Familiesammenføring i Sverige som Dansker.

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
casp.jens10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02.03.2019 22:40:26

Familiesammenføring i Sverige som Dansker.

Indlæg af casp.jens10 » 02.03.2019 23:15:52

Hej ÆUG,

Jeg vil lige starte med at fortælle lidt om mig selv og de udfordringer jeg står overfor i dag.
Jeg er en (ung) mand på 30 der til dagligt arbejder i København.
Det er sådan jeg at jeg mødte min kone for ca. halvandet år siden i asien, og vi valgte at blive gift for 4 måneder siden så hun kunne flytte til Danmark. Jeg startede med at invitere hende heroppe på en 3 måneders turist visum som så blev afvist af den den danske ambassade i det land som hun kommer fra. Deres begrundelse/mistanke var at hun ikke ville vende tilbage til sit hjemland efter endt visum, hvilket efter min mening er det samme som at fængsle en person før han har begået noget kriminelt (Tak for det Støjberg :x ).

Nu da vi er gift og danmark har fravalgt mig (etnisk lyshåret jyde!) har jeg valgt at flytte til Sverige, hvor jeg bor til leje. Det er så her jeg har en masse spørgsmål som jeg håber i kan/vil svare på.
Jeg har læst en masse inde på migrationsverket om familiesammenføring både efter EU-og Svenske regler.

EU-Fordele:
- Opholdstilladelse 5 år
- Ikke alt for mange krave til boligen.
- Efter opholdstilladelse kan jeg vende tilbage til Danmark og så få hun også 5 års her hjemme. (Hvilket vi måske ender med at gøre. Men samtidig overvejer jeg at blive der til hun har fået svensk pas :) )

Svenske-Fordele:
- Efter 2 får hun permanent opholdskort


For at vi ikke skal vente alt for længe vil jeg invitere hende til Sverige på en turist visum (ca. 3 måneder), og når hun så er hos mig i Sverige vil vi søge om familiesammenføring enten efter EU-eller svenske regler.
Er der nogen der prøvet det ? Altså invitere konen til Sverige på turist visum og så søge om familiesammenføring her når hun er i landet. Kan man det ? Jeg synes jeg har læst inde på migrationsverket at person SKAL søge fra hjemlandet men samtidig har jeg også læst at man sagtens kan søge mens person er i sverige på turist besøg. Jeg kunne virlig godt tænke mig at høre fra nogen som rent faktisk har prøvet netop denne metode.
Lad os antage at min kone kommer til Sverige på turist besøg og vi søger om familiesammenføring her fra. Det kan jo tage op til 12 måneder. Vil hun få et eller andet så hun kan komme med til Danmark engang imellem hvis vi nu skal besøge min familie eller bare vil være i Danmark i en weekend. (Kommer nok til at savne Danmark selvom jeg til daglig arbejder i København. )
Hvilke krave skal opfylde ? krave til boligen mm..

Det skal lige siges at jeg har et godt arbejde hvor jeg tjener godt og lønnen (35-40 udbetalt efter skat i DKK) nok til 2 personer hvis det skulle være med til at have en indflydelse på afgørelsen af familiesammenføring.

Tak.
Casper.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring i Sverige som Dansker.

Indlæg af skaanebo » 03.03.2019 11:07:21

Din kone kan godt komme til Sverige og søge, mens hun er i Sverige. Det kan hun, fordi hun er ægtefælle til en EU-borger, så I skal altså søge efter begge regelsæt, både svenske regler og EU-regler, og hun kan så også få både opholdskort (opholdsret) og opholdstilladelse.

Hun vil ikke kunne krydse nogen landegrænser, så længe hun ikke er i besiddelse af gyldigt pas plus gyldigt visum/opholdskort/opholdstilladelse. Så ingen smutture til DK, når visum er udløbet.

Bemærk, din kone skal ikke søge om turistvisum, men om besøgsvisum efter EU-regler til Sverige.

casp.jens10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02.03.2019 22:40:26

Re: Familiesammenføring i Sverige som Dansker.

Indlæg af casp.jens10 » 03.03.2019 13:11:44

Tak for det fine svar skaanebo.

Se, jeg troede jeg havde styr på det hele men nu kan jeg jo se at jeg ingenting vidste om besøgsvisum. Tak for det... :P

Kan hun få et midligertidig kort/visum så hun kan krydse landegrænser..

Hvor lang tiden vil sagen tage hvis hun vælger at blive i hjemlandet indtil sagen er afsluttet?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring i Sverige som Dansker.

Indlæg af mh1 » 03.03.2019 19:35:53

NEJ, der er ikke nogen midlertidige kort, men man kan jo lægge ud med et maksimalt visum på 90 dage. Det vil give mulighed for at besøge DK op til mange gange.

Det må tage op til 6 mdr. at udstede opholdskort, og Sverige blæste en lang tid højt og flot på den maksimale tid, så nogle ventede i et år eller mere på det. Det er vistnok blevet bedre.

MEN det kan altså tage op til et år, så hvis I gerne vil være sammen, så vil det være klogt at hun kommer og derpå søger. Det kan nemlig være vanskeligt at få vristet et visum ud af myndighederne, når man har en ansøgning om familiesammenføring under behandling, og så vil hun jo være 'fanget' i sit hidtidige hjemland, i stedet for i sit nye.

Og din familie kunne måske også køre til Sverige, hvis I savner hinanden? Det er lige langt. Selv om jeg godt ved, at københavnere fx mener at der er væsentligt længere fra København til Århus end fra Århus til København, og sikkert ligeledes mener at der er væsentligt længere fra København til Malmø end fra Malmø til København ...
mh
Rådgiver for ÆUG

Tab
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30.04.2019 00:21:33

Re: Familiesammenføring i Sverige som Dansker.

Indlæg af Tab » 02.05.2019 23:22:28

Hvis man har kvittering på at man har søgt om opholdskort i sverige kan man så ikke besøge danmark? Og hvis man gøre det alligevel hvad ville de svenske myndigheder gøre når de nu stopper en på vej ind i sverige igen? Der er jo for det meste kun kontrol på vej ind til sverige.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring i Sverige som Dansker.

Indlæg af mh1 » 03.05.2019 09:58:22

Nej, og man risikerer at blive sendt tilbage til Sverige. Den anden vej risikerer man nok at blive holdt tilbage, og måske en vil de mene at man skal udvises, fordi man jo ikke kan fremvise gyldigt visum til Schengen. Opholdretten er jo ikke fastslået, blot fordi man har søgt; det sker ikke helt sjældent at EU-opholdskort afvises.

Hvis familie og venner i DK gerne vil ses, så kunne de jo smutte en tur til Sverige; der er lige så langt/kort fra DK til Sverige, som den anden vej.
mh
Rådgiver for ÆUG

Tab
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30.04.2019 00:21:33

Re: Familiesammenføring i Sverige som Dansker.

Indlæg af Tab » 05.05.2019 22:57:56

Der må være regler omkring det som kan gøre det klart. Hvor finder man disse regler. Da det er ærgerligt at være spæret inde i sverige 12-21måneder sådan som familiesamenførings process nu tager pt.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring i Sverige som Dansker.

Indlæg af skaanebo » 06.05.2019 06:44:37

Google Schengen eller kontakt politiet.

Besvar