FS via EU reglerne

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

FS via EU reglerne

Indlæg af Zeawen » 17.03.2019 21:10:32

Hej med jer.

Som tiden kommer nærmere, og jeg får mere og mere styr på reglerne, dukker der samtidig også flere spørgsmål op. Mig og min kærestes forløb har vi indtil nu planlagt skal foregå sådan her, efter vi er blevet gift:

1. Vi flytter til Tyskland
2. Vi går ned og bliver registreret på vores tyske addresse
3. Vi søger om opholdskort til hende inden hendes visum udløber
4. Vi søger FS via SIRI og flytter hjem til Danmark igen

Jeg har dog lært flere ting siden. Kim anbfalede blandt andet at man søgte FS hos SIRI efter en måned. Jeg går ud fra fordi der alligevel er en lang behandlingstid, så når min sag bliver behandlet har jeg allerede boet minimum 3 måneder i Tyskland.

Men angående det her opholdskort til min kæreste (På det tidspunkt kone), hører jeg stadig forskellige ting der kan gøre mig lidt forvirret. Det har indtil nu været min opfattelse at hvis min kone skal kunne blive i Tyskland efter hendes visum udløber, skal hun have ansøgt om et opholdskort. Men er det rigtigt forstået? Jeg har læst en del tråde efterhånden der gør mig i tvivl om det overhovedet er nødvendigt.

Så mit spørgsmål er: Er opholdskort nødvendigt? Hvorfor? Hvorfor ikke? Tæller ansøgningen om FS hos SIRI som lovligt ophold i Tyskland?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS via EU reglerne

Indlæg af mh1 » 18.03.2019 10:18:11

Ja, hun skal have søgt om opholdskort, for hvordan skulle myndighederne ellers vide at hun har lovligt ophold?

Og nej, en ansøgning om fs i Danmark giver IKKE lovligt ophold i Tyskland.

Har man opholdskort fra ét EU-land kan man rejse til de andre, og opholde sig der i op til 90 dage, men et opholdskort til ét land giver ikke personen en selvstændig ret til at bosætte sig i et andet - selv ikke et permanent opholdskort gør det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: FS via EU reglerne

Indlæg af Zeawen » 18.03.2019 13:44:36

Tak for svar.

Så har jeg forstået det hele ganske rigtigt første gang.

Besvar