Hvordan skifter man fra ophold på danske regler til EU regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sgr
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27.05.2015 14:27:00

Hvordan skifter man fra ophold på danske regler til EU regler

Indlæg af Sgr » 14.09.2018 21:21:58

Inspireret af et andet indlæg (fra Kina til Tyskland) kom jeg til at overveje hvordan man nemmest skifter fra ophold på danske regler til EU regler.

Vi er allerede i Danmark, men kan på et senere tidspunkt godt flytte til et andet EU-land på EU regler.

Men kan vi så komme tilbage til Danmark efter relativt kort tid (i indlægget tales der om 3 måneder) på EU regler (samtidig med at der formodentlig stadig er midlertidigt ophold på danske regler - de ser ud til at blive sværere og sværere at få permanent ophold efter og statsborgerskab er ikke interessant for os)? Og vil 5 års ophold i Danmark derefter give permanent ophold (de fem år vil allerede være gået når vi returnere)?

Eller er vi nødt til at være ude af Danmark i 5 år (plus noget sagsbehandlingstid) før vi kan tage tilbage på EU regler som jeg så går ud fra er blevet til en permanent opholdstilladelse der dækker hele EU)?

Som en særlig krølle på halen: Må jeg beholde mit almindelig helårshus i Danmark? Jeg ved godt at kommunen kan kræve at der flytter nogen ind osv., men jeg kan sætte det under ombygning - hvilket er tiltrængt - så gør de det med sikkerhed ikke. Men har det indflydelse på om det bliver anerkendt at vi faktisk er flyttet til et andet land at jeg har det hus?

Som noget helt andet: De fleste taler om Sverige eller Tyskland fordi det er vores nærmeste naboer (det vil også være rimeligt for mig at håndtere sprogligt omend England havde været nemmere). Men er der nogle EU lande som er bedre at vælge som land med henblik på at opnå permanent EU-ophold? Eller måske Norge eller Schweiz?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvordan skifter man fra ophold på danske regler til EU regler

Indlæg af mh1 » 15.09.2018 20:59:20

I kan flytte til et andet EU-land, og enten er du grænsegænger (arbejder i DK, bor i X-land), eller finder dig et job i det andet land, før I flytter.

I første tilfælde skal man være særdeles omhyggelig med forberedelse af begge flytninger, og meget, meget påpasselig med at samle dokumentation for mindst tre mdr.s ophold, gerne længere (jo længere, jo lettere at bevise reelt ophold). Pt har der i Sverige indsneget sig et noget besværligt krav om at skaffe bevis for at ægtefællen har ‘heldækkende’ sygesikring, hvilket i praksis betyder at man må tegne en bestemt form for privat forsikring.

I det andet går rigtig mange ting lettere og måske hurtigere, bl.a. vil sygesikring for jer begge være enkel at få på plads.

I begge tilfælde er det i princippet nok at bo min. tre måneder i det andet land, men som skrevet: jo længere, jo lettere at bevise reelt ophold, og jo lettere at få dansk opholdskort efterfølgende.

De år din ægtefælle har været i DK falder bort, idet I SKAL melde jer fra folkeregisteret som udrejst til udlandet, for ellers ‘virker’ manøvren ikke. MEN hun vil kunne få et opholdskort der gælder 5 år, og når de fem år er gået, vil hun have ret til permanent ophold.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sgr
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27.05.2015 14:27:00

Re: Hvordan skifter man fra ophold på danske regler til EU regler

Indlæg af Sgr » 19.10.2018 15:39:04

Jeg er usikker på den detalje med "heldækkende sygeforsikring" for jeg kan ikke finde noget om det nogen steder. Heldækkende er også et pokkers dårligt ord på svensk tror jeg.

Men hvis situationen ikke handler om ud og ind igen, men om at vi kommer fra Danmark for at flytte til Sverige permanent. Vi vil på det tidspunkt hvor det bliver aktuelt have været her i omkring 6-7 år (altså jeg har været her det meste af mit liv, men min kone siden august 15). Hendes næste ophold udløber i april 22 og jeg tror vi kan flytte et par måneder inden. Så sætter vi huset til salg [det skal være solgt inden vi flytter for ellers bliver fortjenesten beskattet i Sverige] og inden da har vi købt noget i Sverige (det overvejer jeg alligevel at gøre selv om andre lande også er potentielle kandidater). Jobsituationen vil være at jeg er tjenestemandspensionist.
Og dermed har vi vel begge heldækkende forsikring al den stund at vi både har det gule og blå sygesikringskort. Eller tager jeg fejl med hensyn til det? Vi har faktisk også en permanent rejseforsikring som også dækker fuldt ved rejse i op til 2 måneder overalt i verden. Vi de havde at vi tegner en forsikring ud over det?

Jeg er med på at opholdsårene i Danmark ikke komme til at tælle, men det er for udsigtsløst at få permanent ophold i Danmark. Og sprogligt er det nemt at flytte til et af nabolandene eller England (men det er der ikke den store fidus i) eller måske skulle jeg genopfriske mit tyske.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvordan skifter man fra ophold på danske regler til EU regler

Indlæg af mh1 » 21.10.2018 12:06:27

For tiden har Sverige en særegen tolkning af 'heldækkende sygesikring' og afviser at godtage det blå kort.

Hvis I vælger Sverige, så vil du som pensionist få sygesikring via UdbetalingDanmark, og din ægtefælle vil ligeledes få det. Du kan muligvis søge om at få det i orden, inden du flytter. Jeg sidder med en ultrasvag internetforbindelse, og kan ikke komme ind i underpunkterne på denne side, men gætter på at du kan få fuld vejledning der:

https://www.borger.dk/aeldre/Pensionist ... ygesikring

Ellers er der kontaktinfo nederst på siden.
mh
Rådgiver for ÆUG

Peco
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22.07.2018 19:06:36

Re: Hvordan skifter man fra ophold på danske regler til EU regler

Indlæg af Peco » 22.10.2018 06:21:41

Når man flytter internordisk, er der intet krav for sygesikring.

Min kone og jeg var familie sammenført i DK, for så at flytte til SE.
Eftersom hun havde cpr nummer i DK, så fik vi personnummer i SE relativt hurtigt alle sammen, uden nogen problemer.

Kræver bare din ægtefælle har været folkebogført i DK, ved udflytning

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvordan skifter man fra ophold på danske regler til EU regler

Indlæg af mh1 » 23.10.2018 09:23:27

@ Peco, hvor længe er det siden? I år har mange oplevet problemer ved flytning fra DK til Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

Peco
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22.07.2018 19:06:36

Re: Hvordan skifter man fra ophold på danske regler til EU regler

Indlæg af Peco » 24.10.2018 07:08:21

1 mdr siden vi fik personnumre i Sverige.

Der var dog 8 ugers ventetid pga. sommerferie osv.


Men vi fik dem uden problemer, da vi var folkeregistreret i Danmark ved flytningen.

Besvar