Fremleje i Malmø - dokumentationskrav (akut)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lajonas41
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25.04.2019 08:58:39

Fremleje i Malmø - dokumentationskrav (akut)

Indlæg af lajonas41 » 25.04.2019 09:39:57

Hej med jer

Håber I kan hjælpe med et spørgsmål.

Min kæreste og jeg har kigget på Blocket, og overvejer at fremleje en 2-værelses lejlighed i Malmø i fire måneder fra 1. juni af. Hun er koreaner, og har fået working holiday i Sverige frem til næste år efter at have været på samme ordning her i Danmark i det seneste år. Tanken er, at jeg fraflytter min lejlighed her i Danmark, og at vi vender tilbage sammen efter udgangen af september.

Jeg vil dog gerne være sikker på, at fremleje overhovedet er tilstrækkeligt, samt at jeg har et præcist overblik over, hvilke krav den svenske forvaltning vil stille mhp. folkeregistrering samt de krav, Udlændingestyrelsen vil stille til en sådan lejeaftales format, når vi vender tilbage til Danmark. Jeg fandt en tråd herinde fra nogle år tilbage, hvor der blev snakket om, at det er centralt, at man har dokumentation for boligforeningens godkendelse af fremlejen, samt at man fremgår med navns nævnelse i lejekontrakten - altså at jeg/vi specifikt er fremlejerne. Den tråd drejede sig dog om familiesammenføring i Sverige, men er tidsbegrænset fremleje også tilstrækkeligt, når vi gerne vil vende tilbage til Danmark igen og søge familiesammenføring her?
Som jeg har forstået det, er det primære kriterium, hvorvidt jeg reelt er flyttet til et andet EU land, har boet der i minimum tre måneder, og kan dokumentere, at jeg har levet der (indkøb, internet, betaling af husleje osv).

Kort om min situation, hvis det skulle være relevant: Jeg er pt. jobsøgende efter noget længere sygdom, og kan tage mine dagpenge med ud af landet i op til tre måneder. Jeg søger job i København, hvor vi bor i øjeblikket. Jeg vil søge om ophold som person med tilstrækkelige midler på baggrund af noget opsparing, samt et familiemedlem som vil skrive under på, at de vil understøtte mig hvis nødvendigt.

På forhånd tak for hjælpen :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fremleje i Malmø - dokumentationskrav (akut)

Indlæg af skaanebo » 25.04.2019 10:12:52

Der er som sådan ingen problemer i en tidsbegrænset kontrakt, men for at blive folkeregistreret i Sverige, skal du have til hensigt at blive boende i mere end 12 måneder. Du må derfor forsøge at overbevise Skatteverket om, at det faktisk er tilfældet. Og det kan være svært, hvis du ikke har job i Sverige eller kan dokumentere anden grund til, at du faktisk flytter til Sverige. Det bedste ville derfor være, at du kunne fremvise en kontrakt med ubegrænset tidsperiode, men hvor den kan opsiges med tre måneders varsel, eller en kontrakt for fx to år, men hvor den ligeledes kan opsiges med tre måneders varsel af begge parter.

Hvis din fremlejer så kun vil fremleje i fire måneder, skal din lejer så blot opsige kontrakten inden for tidsfristen, og så kan I alle være glade.

lajonas41
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25.04.2019 08:58:39

Re: Fremleje i Malmø - dokumentationskrav (akut)

Indlæg af lajonas41 » 25.04.2019 10:42:41

Hej Skaanebo

Mange tak for det både hurtige og fyldestgørende svar. Vi må se, hvad der kan lade sig gøre fra udlejers side så.

lajonas41
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25.04.2019 08:58:39

Re: Fremleje i Malmø - dokumentationskrav (akut)

Indlæg af lajonas41 » 28.04.2019 15:21:48

Hej igen

Nu har vi fået et udkast til kontrakt fra udlejeren, og jeg har nogle spørgsmål i den anledning, hvis det er ok.

De har selv skrevet den, og det ser meget hjemmelavet ud (lidt stavefejl, formuleringer mv.), men det tænker jeg ikke gør nogen forskel, så længe indholdet er i orden. De har skrevet en 12 måneders lejeperiode ind i kontrakten indtil videre samt en tre måneders opsigelsesperiode (som ikke er specificeret for udlejer/lejer). Jeg tænker at høre dem, om det ikke kunne blive i hvert fald mere end 1 år, som Skaanebo anbefalede det. Tror I, at 12 måneder evt. vil være nok til at jeg kan få et personnummer fra Skatteverket, hvis de nu ikke vil forlænge perioden?

Der står desuden, at elektricitet, varme og vand er inkluderet i huslejen, samt at lejligheden er fuldt møbleret. Jeg har set nogle andre tråde her på forummet, hvor det lød meget vigtigt at kunne dokumentere, at man selv havde betalt fx elektricitet. Er det nok, at det bare står i helt simpelt tekstformat som her, eller kræver det noget mere?

Og så til sidst: vedkommende vi har snakket med, har sat sig selv ind som udlejer i kontrakten. Det var rimeligt klart, da vi mødte dem, at der var en lejerforening eller lignende bag dem, som de beskrev som værende meget fleksibel. Jeg tænkte umiddelbart, at det var en form for andelsbolig/bostadsratt. Kan han så godt fungere som udlejer kontraktuelt, eller skal vi have dokumentation for, at boligretsforeningen har godkendt udledningen?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fremleje i Malmø - dokumentationskrav (akut)

Indlæg af skaanebo » 28.04.2019 20:07:49

Hvis det er en bostadsrätt, skal foreningen skrive, at I er godkendt til at fremleje boligen.

lajonas41
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25.04.2019 08:58:39

Re: Fremleje i Malmø - dokumentationskrav (akut)

Indlæg af lajonas41 » 29.04.2019 12:08:00

Det viste sig at være en almindelig lejebolig, men så skal der vel også dokumentation for, at boligselskabet har accepteret os som fremlejere. Udlejeren ville også fortsætte med at være registreret på adressen for at kunne modtage post, og som jeg har forstået det, er det heller ikke gangbart, når vi efter kontrakten lejer hele lejligheden.

Vi må lede videre. Tak for hjælpen.

Besvar