Har nu fået svar , spørgsmål efter det :)

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Har nu fået svar , spørgsmål efter det :)

Indlæg af Sansuna » 13.04.2019 15:23:52

Hej allesammen,

Vi har nu endelig fået brev om at stille sikkerhed.
Jeg har dog et lille spørgsmål.
Vi har planlagt ferie på omkring en måned i juli-august.
Hvis min mand kommer efter ca en måned til dk, kan vi så rejse i juli / august ? Altså får man sin opholdskort hurtigt og kan man bare rejse ind og ud af landet ?
Hvad med sprogskole osv . Kan man bare tage ferie ??

Eller er det bedre at vi venter med at få ham hertil til overstået ferie ??

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Har nu fået svar , spørgsmål efter det :)

Indlæg af Sansuna » 19.04.2019 07:20:00

Ingen svar ???

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Har nu fået svar , spørgsmål efter det :)

Indlæg af DortheM » 19.04.2019 11:31:28

Det er forskelligt hvor hurtigt opholdskortet kommer. Som jeg husker det gik der ihvertfald 3 uger (København dec 2017).

Når først han har opholdskortet kan han rejse ind og ud af Danmark uden problemer. Han skal dog have visa i forhold til reglerne for hans statsborgerskab, hvis I skal holde ferie uden for Schegen/EU.

Man skal starte på sprogskole inden for 1 måned, hvis der er plads på et hold. De fleste sprogskoler holder sommerferielukket i juli og starter hold op i august. Man kan holde en kortere ferie mens man går på et modul, ved længere ferie anbefales det at man holder den i en pause mellem modulerne.

Hvis din mand kommer her i løbet af maj, skulle han gerne være udstyret med opholdskort inden I skal på ferie i juli/august. Mht skolen, vil jeg forslå I taler med den skole han skal gå på, om hvornår den holder sommerlukket.

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Har nu fået svar , spørgsmål efter det :)

Indlæg af Sansuna » 21.04.2019 16:31:21

Hej Dorthe,

Tak for dit svar ! :)
Så vi skal kontakte kommunen når han kommer og melde ham ind?
Vi ville gerne rejse en uge eller 10 dage i starten af august , da det er der jeg har ferie, derfor blev vi i tvivl :-(
Men måske kan de give ham lov som jeg forstår på dig ?
Vi er derfor i tvivl om vi skal lade ham kommeallerede nu eller først når vores ferie er overstået.....

Plejer sprogskolen som du kender til, at starte op fra 1/8?

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Har nu fået svar , spørgsmål efter det :)

Indlæg af DortheM » 22.04.2019 11:57:58

I skal gå på borgerservice når han er ankommet til Danmark. Jeg mener det skal ske indenfor 5 dage, men det står i brevet om opholdstilladelsen hvordan og hvornår.

Så vil han modtage sundhedskort, NemID og opholdskort i løbet af nogle uger.

Han vil blive indkaldt til en samtale på integrationskontoret, hvor han vil blive informeret om bl.a. danskundervisning.

Du kan prøve at ringe til den dansk skole du tænker han skal gå på og høre om reglerne omkring start på sprogundervisning og ferie.

HSH
Indlæg: 12
Tilmeldt: 05.09.2018 07:38:23

Re: Har nu fået svar , spørgsmål efter det :)

Indlæg af HSH » 29.04.2019 10:37:42

Sansuna skrev:
21.04.2019 16:31:21
Hej Dorthe,

Tak for dit svar ! :)
Så vi skal kontakte kommunen når han kommer og melde ham ind?
Vi ville gerne rejse en uge eller 10 dage i starten af august , da det er der jeg har ferie, derfor blev vi i tvivl :-(
Men måske kan de give ham lov som jeg forstår på dig ?
Vi er derfor i tvivl om vi skal lade ham kommeallerede nu eller først når vores ferie er overstået.....

Plejer sprogskolen som du kender til, at starte op fra 1/8?
Man skal troppe op på borgerservice hurtigst muligt efter hans indrejse i Danmark for at få ham registreret. Vistnok indenfor en uge eller noget i den dur.

Jeg vil så råde til at sørge for at få sat hans navn på postkassen med det samme - i vores tilfælde blev opholdskortet sendt få dage efter registrering på kommunen, og da vi dumt nok ikke havde fået hans navn på postkassen endnu, røg det retur med posten. Og så endte han med først at få det efter halvanden måned!

Hvis han ikke når at få opholdskortet, tror jeg I kan få en tilbagerejsetilladelse til ferien.

NemID får man ikke automatisk, det skal I så igen på borgerservice og bestille når han har fået sit opholdskort

Så vidt jeg ved behøver i ikke være så nøjeregnende med, hvornår skolen starter. Folk hopper ind og ud af holdene alt efter hvornår de ankommer og hvad deres niveau er. Min mand startede på et hold hvor nogen af deltagerne havde været i gang i 6 måneder...

Besvar