Dansk pas til barn født i udlandet

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

ibbo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05.07.2018 16:09:06

Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af ibbo » 29.09.2018 12:38:03

Hej,

Jeg har et spørgsmål og håber der sidder nogle kloge hoveder eller nogen med erfaring inden for dette emne.
Jeg er en mand med dansk pas og bopæl i Danmark, min kæreste skal snart føde hun bor dog i tyskland hun har ikke tysk pas, hun opholdstilladelse. hvis barnet bliver født i tyskland, får barnet så dansk pas?

skal vi være gift, hvis vi skal søge om dansk pas til barnet?
har de tyske myndigheder noget og sige omkring barnetes nationalitet?
hvordan søger vi om dansk pas til barnet?

Nashenas_Dk
Indlæg: 180
Tilmeldt: 26.12.2008 16:10:18
Geografisk sted: Danmark

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af Nashenas_Dk » 29.09.2018 12:57:48


ibbo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05.07.2018 16:09:06

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af ibbo » 29.09.2018 13:19:11

dvs. at Hvis barnet er født 1. juli 2014 eller senere, får det automatisk dansk statsborgerskab ved fødslen, hvis faderen, moderen eller medmoderen er dansk. men også hvis det bliver født i udlandet ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af mh1 » 29.09.2018 15:19:33

Det er ligemeget, HVOR barnet er født, da DK giver statsborgerskab efter ‘blod’ og ikke fødested.

Du skal blot huske på, at barnet for at bevare dansk statsborgerskab skal SØGE om bevarelse, inden det fylder 22. Pt skal man helst søge når man fylder 20, pga laaaang sagsbehandlingstid. Statsborgerskab kan bevares, hvis man kan godtgøre tilhørsforhold til DK, ved bevis for besøg (gem stemplede pas, boardingkort, billeder), danskkundskaber, senere bopæl i DK i længere tid mv. Besøg facebooksiden ‘Dobbelt Statsborgerskab’ for information.
mh
Rådgiver for ÆUG

ibbo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05.07.2018 16:09:06

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af ibbo » 29.09.2018 18:50:20

Mange tak for svaret. Jeg kan altså godt søge om pas til mit barn så snart jeg har fødselsattesten i hånden. Udefra hvad jeg kunne læse mig frem til er det bedst, at tage barnet med til DK og søge i borgerservice i stedet for ambassaden.
og i følge reglerne fra 1 juli 2014 skal man ikke være gift før man kan søge om dansk pas, er det korrekt?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af skaanebo » 29.09.2018 18:50:32

Husk at barnet sandsynligvis også får morens statsborgerskab, altså får dobbelt statsborgerskab.

ibbo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05.07.2018 16:09:06

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af ibbo » 29.09.2018 19:00:44

barnet får vel også morens statsborgerskab hvis det bliver født i Danmark

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af skaanebo » 29.09.2018 19:10:54

Det har normalt intet at gøre med fødested, men handler om lovgivningen i morens hjemland.

ibbo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05.07.2018 16:09:06

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af ibbo » 29.09.2018 19:22:12

men så hvis barnet bliver født i tyskland af en udenlandsk mor (irakisk statsborger) og en dansk far så vil barnet få dansk pas uden problemer og vil du anbefale at vi søger om pas i den danske ambassade i tyskland eller her i Danmark.
ang. bevarelse af dansk statsborgerskab inden man fylder 22 år : det er vil ikke nødvendigt hvis barnet skal bo her i dk om et års tid og skal forhåbentligt være her altid.

så lige et spørgsmål mere, hvis tyskland ikke tillader dobbeltstatsborger hvad gøre vi så

hvis nogen ved noget om hvordan nyfødt børn bliver registret i tyskland, så må i meget gerne dele jeres viden med mig.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af skaanebo » 29.09.2018 19:44:13

Tyskland tildeler ikke statsborgerskab blot fordi, barnet fødes i Tyskland.

Jeres barn vil derfor sandsynligvis blive både dansk og irakisk statsborger og bør registreres hos henholdsvis den danske og irakiske ambassade.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af mh1 » 29.09.2018 20:19:23

JO, det ER nødvendigt at søge om bevarelse af det danske statsborgerskab, når barnet er født i udlandet. Dette gælder selv om barnet ikke har andre statsborgerskaber, og uanset om det flyttede til DK en time efter fødslen.

Jeg ved godt at det ikke ser sådan ud, når man læser loven, men det er sådan indfødsretskontoret fortolker og anvender bestemmelserne. Så husk det! Følg lovgivningen og spørg på indfødsretskontoret, før barnet fylder 18. Love er ikke mejslet i sten, og om 18 år kan meget se anderledes ud.
mh
Rådgiver for ÆUG

ibbo
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05.07.2018 16:09:06

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af ibbo » 29.09.2018 20:43:19

§ 2. Har et barn af en dansk far og en udenlandsk mor ikke erhvervet dansk indfødsret ved fødslen, erhverver barnet dansk indfødsret ved forældrenes indgåelse af ægteskab. Det er en forudsætning, at barnet på tidspunktet for ægteskabets indgåelse er ugift og under 18 år.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=202609

hvordan tolker i denne pargraf? skal vi giftes før barnet kan erhverve dansk pas?

dvs. der skal søges om bevarelse af dansk statsborgerskab under alle omstændigheder

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af mh1 » 30.09.2018 07:31:47

http://uim.dk/arbejdsomrader/statsborge ... edpersoner

“Børn født uden for ægteskab af en udenlandsk mor og en dansk far

Børn født uden for ægteskab af en udenlandsk mor og en dansk far efter den 11. oktober 1993 til og med den 30. juni 2014 kan blive dansk statsborger ved optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse som hovedperson uden at opfylde de almindelige betingelser. Det følger af cirkulæreskrivelsens § 16, jf. § 33, stk. 4.

Det er en forudsætning, at faderen havde dansk statsborgerskab på tidspunktet for barnets fødsel.

Det er endvidere en forudsætning, at forældrene ikke var gift på tidspunktet for barnets fødsel og ikke efterfølgende er blevet gift, idet barnet i modsat fald automatisk har erhvervet dansk statsborgerskab ved fødslen. Læs mere under Automatisk erhvervelse af dansk statsborgerskab.

I særlige tilfælde vil det kunne komme på tale, at Udlændinge- og Integrationsministeriet anmoder om en dna-test med henblik på at fastslå faderskabet. Udgifter til foretagelse af dna-undersøgelser afholdes af den, som sagen om dansk statsborgerskab vedrører. Udlændinge- og Integrationsministeriet angiver, hvor og hvordan prøver til brug for dna-undersøgelser skal udtages og forestår rekvireringen af det fornødne materiale til brug for prøveudtagningen. Dna-analysen foretages af Retsgenetisk Afdeling, Retsmedicinsk Institut, Københavns Universitet. Læs mere i bekendtgørelse nr. 873 af 4. juli 2014 om dna-undersøgelser til brug for behandlingen af sager om dansk indfødsret.

:!: Børn født den 1. juli 2014 eller senere erhverver automatisk dansk statsborgerskab ved fødslen, hvis faderen, moderen eller medmoderen er dansk. Læs mere under Automatisk erhvervelse af dansk statsborgerskab.”
mh
Rådgiver for ÆUG

christianNN
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.01.2019 11:14:34

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af christianNN » 03.01.2019 11:24:44

mh skrev:
29.09.2018 20:19:23
JO, det ER nødvendigt at søge om bevarelse af det danske statsborgerskab, når barnet er født i udlandet. Dette gælder selv om barnet ikke har andre statsborgerskaber, og uanset om det flyttede til DK en time efter fødslen.

Jeg ved godt at det ikke ser sådan ud, når man læser loven, men det er sådan indfødsretskontoret fortolker og anvender bestemmelserne. Så husk det! Følg lovgivningen og spørg på indfødsretskontoret, før barnet fylder 18. Love er ikke mejslet i sten, og om 18 år kan meget se anderledes ud.
Jeg er selv meget usikker ang. dette. Talte i dag med indfødsretskontoret og fremlagde følgende: Min søn er født i udlandet (efter gamle lovgivning) men opnåede dansk pas og bevis for statsborgerskab efter at vi (hans far og mor) blev gift. Han flyttede til Danmark 3 år gammel og har nu boet her i 3 år. Jeg spurgte indfødsretskontoret om han SKAL søge om bevarelse inden han bliver 22 år. Svaret var, at det var bedst. Det blev oplyst, at han efter det 21. år vil få problemer med at få udstedt pas, da borgerservice ikke må gøre dette (foretage sagsbehandling på spørgsmålet om bevarelse af indfødsret), så ja han skulle ansøge. Adspurgt om jeg kunne læse mere om reglerne, sagde han at det vist fremgik af en vejledning som Rigspolitiet har sendt til kommunerne, men som han ikke mente jeg umiddelbart kunne få adgang til.

Jeg tænker at det er usikkert, at reglerne vedr. et så vigtigt område ikke er veldokumenterede og umiddelbart tilgængelige.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk pas til barn født i udlandet

Indlæg af mh1 » 03.01.2019 20:02:18

Gå på facebook og find siden Dobbelt statsborgerskab. Der kan du få klar information.

Info her er uklar, trods Dobbelt statsborger-gruppens gentagne forsøg på at få den gjort klarere (den har været værre!):
http://uim.dk/arbejdsomrader/statsborgerskab
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar