Gælder Union Marital de Hecho fra Colombia som registreret partnerskab i Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Cami91
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25.10.2017 17:14:18

Gælder Union Marital de Hecho fra Colombia som registreret partnerskab i Danmark?

Indlæg af Cami91 » 12.04.2019 14:51:19

Hej søde mennesker,

Jeg søger hjælp fra nogen dar har søgt familiesammenføring med en colombianer som compañeros permanentes. Altså med Union Marital de HEcho, som er et slags registreret partnerskab hernede.

Jeg vil høre om nogen har fået det godtkendt som sidestillende med registreret partnerskab / ægteskab i Danmark? Eller om I var nødt til at søge som ugifte?

Når jeg læser reglerne, ligner det at alle sådanne internationale dokumenter godkendes, hvis blot begge var til stede ved registreringen. Men kender en som har søgt familiesammenføring i Spanien, og der godtog de ikke dette dokument.

Jeg håber nogen kan give mig svar eller give mig kontakten på nogen der måske ved noget om det. På forhånd tak.

Mvh. Cami

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Gælder Union Marital de Hecho fra Colombia som registreret partnerskab i Danmark?

Indlæg af skaanebo » 12.04.2019 18:41:46

Der er vist ikke længere noget, der hedder registreret partnerskab i DK – det hedder blot ægteskab nu om dage.

Men prøv at forhøre dig hos Borgerservice, og hvis du allerede er gift, skal du jo sørge for at få det registreret hos netop Borgerservice.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gælder Union Marital de Hecho fra Colombia som registreret partnerskab i Danmark?

Indlæg af mh1 » 13.04.2019 06:55:31

Ifølge oplysningerne her, anses man i Colombia for at opnå samme rettigheder som ægtefæller efter to års samliv - det oplyses dog ikke, om det gælder for såvel hetero- som homoseksuelle par.
http://www.medellinlawyer.com/how-to-ge ... -colombia/

Jeg ser et problem i at det kan være overordentligt vanskeligt at dokumentere at ens samliv er ægteskabslignende, hvis man er et ikke-traditionelt par (det skriver du ikke, om I er). Et andet problem ved Union Marital de Hecho (hvis du dermed mener at forholdet er notarregistreret) er, at man åbenbart hverken behøver at fremlægge fødselsattest eller bevis for at man ikke er gift i forvejen. Dette lever ikke op til kravene for en gyldig vielse efter dansk lov, og vil derfor næppe anerkendes, medmindre parterne overfor de danske myndigheder kan dokumentere at de ikke er i et ikke-opløst ægteskab/ægteskabslignende forhold med andre.

I givet fald kan man håbe på at få godkendt fs, hvis man har et officielt dokument, som kan (og skal) legaliseres og oversættes til dansk eller engelsk af en autoriseret oversætter. Colombia er et apostilleland, så man kan nøjes med at gå til den relevante colombianske myndighed (læs dig frem her: https://www.cancilleria.gov.co/help/faq ... galizacion ) og få et apostillestempel.

MEN - da man ikke kan have et i Colombia anerkendt Union Marital de Hecho før man har boet sammen i to år, så er det muligt at søge som ugifte samlevende (i min. 18 mdr.), med den dertil hørende dokumentationsbyrde.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar