Overførsel af personfradrag fra ægtefælle:krav om globaindkomst

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nydam
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19.02.2016 14:04:47

Overførsel af personfradrag fra ægtefælle:krav om globaindkomst

Indlæg af Nydam » 22.11.2018 17:01:15

Hej alle

Jeg har ansøgt om at få overført min mands personfradrag for 2016. Vi blev gift og flyttede il sverige i midten af året. Jeg fik SU fra DK og læste i Dk. Jeg havde desuden et studiejob i DK. Hele min indkomst kom slåedes fra DK.

Jeg har fået afslag på min forespørgsel med følgende begrundelse:

"Det er en betingelse for at anvende grænsegængereglerne, at din indkomst i Danmark udgør mindst 75 % af din samlede globalindkomst. I indkomståret 2016 har Skattestyrelsen beregnet din kvalificerede indkomst i Danmark til at udgøre 68% af din samlede globalindkomst."

De har vedlagt en kopi af min årsopgørelse. Heraf fremgår det, at de har beregnet 'SU - ikke beskattet i Danamark' som en indkomst fra udlandet. Det er det beløb der gør, at jeg ikke har de 75% og derfor ikke er berettiget til at benytte grænsegængereglerne. Kan det passe at det beregnes på denne måde? SU'en er jo en indkomst fra DK - selvom jeg ikke betalte skat af den i DK.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Emilie

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Overførsel af personfradrag fra ægtefælle:krav om globaindkomst

Indlæg af skaanebo » 23.11.2018 11:20:08

Prøv at spørge ØresundDirekt.

Besvar