Familiesammenføring i Spanien

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Familiesammenføring i Spanien

Indlæg af foreverever » 14.09.2018 16:39:38

Hej ÆUG

Jeg har læst jeres fine artikel: http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... et-EU-land og har et par yderligere spørgsmål, som jeg håber at kunne få svar på.

Sagen kort er at min ikke EU-kæreste og jeg ønsker familiesammenføring. Da det af gode grunde ikke kan lade sig gøre i Danmark, så har vi hele tiden haft for mål at gøre det i Sverige, men nu er vi begyndt mere og mere at overveje at flytte til Spanien. Vi har ansøgt om at blive gift i Danmark, og regner med at blive gift i løbet af oktober måned. Hun har et gyldigt Schengen visum, som hun dog allerede har brugt 2 uger af.

Der hvor jeg kommer i tvivl er angående følgende paragraffer:

"Når I er indrejst lovligt, har I ret til at opholde jer i det andet EU/EØS-land i 3 måneder under nogen form for yderligere krav. I er i denne periode ikke berettiget til at modtage sociale ydelser i værtslandet."

"Senest 3 måneder efter din ankomst til det andet EU/EØS-land skal du selv ansøge om et registreringsbevis hos landets myndigheder. "

"Senest 3 måneder efter sin ankomst til det andet EU/EØS-land skal dit familiemedlem, som ikke selv er unionsborger, søge om opholdskorthos landets udlændingemyndigheder."

"Registreringsbevis og opholdskort er ikke en forudsætning for jeres rettigheder, det er alene en bekræftelse på, at I har dem. Og derfor er det f.eks. ikke noget krav, at dit familiemedlems visum skal blive ved med at være gyldigt, indtil opholdskortet er udstedt. Det skal kun være gyldigt ved indrejsen og har kun til formål at sikre, at dit familiemedlem ikke udgør en sikkerhedsrisiko og ikke bliver tilbageholdt i grænsekontrollen"


Lad os antage scenariet:
Min kone og jeg flytter til Spanien 1.november efter vi er blevet gift. På det tidspunkt vil hun have under 1 måned tilbage på sit Schengen visum. Jeg ønsker at søge arbejde i Spanien, og kan tage mine dagpenge med til Spanien i op til 3 måneder.

1: Skal min kone søge om opholdskort INDEN hendes Schengen udløber, eller har hun ret til at være i Spanien i op til 3 måneder uanset hvor lang tid hun har tilbage på sit Schengen ved indrejse til landet?
2: I det helt urealistiske worst-case-scenario, at hvis jeg i løbet af de 3 måneder i Spanien ikke finder et arbejde og vi beslutter os for at forlade Spanien uden at søge om registreringsbevis/opholdskort, hvordan står hun så stillet med henblik på at hun har overskredet sine 90 dages Schengen? Kommer hun til at have problemer med at få et nyt Schengen visum siden hun rejser ud efter at have overskredet de 90 dage?

Det skal siges at jeg tidligere har arbejdet i Spanien, og jeg har et rimeligt netværk dernede, så spørgsmål 2 bliver højst sandsynligt ikke nødvendigt. Det er dog godt at være forberedt.

Et andet site skriver følgende:

"If your relative living in Spain is from the EU/EEA or Switzerland but you are not, you are entitled to join them and get a residence card as a family member of an EU citizen. You may need to get a visa to enter Spain (see Expatica’s complete guide to Spanish visas and permits) and once there, you should apply for an EU family member residence card from the local Foreigner’s Office. You’ll need to complete an application form and show your passport/ID, proof of your relationship, the EU family member’s registration certificate, and proof that you’re financially dependent on the EU citizen (if applicable). You are free to work in Spain."

3. Betyder det at min kone faktisk kan arbejde lovligt i Spanien så snart hun har søgt om opholdskort?

Andre erfaringer med familiesammenføring i Spanien, eller erfaringer med spørgsmål 1 i andre EU lande modtages glædeligt :-)

På forhånd tak for hjælpen!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring i Spanien

Indlæg af mh1 » 14.09.2018 20:01:32

1) Hun skal ikke, men der er bestemt ingen grund til at vente.

2) Hvis du har penge nok med, til at I kan leve af dem (og dagpengene burde være nok), kan din kone få opholdskort i Spanien. Hvor længe de er om at udstede det, ved jeg ikke, men når visum er udløbet kan hun ikke længere rejse lovligt i Schengen-området, før hun har opholdskortet, eller kan få nyt visum. Det lovlige EU-borger-ægtefælleophold (dato for aflevering af anmodning om opholdskort) burde nulstille forbrug af visumdage, og nyt visum kan derfor søges 3 mdr. efter aflevering af ansøgning om opholdskort. Med spansk opholdskort kan hun rejse frit i Schengen.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring i Spanien

Indlæg af skaanebo » 14.09.2018 20:16:32

Vær obs på, at værtslandet kan vente med at udstede opholdskort i indtil 6 måneder og næppe vil gøre det, så længe du får dagpenge fra Danmark i op til de første 90 dage. Dvs., så længe du ikke har et job i Spanien, vil de ikke anse dig for at have taget varigt ophold og du får derfor heller ikke selv noget registreringskort som EU-borger.

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Familiesammenføring i Spanien

Indlæg af foreverever » 17.09.2018 18:19:22

Tusind tak til jer begge for de hurtige svar. Det sætter jeg stor pris på!

Jeg er helt med på at det er bedst at søge opholdskort hurtigst muligt. Dog havde jeg også forstået det sådan at jeg ikke kunne søge registreringskort og ikke kunne søge om opholdskort til min kone, MENS jeg var på danske dagpenge. Derfor er det rart at vide at vi har et par måneder i Spanien til at finde et arbejde til mig, inden vi søger om opholdskort. Drømmescenariet er selvfølgelig at jeg allerede har et arbejde inden vi tager derned.

Jeg er med på at når min kærestes visum udløber, at hun ikke kan rejse lovligt i Schengen området. Men hun må vel gerne opholde sig i Spanien stadigvæk i op til 3 måneder? Indtil vi får søgt registreringsbevis og opholdskort?

Endnu engang tak for en fornem side, og den gode hjælp!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring i Spanien

Indlæg af skaanebo » 17.09.2018 18:39:13

Hvis I kun er kærester, har din kæreste slet ingen rettigheder. I skal enten være gift ELLER kunne dokumentere 18 måneders forudgående samliv på fælles adresse.

Desuden har hun ingen rettigehder til noget, hvis hendes visum er udløbet. Det er først når hun søger om opholdskort, at hun får nogen rettigheder. Det betyder, at hun risikerer at blive tilbageholdt og deporteret, hvis politiet stopper hende, efter at hendes visum er udløbet, og inden at hun har fået søgt om et opholdskort.

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Familiesammenføring i Spanien

Indlæg af foreverever » 17.09.2018 18:58:19

skaanebo skrev:
17.09.2018 18:39:13
Hvis I kun er kærester, har din kæreste slet ingen rettigheder. I skal enten være gift ELLER kunne dokumentere 18 måneders forudgående samliv på fælles adresse.

Desuden har hun ingen rettigehder til noget, hvis hendes visum er udløbet. Det er først når hun søger om opholdskort, at hun får nogen rettigheder. Det betyder, at hun risikerer at blive tilbageholdt og deporteret, hvis politiet stopper hende, efter at hendes visum er udløbet, og inden at hun har fået søgt om et opholdskort.
Tak endnu engang for et hurtigt svar! Vi venter på svar fra kommunen, og regner med at kunne blive gift i starten af oktober. Så når vi tager afsted til Spanien (eller Sverige for den sags skyld), så vil vi allerede være gift. Sorry, jeg forvirrer lidt når jeg skriver "kæreste". Fra nu af bruger jeg udtrykket "kommende kone" :-)

Det er nemlig også det jeg var bange for, det med at politiet ville kunne tilbageholde og deportere hende, hvis hun tilfældigvis skulle blive stoppet. Jeg blev dog bare forvirret over følgende paragraf; "Når I er indrejst lovligt, har I ret til at opholde jer i det andet EU/EØS-land i 3 måneder under nogen form for yderligere krav. I er i denne periode ikke berettiget til at modtage sociale ydelser i værtslandet".

Udfra den paragraf gik jeg ud fra at hun faktisk ville opholde sig lovligt i op til 3 måneder, men kan godt se at politiet ikke ville kende til vores situation, og det eneste de kunne tage udgangspunkt i var at hendes visum var udløbet.

Besvar