Flytte til Sverige med dansk opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nore
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26.11.2018 16:04:58

Flytte til Sverige med dansk opholdstilladelse

Indlæg af nore » 26.11.2018 16:16:03

Hej :)

Jeg stå i den situation i, at jeg har midlertidig opholdstilladelse C i Danmark og skal giftens med min partner som bor i Sverige og han er svensk statsborgere. Vi skal vies i Malmo kommune og derefter flytter jeg til Sverige.
Jeg er virkelig lost og ved ikke hvad jeg skal gøre med hensyn til min opholdstilladelse i Danmark. Svenske migration sagde til min partner at jeg blot skal ansøge om opholdtilladelse i sverige og angiv min mand adresse som min adresse, dvs. at jeg flytter og bor med ham når jeg ansøger om opholdtilladelse i Sverige. hvad sker der med min opholdtilladelse i Danmark? kan jeg godt søge i Sverige og lade være med at gør noge ti Danmark indtil jeg få svar fra svenske myndigheder? Nogen der har erfaring med hele processen i Sverige?

Jeg er virkelig lost, har prøvet ta kontakte udlændingstyrelsen om det, men jeg fik ikke stor hjælp. Jeg håber nogle af jer kan hjælpe mig med det.

Mvh.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Sverige med dansk opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 26.11.2018 22:49:29

Du kan højst være udenfor DK i 6 mdr. (12 mdr., hvis du har haft opholdstilladelse længere end 2 år) uden at din opholdstilladelse bortfalder, men kun hvis du ikke melder flytning til udlandet.

Din danske opholdstilladelse bortfalder, hvis du flytter fra DK, og hvis du opnår opholdstilladelse i et andet land.

Rent praktisk vil det være bedst at du venter med at flytte til Sverige, til du har fået godkendt familiesammenføring, hvilket pt kan vare et års tid. I ventetiden må du ikke arbejde og du er ikke dækket af sygesikring. Endvidere vil du ikke kunne rejse frit rundt udenfor Sverige, når din danske opholdstilladelse bortfalder fordi du melder flytning til udlandet.

I visse tilfælde kan man få dispensation for bortfald, men man skal opfylde visse betingelser, og kunne godtgøre at man har til hensigt at komme tilbage for at bo i DK:

https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-beg ... C240FFB36B
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte til Sverige med dansk opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 27.11.2018 09:02:32

Det ville unægteligt være betydeligt lettere, hvis din svenske ægtefælle valgte at flytte til DK for at bo sammen med dig. Nu må du begynde forfra, og nej, du må ikke bare tage til Sverige og søge om opholdstilladelse derfra. Det kan kun gøres sådan, hvis din ægtefælle var EU-borger og ikke svensk. Du skal altså blive boende i DK og indgive ansøgning på den svenske ambassade i København, og du må først flytte til Sverige, når den svenske opholdstilladelse er bevilget. Forvent en sagsbehandlingstid på et års tid. I det år må du altså ikke bo i Sverige!

nore
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26.11.2018 16:04:58

Re: Flytte til Sverige med dansk opholdstilladelse

Indlæg af nore » 27.11.2018 12:16:35

mange tak for jeres svar :)

Migrationsverket har sagt at min ansøgning skal sendes til migtation i sverige? Hvilke regler søger jeg med så, EU eller svenske regler?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Sverige med dansk opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 27.11.2018 15:49:35

Du søger efter svenske regler - du kan slet ikke søge efter EU-regler.

Hvis derimod din forlovede efter at I bliver gift kunne flytte til DK og pendle til sit job i (går jeg ud fra, når I skal giftes der) Malmö, så er han vipti-vupti blevet til en EU-borger som har ret til at bo i DK, når han forsørger sig selv, og han behøver som nordisk statsborger ikke søge om lov til at bosætte sig, men kan simpelt gå hen melde sig til på Folkeregisteret.

Hvis det så viser sig efter 3-4 mdr. at være for bøvlet med at pendle over Øresund, så kan I sammen flytte til Sverige og han vil da være en EU-borger, som har ret til at få sin ægtefælle med, og du kan søge om et EU-opholdskort, som du vil få efter ca. 6 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte til Sverige med dansk opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 27.11.2018 17:55:39


Besvar