ok at være på SU?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AkDjordjevic
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.10.2017 14:39:43

ok at være på SU?

Indlæg af AkDjordjevic » 01.12.2018 17:13:39

Hej alle.

Nu er vi på vej til Danmark og i den forbindelse ville jeg opstarte ny uddannelse.
Dette betyder at jeg vil skulle være på SU i de første 20 uger og så forhåbentligt finde en elevplads.
Vi starter med at bo hos mine forældre, så jeg vil få den mindste SU vil jeg tro.
Jeg starter skole i januar og min mand skulle gerne kunne få opholdskort i februar. Betyder det noget at jeg ikke tjener så meget i starten så længe vi klare os uden at søge om hjælp nogen steder?
Vil dette påvirke vores sag ?

Er det bedre at droppe det hele og så finde arbejde?

I Tyskland arbejdede jeg i Danmark, ved ikke om dette har betydning.

Håber nogen kan hjælp mig :)
På forhånd tak.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: ok at være på SU?

Indlæg af mh1 » 01.12.2018 19:53:11

I vil bruge EU-reglerne, og så er der fsv. ikke noget bestemt indkomstkrav. En ikke-dansk EU-borger, som søger opholdskort som studerende, skal .. "vedlægge:

Dokumentation for endelig optagelse på en videregående privat eller offentlig uddannelsesinstitution i Danmark, der er godkendt af eller finansieres af det offentlige. Dokumentationen skal være udstedt af den danske uddannelsesinstitution. Dokumentationen vil i mange tilfælde kunne være dit optagelsesbrev fra den danske uddannelsesinstitution."

Der kan ikke forlanges mere af jer, da det ville være forskelsbehandling.

https://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6026
mh
Rådgiver for ÆUG

AkDjordjevic
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06.10.2017 14:39:43

Re: ok at være på SU?

Indlæg af AkDjordjevic » 02.12.2018 21:57:42

Okay mange tak for svar !

Besvar