Medbringning af bil til Tyskland

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Medbringning af bil til Tyskland

Indlæg af Zeawen » 16.10.2018 10:42:36

Hej!

Jeg håber der er nogen her der kan hjælpe mig med mine spørgsmål. Jeg står og skal til at flytte til Tyskland engang i slutningen af næste år. Jeg har en bil på danske plader, som jeg IKKE ejer, men er primær bruger på. Det er jeg fordi jeg er på kontanthjælp. Jeg har planer om at vende tilbage til Danmark så snart min kæreste og jeg har fået FS, og hun har fået opholdstilladelse fra Tyskland, og dernæst Danmark. I den forbindelse er jeg i færd med at undersøge om det kan lade sig gøre at jeg kan få lov til at køre i min bil i udlandet på danske plader, så jeg ikke behøver og døje med at få den omregistreret, da vi jo har rigeligt med andre ting vi skal have styr på.

Jeg har snakket med SKAT, og fik tilsendt en formular som hun sagde ville gøre det sådan at jeg fortsat kunne stå som registreret bruger, og køre i den i udlandet. Hun sagde dog, at hun ikke kunne svare på hvad Tyskland havde at sige til det. Jeg kan ikke tysk, men jeg skrev til nogen jeg håbede på kunne hjælpe mig. Det viste sig dog at være forkert, men med Google Translate kunne jeg dog se at han ikke mente det kunne lade sig gøre. Bilen SKAL omregistreres.

Jeg har også læst i en anden tråd at man ikke nødvendigvis behøver at få afgift tilbage på bilen når man regner med at skulle tilbage til Danmark.

Mit spørgsmål er simpelt: Hvad er den letteste løsning for mig, som forhåbentlig bliver EJER af en bil inden jeg flytter? Jeg ville foretrække danske plader, men det er ikke sikkert det kan lade sig gøre.

På forhånd tak.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Medbringning af bil til Tyskland

Indlæg af mh1 » 17.10.2018 20:04:49

Man behøver ikke omregistrere en bil, hvis man kan godtgøre at opholdet er midlertidigt:

https://europa.eu/youreurope/citizens/v ... dex_da.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Medbringning af bil til Tyskland

Indlæg af Zeawen » 18.10.2018 06:22:37

mh skrev:
17.10.2018 20:04:49
Man behøver ikke omregistrere en bil, hvis man kan godtgøre at opholdet er midlertidigt:

https://europa.eu/youreurope/citizens/v ... dex_da.htm
Tak for svar! Jeg havde godt fundet den hjemmeside, men jeg havde svært ved at forstå reglerne for Tyskland. I mit hoved lod de til at modsige sig selv lidt. Men jeg har fået svar fra den tyske borgerservice i Flensborg, og som jeg forstår det, kan jeg køre i den i op til 1 år inden den skal omregistreres, fordi jeg ikke ejer bilen, og ejeren stadig bor i Danmark. Medmindre alt bare glider på skinner og vi kommer sindsygt hurtigt igennem systemerne, så kommer vores ophold til at vare længere end 6 måneder.

Så indtil videre er jeg af den overbevisning at jeg kan køre der nede i et år, uden problemer fra tysk side. Jeg skal bare have lov til det fra dansk side, hvor det bare skulle være en ren formalitet at udfylde en formular og sende ind til SKAT.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Medbringning af bil til Tyskland

Indlæg af mh1 » 18.10.2018 09:31:10

Vi havde vores tyrkisk indregistrerede bil med til Tyskland i lidt over et år, men det var så også fordi min mand kunne dokumentere, at hans ophold som forsker var midlertidigt, og bl.a. i den situation kan man faktisk undlade omregistrering i flere år, fx hvis man har en tidsbegrænset ansættelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Medbringning af bil til Tyskland

Indlæg af Zeawen » 25.10.2018 15:18:49

Hej igen, og tak for svar.

Alt hvad jeg sådan har kunnet læse mig frem til er at jeg kan køre rundt i min danske bil i højest 6 måneder, inden den skal omregistreres. Og jeg tror ikke på at jeg kan nå det indenfor 6 måneder. Det ville være fantastisk, men jeg tror det kommer til at tage lidt længere tid.

Men uanset, så skrev jeg til den tyske borgerservice. De sagde at i mit tilfælde, når jeg ikke ejede bilen, kunne jeg køre rundt i den op til 1 år, så længe ejeren havde bopæl i Danmark. Det håber jeg selvfølgelig er rigtigt, og at jeg ikke får nogle problemer hvis jeg skulle blive stoppet af politiet. Jeg ringede også til Statsforvaltningen for at høre om det kan give nogle problemer i forhold til FS, hvor jeg fik at vide at de er stort set komplet ligeglade med bil. Det er ikke det de kigger på. Så indtil videre er alt OK på den front.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Medbringning af bil til Tyskland

Indlæg af mh1 » 27.10.2018 22:55:45

Nu er det måske anderledes, når du er registreret som bruger, men jeg må ikke køre min mands bil (jeg er ikke medejer) uden at han selv er med, fordi jeg har bopæl i Tyskland, men bilen er tyrkisk indregistreret. Det ville være det samme, hvis den var dansk indregistreret. Just sayin'
mh
Rådgiver for ÆUG

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Medbringning af bil til Tyskland

Indlæg af Zeawen » 29.10.2018 07:31:26

Ja sådan har jeg også forstået reglerne, som du nævner. Jeg har nu også tænkt mig at dobbelttjekke det jeg har fundet ud af. Fordi som sagt har jeg kun kontaktet nogen i Tyskland, som svarede mine engelske emails på tysk. Så der kan jo også være sket en Google translate fejl. Men informationen var ret præcis, så jeg håber da at det er sandt at jeg kan køre i den uden problemer.

Besvar