Dansk pas til barn født i udlandet

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af mfewk » 03.01.2019 21:47:23

mh skrev:
03.01.2019 20:02:18
Gå på facebook og find siden Dobbelt statsborgerskab. Der kan du få klar information.

Info her er uklar, trods Dobbelt statsborger-gruppens gentagne forsøg på at få den gjort klarere (den har været værre!):
http://uim.dk/arbejdsomrader/statsborgerskab
Iht. det link så fremgår det det ellers meget tydeligt, at et barn, der er født i udlandet men bor i Danmark ikke taber sit danske statsborgerskab.
Det fremgår også, at et barn kan tabe statsborgerskabet, hvis det bliver statsløs.

Så det er da ikke i overensstemmelse med hvad du skrev tidligere.

christianNN
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.01.2019 11:14:34

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af christianNN » 04.01.2019 13:27:24

mfewk skrev:
03.01.2019 21:47:23
mh skrev:
03.01.2019 20:02:18
Gå på facebook og find siden Dobbelt statsborgerskab. Der kan du få klar information.

Info her er uklar, trods Dobbelt statsborger-gruppens gentagne forsøg på at få den gjort klarere (den har været værre!):
http://uim.dk/arbejdsomrader/statsborgerskab
Iht. det link så fremgår det det ellers meget tydeligt, at et barn, der er født i udlandet men bor i Danmark ikke taber sit danske statsborgerskab.
Det fremgår også, at et barn kan tabe statsborgerskabet, hvis det bliver statsløs.

Så det er da ikke i overensstemmelse med hvad du skrev tidligere.
Altså jeg er enig i, at vejledningen på ministeriets hjemmeside efterlader det indtryk, at der er tilfælde, hvor det er unødvendigt at ansøge. Det følger jo af ordet "Hvis" i starten af denne sætning: Hvis en person ikke har bevaret sit danske statsborgerskab gennem bopæl eller ophold, kan udlændinge-, integrations- og boligministeren efter ansøgning – indgivet inden det fyldte 22. år – tillade, at den pågældende bevarer sit danske statsborgerskab.

"Hvis" angiver jo som jeg læser det, at der må være tilfælde, hvor man fx via bopæl HAR bevaret statsborgerskabet og der ikke behøver at søge.

Når det er sagt siger alle de kloge (både på sitet her og på facebook), at man bør søge. Men det er meget utilfredsstillende, at den skriftlige vejledning giver et antageligt forkert indtryk.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af mh1 » 04.01.2019 17:25:53

Det er nu sådan, at indfødsretskontoret skal se dokumentation for at man ikke blot er blevet tilmeldt folkeregisteret, men også mindst har de hhv 3 mdr. som tilmeldt OG som havende ophold, samt hvis man atter er udrejst også i alt ca. et års besøg.

Teoretisk kan et barn jo blive tilmeldt fx 4. januar 2019, men udrejse 5. januar 2019, uden at nogen melder det som udrejst og dermed afmelder det fra folkeregisteret. Indfødsretskontoret kan godt se oplysningerne i folkeregisteret, men ikke alle mulige andre oplysninger, som ville kunne vise at barnet er i DK, såsom læge- og tandlægejournaler, indmelding i daginstitutioner og skole mv.

Vokser barnet op udenlands, uden at være blevet afmeldt fra folkeregisteret, og uden komme til DK før dets 22. fødselsdag, har det ikke ret til at bevare sb, medmindre det så bliver statsløst; en evt. mangel på andet sb skal dokumenteres.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af mh1 » 05.01.2019 09:38:37

mh
Rådgiver for ÆUG

Stinas
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12.02.2019 05:32:58

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af Stinas » 12.02.2019 06:04:23

Hej!

Kunne I eventuelt hjælpe mig med følgende spørgsmål.

Jeg (mor) har dobbelt statsborgerskab dansk og tysk siden 1979, fordi min mor er dansk og min far er tysk.

Vi er gift, min mand er tysk.

Nu vil jeg gerne hvide, om vores børn også har dobbelt statsborgerskab. De har det tyske fordi min mand og jeg er tysk. Har de også det danske statsborgerskab fordi jeg også er dansk? Har vores børn så automatisk også dobbelt statsborgerskab fordi jeg har det? Og kan de få et dansk pass?

Vi har aldrig boet i Danmark, men er meget tilknyttet til Danmark fordi vi har familie der og kommer meget tit i mit mors sommerhus. (Flere gange om året).

Mange tak på forhånd.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af mh1 » 12.02.2019 10:07:38

Måske. Prøv at stille spørgsmålet på facebooksiden “Dobbelt statsborgerskab”, hvor der er en ekspert der kan svare dig.

Af betydning: bl.a. hvor gamle børnene er, taler de dansk, har I nogen form for dokumentation for besøg i DK (fotos, togbilletter, breve mv).
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar