på immigrationskontoret og i en sundhedskasse i Tyskland.

Min kone og hendes datter kan rejse til Tyskland på et besøgsvisum. Umiddelbart efter ankomsten til Tyskland skal de registrere bopælsadressen på rådhuset. Derefter skal de til et møde på immigrationskontoret, hvor der vil blive udleveret et ansøgningsskema til et tysk EU-opholdskort. Der er ingen krav om forudgående tysk sprogkundskab, da hun er gift med en EU borger. Mine indtægter og arbejde skal dokumenteres, og det er et krav, at man har en tysk bankkonto, hvor ens løn indgår på. Forældermyndigheden skal ligeledes kunne dokumenteres.

I mit tilfælde er jeg grænsegænger, og jeg har derfor fået udleveret det særlige sundhedskort. Det er lovpligtigt at blive registreret i en sundhedskasse i Tyskland. Med en formular E106 kan man blive registreret i en tysk sundhedskasse og har dermed adgang til det tyske sundhedssystem. Når min kone er blevet registreret på rådhuset med hendes bopælsadresse vil både hende selv og datteren kunne blive meldt ind i den tyske sundhedskasse ved fremvisning af vielsesattesten og bopælsregistreringsbeviset. Sagsbehandlingstiden til et EU-opholdskort er på cirka 4 uger. Det ser derfor forholdsvis nemt ud at få en opholdstilladese i Tyskland, hvis man har dokumentationen i orden.

007
Indlæg: 66
Tilmeldt: 03.05.2019 18:26:44

Re: Opholdskrav og familiesammenføring fra Tyskland

Indlæg af 007 » 11.05.2019 12:51:13

tfm skrev:
07.03.2019 22:43:04
Jeg har netop været på immigrationskontoret og i en sundhedskasse i Tyskland.

Min kone og hendes datter kan rejse til Tyskland på et besøgsvisum. Umiddelbart efter ankomsten til Tyskland skal de registrere bopælsadressen på rådhuset. Derefter skal de til et møde på immigrationskontoret, hvor der vil blive udleveret et ansøgningsskema til et tysk EU-opholdskort. Der er ingen krav om forudgående tysk sprogkundskab, da hun er gift med en EU borger. Mine indtægter og arbejde skal dokumenteres, og det er et krav, at man har en tysk bankkonto, hvor ens løn indgår på. Forældermyndigheden skal ligeledes kunne dokumenteres.

I mit tilfælde er jeg grænsegænger, og jeg har derfor fået udleveret det særlige sundhedskort. Det er lovpligtigt at blive registreret i en sundhedskasse i Tyskland. Med en formular E106 kan man blive registreret i en tysk sundhedskasse og har dermed adgang til det tyske sundhedssystem. Når min kone er blevet registreret på rådhuset med hendes bopælsadresse vil både hende selv og datteren kunne blive meldt ind i den tyske sundhedskasse ved fremvisning af vielsesattesten og bopælsregistreringsbeviset. Sagsbehandlingstiden til et EU-opholdskort er på cirka 4 uger. Det ser derfor forholdsvis nemt ud at få en opholdstilladese i Tyskland, hvis man har dokumentationen i orden.
Hej jeg er i samme sag Alt det du skriv med adresse og arbejde og forsikring og tysk konto er lige til og “nemt”

Det eneste jeg har problem med HVORDAN får jeg min kone til tyskland? (Hun bor i Irak) så tænker hvis Danmark gav afslag på besøgsvisum( årsag at de tror at hun bliver i Danmark)
Vil Tyskland så ikke også sige det samme ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Opholdskrav og familiesammenføring fra Tyskland

Indlæg af skaanebo » 11.05.2019 13:08:02

Vær sød at læse guiden til brug af EU-regler. Du finder alle svar der. Og der er ingen grund til at bekymre sig, for der gælder helt andre regler for visum, når man er EU-borger bosat i et andet EU-land. Guiden findes under menupunktet "Rådgivning" på forsiden af hjemmesiden.

Besvar