Manglende tilbagerejsetilladelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
UngeOle
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15.12.2018 18:27:53

Manglende tilbagerejsetilladelse

Indlæg af UngeOle » 15.12.2018 19:07:30

Jeg ved ikke om der er nogen der har været ude for det samme eller kender reglerne indgående.

Problemstillingen er at min kone er fra USA. Hun er rejst hjem for at fejre jul og jeg støder snart til. Men, inden hun rejste søgte vi om forlængelse af hendes opholdstilladelse og den gamle er nu udløbet, så da hun rejste hjem havde hun processuelt ophold. Jeg var så inde på nyidanmark inden hun rejste for at se om en tilbagerejsetilladelse var nødvendig. Jeg søgte på emnet og i det der kom frem stod der direkte at hvis man afventer svar på forlængelse og er fra et visumfri land, er det ikke nødvendigt.

Nå, da jeg så idag gik ind igen fordi jeg tænkte det ville være rart at have skrevet ud, så kan jeg i første omgang ikke finde det. Da jeg så endelig finder det viser det sig at det kun står som gældende for opholdstilladelser udstedt af Styrelsen for Integration og Rekruttering, og altså ikke Udlændingestyrelsen som vi jo har med at gøre.

Status er nu, min kone er rejst ud af landet under processuelt ophold uden en tilbagerejsetilladelse.

Kan hun komme ind i Danmark igen (vi skal via et andet EU land)?

Hvad konsekvenser kan det have ifht hendes opholdstilladelse?

Jeg håber der er nogen der har noget viden på området

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Manglende tilbagerejsetilladelse

Indlæg af mh1 » 16.12.2018 21:48:43

https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... eller-asyl

"Hvem kan få en tilbagerejsetilladelse?
----
Har du indgivet en ansøgning om forlængelse af din opholdstilladelse, kan du som udgangspunkt få en tilbagerejsetilladelse. Du kan dog ikke få en tilbagerejsetilladelse, hvis der er oplysninger i sagen, der klart indikerer, at opholdstilladelsen ikke kan forlænges, eller hvis du kan forvente at modtage dit opholdskort på baggrund af forlænget opholdstilladelse inden rejsen.

Du kan også få en tilbagerejsetilladelse, hvis du har en ansøgning om nyt opholdskort under behandling hos Udlændingestyrelsen.

--"

Den burde dog nok have været søgt inden afrejse, men prøv da.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sgr
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27.05.2015 14:27:00

Re: Manglende tilbagerejsetilladelse

Indlæg af Sgr » 28.12.2018 07:37:30

Udfordringen er formodentlig at tilbagerejsetilladelsen skal sidde i hendes pas. På den anden side så vil hendes pas (fra et visa frit område) være tilstrækkeligt til indrejse i Schengen, så måske går det uden.

Min eneste erfaring med visafri områder drejer sig om studerende fra hhv Korea og HongKong og de kunne cruise frit i EU efter deres opholdstilladelser var udløbet. Koreanerne vidste at de reelt ikke kunne være i DK, men at resten af Schengen var ok, og de testede ikke hvad der muligvis kunne ske ved at komme tilbage til Danmark, mens den studerende fra HongKong faktisk kom problemfrit tilbage og var her i cirka 2 uger før hun rejste ud fra København.

aske
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01.08.2020 23:20:00

Re: Manglende tilbagerejsetilladelse

Indlæg af aske » 01.08.2020 23:25:02

Hej, hvad var konklusionen på dit spørgsmål, da jeg selv sidder i samme situation. Kan hun komme ind i Danmark igen, selvom der er glemt at lave hjemrejsetilladelse og venter på forlængelse af familiesammenføring.? Hjælp ASAP

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Manglende tilbagerejsetilladelse

Indlæg af gambler » 03.08.2020 17:25:54

hvilket land, kommer hun fra :?:

en tilbagerejse tilladelse er jo et schengen visum, som blot er udstedt i dk, istedet for lokalt,
og med noget tekst om at det er ifm med opholdstilladelse

pas kontrol vil jo se en visa sticker i pas / eller / opholdskort :idea:

Besvar