Invitation af kommende svigerforældre

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Invitation af kommende svigerforældre

Indlæg af Zeawen » 14.03.2019 12:15:57

Mig og min kæreste skal giftes her til sommer, og i den forbindelse skal hendes mor og stedfar med.

Min kæreste har jeg altid inviteret her op, på privat visum. Men givet at hendes mor og stedfar ikke skal være her i andet end en uge, tænkte jeg det er komplet lige gyldigt med dem, og de kunne lige så godt ansøge om turistvisum.
Jeg spurgte den danske ambassade i forbindelse med noget andet, om turist visum ikke var okay, men jeg fik at vide at jeg absolute skulle invitere dem.


Mit spørgsmål er til jer: Er det rigtigt? Er det virkelig nødvendigt at jeg inviterer dem? Det er som sådan ikke noget problem at gøre, jeg undrer mig bare hvorfor et turist visum ikke virker i denne situation? Det kunne jo lige så godt have været 2 tilfældige mennesker der bare gerne ville på ferie i Danmark.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Invitation af kommende svigerforældre

Indlæg af mh1 » 14.03.2019 12:52:22

Om man behøver en invitation eller ej afhænger af, hvilket land man kommer fra, og ikke om man vil have visum til 8 dage eller 90. Så ja, når de åbenbart kommer fra et land, hvor man skal have en vært for besøget, så skal ud invitere.

Læs her: https://www.nyidanmark.dk/da/Applying/S ... ist%20visa
mh
Rådgiver for ÆUG

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Invitation af kommende svigerforældre

Indlæg af Zeawen » 14.03.2019 17:23:27

Ah, så det er der den ligger. De er fra Rusland, som er i hovedgruppe 3. Så vidt jeg kan forstå gives der slet ikke tourist visum til nogle i den hovedgruppe. Så giver det hele straks meget mere mening. Tak for svar! :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Invitation af kommende svigerforældre

Indlæg af mh1 » 15.03.2019 13:45:03

Helt så sort ser det muligvis ikke ud - afhængigt af svigerforældrenes situation, naturligvis. Russere er ikke dem der har allersværeste ved at få visum.

"I Rusland og Ukraine har Danmark en såkaldt rejsebureau-ordning, under hvilken visumansøgninger indgives via rejsebureauer, som på forhånd er godkendt. Læs mere om denne ordning på de pågældende repræsentationernes hjemmesider."

Se på http://um.dk/da/rejse-og-ophold/visum-- ... sumregler/

Et besøg i anledning af at datteren skal giftes i DK er næppe noget, som vil vække mistanke om at svigerforældrene vil forsøge at gå under jorden i DK.

Se også: https://www.vfsglobal.com/Denmark/Russi ... visit.html (link til rejsebureauer, siden er der også på russisk)
mh
Rådgiver for ÆUG

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Invitation af kommende svigerforældre

Indlæg af Zeawen » 15.03.2019 15:14:02

Tak for svar.

Jeg tænker heller ikke det bliver noget problem, jeg gik bare ud fra at det var lettere at få et turistvisum hvis man kunne det, når det ikke var længere tid.

Vi har allerede booket en lejlighed via AirBnB og de har også allerede købt flybilletter. Men jeg vil prøve og undersøge om det er lettere/bedre at afbestille dem, og så booke igennem et rejsebureau. Men de vælter ikke i penge, så vi bliver nødt til at tage den billigste løsning. Men jeg vil kigge videre på dine links, tak igen! :)

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Invitation af kommende svigerforældre

Indlæg af Zeawen » 19.03.2019 14:32:31

Nu fik jeg lige en tanke som jeg syntes jeg burde have fået før.

Mig og min kæreste skal giftes til sommer. Hun tager herefter hjem til Rusland igen, og kommer tilbage til vinter, hvor vi planlægger at gøre det jeg skrev i første post. Men nu kom jeg til at tænke på at mange kalder det jo Familiesammenføring via EU ophold, men hedder det egentlig Familiesammenføring det man søger om? Når jeg tænker over det så er det jo et EU opholdskort vi søger om i Tyskland, ikke FS, og det er et opholdskort til Danmark vi søger om ved SIRI til den tid, ikke FS. Er det bare de forkerte ord jeg har lært mig, eller skal jeg ændre/tilføje et gøremål i den liste?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Invitation af kommende svigerforældre

Indlæg af mh1 » 19.03.2019 18:19:45

Kig her: (du kan vælge engelsk, hvis det er lettere for dig at læse, men brug den tyske side til at få de rigtige udtryk):
http://www.bamf.de/DE/Willkommen/Aufent ... -node.html

Hvilket kontor du skal henvende dog på, afhænger af hvilken by du vælger at slå dig ned i.

Når I søger opholdskort til Danmark, er det (ihvertfald pt) ikke SIRI, men Statsforvaltningen I skal henvende jer til: https://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6024
mh
Rådgiver for ÆUG

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Invitation af kommende svigerforældre

Indlæg af Zeawen » 27.03.2019 06:40:05

Hej mh,

Tak for svar. Jeg sad faktisk og afventede et svar på dette spørgsmål, men jeg holdte øje med det forkerte subforum.

Tak for dine links! Jeg vil helt sikkert tjekke dem ud.

Mit spørgsmål gik mere på at i al din tid mig og min kæreste har snakket om det, har vi altid sagt at vi søger "Familliesammenføring", og det er der jo også noget der hedder i Danmark. Men det gik op for mig da jeg skrev dette, at det vi søger via EU regler ikke er Familisammenføring, det er bare EU opholdskort. Mit spørgsmål gik på om det er rigtigt, eller der er noget jeg har misforstået som jeg skal søge om i Tyskland, eller Danmark for den sags skyld. Men jeg vil kigge dine links, måske svaret står der.

Jeg nævnte blot SIRI fordi de jo overtager det nu her til April, og vi flytter ikke til Tyskland før omkring jul i år.

Besvar