Finde nyt job efter aflevering af ansøgning

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
alex4730
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24.04.2018 13:09:38

Finde nyt job efter aflevering af ansøgning

Indlæg af alex4730 » 26.12.2018 22:10:33

Hej!

Min mand og jeg søger familiesammenføring igennem EU-loven. Vi har boet i Tyskland siden Juli og afleverede vores ansøgning i midten af oktober. Vi afventer svar. Jeg (dansk statsborger) søger som arbejdstager, da jeg siden september har arbejdet her i Tyskland.

Mit spørgsmål: Jeg overvejer at finde et job over grænsen. Vil dette på nogen måde have indflydelse på vores ansøgning? Jeg har denne idé om, at jeg skal oplyse Statsforvaltningen om mit skifte af job og at de derfor "lægger vores ansøgning bagerst i køen" :roll: :roll:

Dertil har jeg også fået tanken om, at vi jo i princippet allerede efter de første tre mdr. kunne flytte til DK og det derfor ikke ville være et problem...

Så jeg står altså og føler jeg ikke kan røre mig ud af flækken/tyskland, men samtidig tænker, at jeg vel er nogenlunde "fri" efter vi har afleveret ansøgningen. Jeg gør vel i princippet ikke noget "forkert," i og med jeg stadig bor og opholder mig det meste af tiden i Tyskland.

Jeg håber inderligt, der er nogen der kan hjælpe mig hurtigst muligt!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Finde nyt job efter aflevering af ansøgning

Indlæg af mh1 » 02.01.2019 06:33:42

Hvis man HAR opholdsret er man forpligtet til at oplyse om sit ændrede opholdsgrundlag, dvs du skal selv oplyse det til de tyske myndigheder, hvis du går fra arbejdstager til selvforsørgende (som du vil være som grænsegænger).

Da I ansøgte om dansk opholdskort (forhåndsgodkendelse) til din ægtefælle, søgte I vel med den oplysning at du ville være selvforsørgende i DK (med job i Tyskland), men din ægtefælles opholdsgrundlag vil uændret være at være forsørget af dig, så dit evt. jobskifte er den ansøgning uvedkommende.
mh
Rådgiver for ÆUG

alex4730
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24.04.2018 13:09:38

Re: Finde nyt job efter aflevering af ansøgning

Indlæg af alex4730 » 02.01.2019 07:34:00

Han har fået midlertidigt opholdskort her i Tyskland og vi indleverede dokumenterne om fs til statsforvaltningen i midten af oktober. Jeg har søgt som "arbejdstager". Skulle jeg søge som selvforsørgende? :shock:

Dvs. Jeg skal oplyse til de tyske myndigheder om min ændring. Hvad hvis jeg i en periode går arbejdsløs / selvforsørgende? Vil det påvirke min mands midlertidige opholdskort? Jeg kan huske at damen, der ordnede vores dokumenter sagde, at jeg SKULLE have et job før han kunne få kortet her i Tyskland. Selvom jeg har en dog opsparing vi sagtens kan leve af. + nu arbejder han også selv hernede, så vi har en indtægt hver måned.
Det kan godt være det kun var på det tidspunkt hvor vi søgte om kortet.
Skal man på jobcenter eller lignende her i Tyskland også? Eller er det ok , hvis min mand arbejder og jeg blot “sidder hjemme” i en periode?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Finde nyt job efter aflevering af ansøgning

Indlæg af mh1 » 02.01.2019 19:13:49

Da I søgte om forhåndsgodkendelse til dansk opholdskort var du arbejdstager, og hvis du får arbejde i DK før I flytter dertil vil du også være arbejdstager i DK når I flytter, så lad være med at gøre noget som helst mht den ansøgning.

Du skal ikke tro på alt, hvad tilfældige sagsbehandlere siger. Min mand fik opholdskort, selvom jeg ikke har arbejde hverken i Tyskland, DK eller nogen andre steder, men var selvforsørgende med pension. Din mand behøver heller ikke arbejde af hensyn til opholdskortet.

Din mands opholdskort er ikke ‘midlertidigt’, det gælder i fem år og kan kun inddrages, hvis myndighederne kan godtgøre at han er blevet en urimelig byrde for Tyskland. Hvis I fx ville blive i Tyskland og ikke på noget tidspunkt blive en urimelig byrde (dvs begge droppe arbejde og søge Harz4), så kunne han veksle sit opholdskort til et permanent, også selvom han havde slanget sig på sofaen fra dag 1. Det bliver dog ugyldigt, hvis/når I flytter til DK.

I princippet skal du som nævnt oplyse om ændringer i dit opholdsgrundlag, men der er ingen opsøgende kontrol, og det er kun hvis I ville blive i Tyskland, at en evt periode som selvforsørgende ville være en relevant oplysning. For din ægtefælles danske opholdskort er det også uden betydning, forudsat at du arbejder når I flytter til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

alex4730
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24.04.2018 13:09:38

Re: Finde nyt job efter aflevering af ansøgning

Indlæg af alex4730 » 02.01.2019 19:22:08

Nå for Søren! Okay! Tak for de oplysninger! :-)

Lige et tillægsspørgsmål:
Min plan er ar færdiggøre mit studie, når vi flytter tilbage dvs. Jeg kommer ikke til at være arbejdstager. Hvad gør man så? :?:

Besvar