Gratis hjælp fra jurister

Her finder du beskeder fra ÆUGs bestyrelse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

MANT
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12.06.2018 10:32:24

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af MANT » 12.06.2018 17:52:09

Hej 

Kan man godt få afslag på visum, hvis man ikke kan dokumenter kontoudskift på 3 mdr? Det skal siges at min ægtefælle har dokumenteret arbejdskontrakt samt ferieseddel fra sin chef, da han afleveret sin ansøgning. 
Jeg (vært) har skrevet at jeg sørger for min ægtefælles (ansøger) ophold i DK samt flybillet. 
Det skal siges at min ægtefælle er fra Marokko. 

Vores ansøning står PT på hold på grund af udskrifterne som de ønsker altså marokkanerne inden de sender ansøgningen videre til Den danske ambassade i rabat. Dog læser jeg ikke på deres hjemmeside noget om udskrift kun arbejdskontrakt. Er det et krav eller kan min ægtefælle sige at han ikke har dem og de bare skal sende ansøgningen videre 

lilleulv
Indlæg: 5
Tilmeldt: 08.07.2018 15:11:51

gift i 3rigeland retur til DK hvad vej?

Indlæg af lilleulv » 13.09.2018 14:13:55

Hej alle. Vi håber der findes en her, som ved hvordan vi skal forholde os samt hvad vej er bedst for os at bruge, at på sigt ende i Danmark.

Vi kom i kontakt via Facebook via fælles venner der. Lige fra start faldt vi totalt for hinanden. Vi "glemte" faktisk at spørge ind til alder for hinanden, da ingen af os tænkte på det. Lige fra start var det kærlighed mellem os. Vi talte og skrev om alt andet end det emne. Der gik ikke lang tid før vi stod som være i forhold til vi valgte at forlove os, hvilket vi gjorde via nettet (og officielt på Facebook). Det skal måske lige nævnes at vi begge er tilknyttet Islam, så for os ikke noget man gør for sjov. Efter nogen tid, blev vi enige om at gøre alvor af vores forhold og en af os rejse til anden, og blive gift officielt.
Vi måtte så igang med vores søgen, og erfarende her, at det ville være umådeligt svært at få visum til min forlovede til Danmark. Vi valgte derfor den anden vej, at jeg tog ned til ham i Algeriet. Sikken en masse papirer vi nu skulle have styr på samt have stemplet. Men det lykkedes. Den 21 august rejste jeg så fra Danmark til Constantine.
S stod smukkere end nogen og tog imod mig F i lufthavnen da jeg ankom, sammen med en masse venner. Han friede i lufthavn med både blomster og den smukkeste ring. Jeg gav S mit ja uforbeholdent af kærlighed. S og jeg kunne ikke slippe hinanden fra start. Fra Constantine kørte vi så med vennernes følgeskab hjem til S's familie. Sikke en velkomst, det var som om jeg havde været der altid. Vi blev viet af imam dagen efter i påsyn af hans familie samt 2 venner venner der vidnede på mine veje (som min familie)
Det er så meget langsommeligt her i Algeriet at få vores ægteskab registret offentligt. Vi har så erfaret, at vi kan få det registret hurtigere ved at vi snupper os en lille "ferie" i Tunesien sammen og går via dansk konsulat. Så S været i Tusesien at få styr på alt hvad vi skal have med os dertil. Så vi vil blive bedt om ca 1 mdr komme til Tunesien sammen at få den del iorden. ( vi kan begge rejse til tunesien uden visum)
Vi ønsker som mål at ende i Danmark, da F har voksne børn der. S har ingen børn. Så vi har ikke fælles børn. S er 29 og jeg F er 50. Vi er klar over at vi kan risikere nogen skepsis fra det offentlige i om det er et proforma ægteskab, grundet S (min mand) er yngere end mig. Men det er på ingen måde proforma. Vi elsker hinanden mere noget andet. Vi ved godt vi har en kamp foran os og den ikke er helt nem. Men vi kæmper sammen og vil ikke adskilles prg dumme lovgivninger
Pt opholder og bor vi i Algeriet med hans familie, hvilket ikke er et et problem. Vi har måttet søge om visumforlængelse til mig, hvilket vi også fik uden problemer her.
Men i Danmark blev jeg ulovligt smidt ud fra min lejede lejlighed (privat ejendoms udlejning) så har reelt ikke nogen lejlighed mere i Danmark. Jeg har levet af kontanthjælp de sidste 10 år i DK grundet 4 diskoprolapser i ryggen deer ikke kan opereres men ikke er syg nok til pension.Men i at jeg så ikke vendte retur til Danmark inden for tidsramme på KH, vidste vi godt at min KH ville blive stoppet, så vi lever reelt set kun af S har et arbejde og løn og familien står sammen. Så vi ved godt det vanskeliggøre vores mulighed at flytte til Dk. Men vi tror på der må være en vej eller såkaldt hul/mulighed for os at opfylde vores ønske.

Vi har hørt noget om at Norges modellen skulle være den bedste pt. Hørt at Norge tilbyder migratenter ophold som norske med tilbyde en bolig og job, er det rigtigt?
Skal vi bruge SF eller EU loven i vores tilfælde?

Vi håber at en af jer søde hjælpsomme her, har styr på det, og vil hjælpe at vi kan få vores drøm opfyldt.

Med Venlig hilsen S og F alias lilleulv

Det er så her vi skriver og søger at kort beskrive hele vores situation pt

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af mh1 » 13.09.2018 20:34:06

Jeg er ked af at smide koldt vand på jeres drømme, men I vil IKKE kunne benytte EU-regler, fordi det kræver at DU som er EU-borgeren er selvforsørgende og har tilstrækkelige midler til også at forsørge din ægtefælle.

At Norge skulle stå parat med bolig og job til immigranter har jeg aldrig hørt. Immigranter uden kendskab til norsk får yderst svært ved at finde jobs. Du har formodentlig hørt noget om, hvad flygtninge får af hjælp, men I er ikke flygtninge i lovens forstand. Du har naturligvis som nordisk statsborger lige så megen ret til at slå dig ned i Norge som i Holstebro, men du vil ikke uden videre kunne få norsk socialhjælp.

Endelig har Norge, ligesom DK, regel om at man ikke kan få fs, hvis man har modtaget socialhjælp inden man søger om fs - dog er det kun 12 mdr. man ikke må, men til gengæld skal du så aktuelt på ansøgningstidspunktet kunne dokumentere en indtægt på godt 260.000 norske kroner.
https://www.udi.no/skal-soke/familieinn ... #link-1180
"Krav til referansepersonen

Du må ha en inntekt på minst 260 744 kroner i året før skatt nå. I tillegg må inntekten din ha vært på omtrent samme nivå i fjor. Du kan heller ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelp de siste 12 månedene. "
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af s.københavn » 26.10.2018 23:00:03

Hej MH

I januar skrev du at der endnu ikke var udsendt en vejledning således, at man blot kan blive skilt i Tyrkiet ved at møde op på den tyrkiske ambassade i Kbh med sine danske skilsmissepapirer med apostille og oversættelse af tolk.

Ved du om denne er udsendt nu?

Hvis ikke, så skriver du at din mand er advokat i Istanbul. Skal man altid være repræsenteret af en advokat hver i sær og hvad skal man forvente at “gildet” koster hvis begge parter er enige?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af mh1 » 27.10.2018 23:21:45

Vejledningen (yönetmelik) er offentliggjort: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2 ... 0207-4.htm

Prøv at printe den ud, og vedlægge med de øvrige papirer, så burde det kunne lykkes - I skal dog begge møde op på konsulatet samtidig (bestil en tid), der er formodentlig en afgift, der skal betales, og muligvis skal I have en tolk med.
mh
Rådgiver for ÆUG

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af Beraru » 07.03.2019 18:18:40

Hej
Prøver herinde.
Nogen der ved hvor længe en 3.landsborger(med tidsbegrænset opholdstilladelse) familiesammenført efter EU regler med en EU borger med permanent opholdstilladelse må opholde sig uden for landet indtil man risikerer at miste sin opholdsret?
Jeg har haft snakket med Statsforvaltningen, men blev ikke klogere på.
Fik at vide, at det er noget, man laver en konkret og individuel vurdering. Først sagde medarbejderen, at alt over 6 ugers ferie, betragtes som ophold uden for landet, jeg sagde, what????... Så skal man virkelig overveje, hvis man skal på en lang bryllupsrejse.
Jeg finder dog senere i EU-bekendtgørelsen det her)

"19. En EU-statsborger, der har haft lovligt ophold her i landet uafbrudt i 5 år, har ret til tidsubegrænset ophold her i landet. Ingen af de bestemmelser, der er nævnt i kapitel 2 og 3, kan begrænse denne ret.

Stk. 2. En EU-statsborger, hvis ret til ophold her i landet følger af § 14, stk. 1, eller § 15, stk. 1, erhverver dog først de rettigheder, der følger af retten til tidsubegrænset ophold her i landet, når den pågældende tilvejebringer et selvstændigt opholdsgrundlag efter § 3, stk. 1-3, §§ 4-6, § 8, stk. 1, eller §§ 9-11.
Stk. 3. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for en tredjelandsstatsborger, der har haft lovligt ophold her i landet efter § 4, stk. 2, uafbrudt i 5 år.
Stk. 4. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for en tredjelandsstatsborger, der har haft lovligt ophold her i landet som familiemedlem til en hovedperson uafbrudt i 5 år og i hele denne periode har opholdt sig sammen med hovedpersonen.
Stk. 5. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for en tredjelandsstatsborger, der har ret til ophold her i landet efter § 14, stk. 2, eller § 15, stk. 2, jf. stk. 3, når den pågældende har haft lovligt ophold her i landet uafbrudt i 5 år.
Stk. 6. Ophold som nævnt i stk. 1-5 anses ikke for afbrudt ved midlertidige ophold uden for landet, der ikke tilsammen overstiger 6 måneder om året, fravær af længere varighed, som skyldes værnepligt, eller ét fravær af højst 12 måneders varighed, som skyldes vægtige grunde.'

Gælder det ikke stk 6 i dette tilfælde?
Altså, så længe man ikke opholde sig uden for lander mere end 6 måneder (familiesammenført efter EU regler, men tidsbegrænset ophold), så mister man ikke retten til ophold?


En anden ting, hvilket jeg finder lidt mystisk er, at Statsforvaltningen vil kigge på de perioder med manglende indkomst, for at kunne se om der har været reelt ophold.
Det er fair nok, at man skal have reelt og faktisk ophold, men hvorfor skulle perioder uden arbejder have en betydning, når man vil søge om permanent som familiemedlem efter EU regler?
Man kan da bare ligge i sofaen alle de 5 år, efter min mening.

Nogle/nogen klogere end mig?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af mh1 » 08.03.2019 11:13:12

Jo, det gælder naturligvis. Den enkelte danske statsforvaltning kan ikke lave sine egne regler.

Indkomstvurderingen gælder for jer begge, altså I skal samlet kunne sandsynliggøre at I har haft lovlige midler at leve for. Det er fuldkommen ligegyldigt hvem af jer, der har haft indkomst, og i givet fald endda også om I har haft indkomst, eller blot 'spist' af en formue, som er tilstrækkelig stor, hvis blot formuen er dokumenterbar og lovlig. Regelmæssige pengeoverførsler fra en bank i Cayman Islands vil nok ikke være i orden.
mh
Rådgiver for ÆUG

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af Beraru » 08.03.2019 12:29:35

Tak for svar.

Der står også klart, sort på hvidt, i EU Direktivet, kapitel IV, afsnit I, art.16, stk.3, at :

"Opholdets uafbrudte karakter berøres ikke af midlertidige fravær, der ikke tilsammen overstiger seks måneder om året."

Hvorfor f...n siger damen fra Statsforvaltningen, at det her, det bare noget de vurderer, når Direktivet sætter rammerne?

Beraru.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af mh1 » 09.03.2019 13:55:55

Det skal jeg ikke kunne sige. Måske har du fået en skrankepavinde i røret, muligvis en medarbejder som ikke er jurist eller en som blander reglerne for vurdering af hvornår man har optjent opholdstid til at få permanent opholdskort (der trækkes ferier over et vist antal uger fra, så vidt jeg ved, eller gør det ihvertfald for optjening til permanent opholdstilladelse).
mh
Rådgiver for ÆUG

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af Beraru » 10.03.2019 01:55:20

mh skrev:
09.03.2019 13:55:55
Det skal jeg ikke kunne sige. Måske har du fået en skrankepavinde i røret, muligvis en medarbejder som ikke er jurist eller en som blander reglerne for vurdering af hvornår man har optjent opholdstid til at få permanent opholdskort (der trækkes ferier over et vist antal uger fra, så vidt jeg ved, eller gør det ihvertfald for optjening til permanent opholdstilladelse).
Du har nok ret.

Det vil sige, at ferieperioder ikke tæller med?
Altså man kan være ude af landet, 6 måneder plus 6 ferieuger eller er bare grænsen 183 dage, uanset hvad?

Hvad sker, hvis man ikke giver besked til Kommunen?
Hvordan opdager Kommunen, at man er rejst for en længere periode? Spørger af ren nysgerrighed.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af skaanebo » 10.03.2019 09:17:59

Dit spørgsmål svarer til at spørge, hvordan opdager politiet kriminelle handlinger? De får jo fx tips, har en god ide om hvordan mønstret for krimelle handlinger er, hvilket miljø som man skal være særlig opmærksom på, kan samkøre registre, økonomi/forbrug, osv.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af mh1 » 10.03.2019 19:34:45

Nej, du misforstår. Ferie tæller FULDT UD med i de 6 mdr.

Men når man tæller om der er optjent nok bopælstid til at kunne få permanent opholdstilladelse, bliver ferieophold over en vis tid trukket fra, dvs tæller ikke som ophold.
mh
Rådgiver for ÆUG

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af Beraru » 11.03.2019 19:36:13

Hvis man mister sin opholdsret, man må vel søge igen, uden at man bliver vurderet anderledes, tænker jeg?
Ville det blive set som "en sort plet"?

Jeg mener familiesammenføring efter EU regler.
Kunne Statsforvaltningen finde på at stille nye krav?

Kender I nogen, som har mistet sin opholdsret grundet udrejse og som har fået ophold igen, efter en ny ansøgning?
Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gratis hjælp fra jurister

Indlæg af mh1 » 12.03.2019 16:40:59

Statsforvaltningen KAN IKKE selv lave regler på EU-området, og dermed ej heller selv opfinde krav.
mh
Rådgiver for ÆUG

Jenan Hasiib
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27.07.2019 08:42:09

svensk statsborgerskab

Indlæg af Jenan Hasiib » 27.07.2019 09:08:50

Hej
Jeg sidder på nuværende tidspunkt og undre mig over hvor meget det ville påvirke min mands sag, at vi fik hjælp fra socialen tilbage i 2015 for hverken min mand eller jeg havde en indkomst. Vi var begge to indskrevet i arbetsformedlingen men vi vidste ikke hvordan vi skulle søge om økonomisk hjælp. Vi henvendte os derefter til socialen for at får hjælp da vi også har et barn tilsammen. Vi har masser af papir på at vi har fået afslag fordi vi skulle søge aktivivtetsstød fra forsakringskassan, men hverken mig eller min mand havde styr på det svenske system. Så blev vi udlukket i et stykke tid og fik hjælp fra socialen til at klare os. Det drejer sig om nogle små beløb. Når der endelige begyndte at køre så blev vi boligløs og fik hjælp fra socialen til at bo på er akutbolig til vi fandt vores egen ca. 1 år efterfølgende. I mellemtiden fandt min mand fuldtidsarbejde og jeg begyndte at studere igen. Vi har siden haft arbejde og bolig i snart 3 år i Sverige samt jeg studere til socialrådgiver og arbejder ved siden af.
Jeg ved ikke hvordan dette kommer til at påvirke vores sag, da der står i reglerne at man ikke skal have modtaget noget hjælp i 5 år. Desværre så indgår det i de 5 år som migrationsverket har udvalgt fra 2013-2016.
Jeg håber der er nogen der har et svar og været i lignende situation. Tak på forhånd.

Besvar