hvilket land skal min søn starte i skole?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ramcan
Indlæg: 135
Tilmeldt: 30.04.2012 17:45:20

hvilket land skal min søn starte i skole?

Indlæg af Ramcan » 18.12.2018 20:29:03

Hej.
Da min barn snart er i skole alderen, og har hele sin barndom gået i dk vuggestue- da det passede bedst med mig og mit arbejde tættere på. Men kan man godt bo i SE og starte i folkeskole i dk?

Er der overhovedet nogle der bruger den metode?


Men jeg hår med en plan i tankerne , ved ikke om man kan gøre det?
Min mand søgt passet siden i sommers, og vi venter forsat. Men ventetiden er lang, og derfor tænker jeg ..
Kan min mand flytte ud af vores lejlighed og finde en et værelses mens han venter på passet. Og kan jeg tage børnene og flytte til dk, og få en tilværelse der - efterfølgende vil min mand flytte med?

Bliver man skilt hvis man flytter fra hinanden? Kan. K bruge tanken jeg tænkte???

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvilket land skal min søn starte i skole?

Indlæg af mh1 » 18.12.2018 21:56:53

Man bliver KUN skilt, hvis man søger om skilsmisse, det sker aldrig automatisk.

Hvis du er grænsegænger, dvs. arbejder i DK og bor i Sverige, kan dit barn gå i dansk folkeskole:

https://www.uvm.dk/folkeskolen/organise ... i-udlandet
"Folkeskolelovgivningen indeholder ikke udtrykkelige regler om, hvorvidt den enkelte kommune kan optage børn af EU-grænsearbejdere i folkeskolen. Det følger imidlertid af EU-retten, at børn af EU-grænsearbejdere har ret til indskrivning i den danske grundskole. Det betyder, at kommunerne er for-pligtede til at optage børn af EU-grænsearbejdere, dvs. børn der er bosiddende i en anden EU-medlemsstat, der konkret søger om optagelse, og at disse børn kan optages i folkeskolen, hvis der er ledig kapacitet. Det er uden betydning, om det kun er den ene eller begge forældre, som har deres arbejde i Danmark."

Når din mand venter på at få svensk pas, må han jo have fået permanent opholdstilladelse, ikke? Og det vil sige, at hans opholdsret ikke længere er afhængig af at I bor sammen. Så ja, hvis I er enige om den model, kan han blive boende i Sverige mens han venter på sit pas, og du og dit barn kan flytte til DK. Og ellers, som skrevet, hvis du arbejder i DK kan I blive boende, dit barn begynde i dansk skole, og I kan vente med flytningen til passet er kommet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Lina441
Indlæg: 60
Tilmeldt: 28.10.2015 11:48:21

Re: hvilket land skal min søn starte i skole?

Indlæg af Lina441 » 10.01.2019 00:27:32

Hej..
Jeg fik svensk statsborgerskab to år efter mit ophold i Sverige. Hvornår kan min mand søger om det? Han har været i Sverige i 2 år, og har permanent opholdstilladelse
Kan jeg flytter til Danmark, mens vi venter på svaret?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvilket land skal min søn starte i skole?

Indlæg af mh1 » 10.01.2019 09:27:01

Hvor længe har DU været svensk statsborger?

Hvis du endnu ikke har været det i to år eller mere, kan han ikke få svensk statsborgerskab, før han har boet i Sverige 5 år i alt, Har han opholdt sig udenfor Sverige mere end 6 uger pr kalenderår, trækkes det fra, når bopælstiden beregnes.

https://www.migrationsverket.se/Privatp ... erige.html
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar