Blå EU kort / Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Peco
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22.07.2018 19:06:36

Blå EU kort / Sverige

Indlæg af Peco » 24.08.2018 11:09:16

Hej,

Kan det være rigtigt at udbetaling Danmark ikke vil give Blå EU sygesikringskort til min kone og barn nu hvor vi er flyttet til sverige ?

De havde det før vi rejste dertil fra Danmark, og jeg er nu grænsegænger, så de har ret til at få det, men Udbetaling Danmark vil have personbevis fra Skatteverket som bevis på vi bor sammen i Sverige ?

Vi kan ikke få personbevis endnu, da vi ikke har fået vores personnumre endnu.

Hvad kan man gøre ?

Peco
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22.07.2018 19:06:36

Re: Blå EU kort / Sverige

Indlæg af Peco » 27.08.2018 06:41:11

Når vi har boet sammen lovligt / familiesammenført i DK i 3 år, før vi tager til sverige, så er der vel brug af fri bevægelighed i EU ?

Og det er vel bare at søge om ophold med EU loven korrekt, eller skal man gøre noget andet for at udnytte den frie bevægelighed `?

Hvilke fordele har den frie bevægelighed ?

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Blå EU kort / Sverige

Indlæg af Weygan » 27.08.2018 08:34:33

Udbetaling Danmark vil først udstede det blå kort, når du har et konkret bevis på din ægtefælle er flyttet.

De skal have en kvittering om at I har søgt opholdskort hos Migrationsverket først. Eller et personbevis for din ægtefælle/barn, hvis I lykkes med at få personnummer først.

Jeg mener, at uanset en persons nationalitet/pas, så skal Skatteverket behandle din ægtefælle og barn som nordiske borgere, når I søger om personnummer. Det læste jeg vidst blandt en masse tekst, vedr. deres nye regler.

De har nemlig ændret reglerne samtidig, så man IKKE kan bruge det blå kort længere til folkebogføring eller dokumentation for forsikring hos Migrationsverket mere. De vil have en S1 blanket, der ikke længere findes i Norden. Så det er et rigtig cirkus lige nu.

Jeg TROR dog, at du kan slippe uden om det, fordi I kommer fra Danmark sammen, og har boet der. Men udbetaling danmark giver dem ikke kortet, før I har en af delene ovenfor. Så vidt jeg har forstået.

Peco
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22.07.2018 19:06:36

Re: Blå EU kort / Sverige

Indlæg af Peco » 27.08.2018 08:43:07

Tak for svar,

"Jeg mener, at uanset en persons nationalitet/pas, så skal Skatteverket behandle din ægtefælle og barn som nordiske borgere, når I søger om personnummer. Det læste jeg vidst blandt en masse tekst, vedr. deres nye regler. "

er det fordi vi kommer fra DK sammen til Sverige ? og hvor kan man læse de "nye" regler ?

Vi har jo alle Danske personnumre, og de er da fuldt berretiget for det blå EU kort, bare svært at sende udbetaling DK, et personbevis når vi ikke har fået person numre endnu, og vi er på uge 5 nu.

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Blå EU kort / Sverige

Indlæg af Weygan » 27.08.2018 09:17:47

Der var en anden herinde, som bare meldte sin flytning hos Skatteverket, og så fik han og ægtefællen personnummer. De flyttede samtidig til Sverige fra Danmark.

Jeg kender desværre ikke reglerne godt nok, til at kunne svare på det. Men reglerne er heri:
https://skatteverket.se/download/18.41f ... renden.pdf

>>Vid internordisk flyttning krävs inga intyg för att visa att sjukförsäkringskravet
är uppfyllt. För att anses som internordisk flyttning krävs att personen vid
flyttningstillfället är folkbokförd i ett annat nordiskt land. Detta gäller oavsett
personens medborgarskap. Detta p.g.a. bestämmelserna i den nordiska
konventionen om social trygghet, se lag (2013:134) om nordisk konvention om
social trygghet. Jfr även t.ex. kammarrätten i Göteborgs dom den 10 april 2014,
mål nr 9174-12.<<

Peco
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22.07.2018 19:06:36

Re: Blå EU kort / Sverige

Indlæg af Peco » 27.08.2018 09:46:34

Tak,

Og man er stadig folkebogført i Dk, når man melder udrejse til CPR registreret?

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Blå EU kort / Sverige

Indlæg af Weygan » 27.08.2018 10:16:58

Som dansker har jeg ikke mistet mit CPR nummer, jeg kan stadig bruge det når jeg kontakter diverse myndigheder.
Dog står jeg fraflyttet (udrejst) i registret, og på borger.dk.

Hvis man flytter tilbage til Danmark, så får man det samme CPR-nummer igen. Så det tilhører stadig jer.

Sverige (Skatteverket) sørger for hele processen.

Men jeg tror, at din ægtefælle mister sin opholdsret, hvis denne ikke er statsborger, og I derfor vil skulle søge helt forfra igen?
DET er dog ikke noget jeg er sikker på, der skal vi lige have en af eksperterne herinde på banen for at svare! :-P

Peco
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22.07.2018 19:06:36

Re: Blå EU kort / Sverige

Indlæg af Peco » 27.08.2018 10:21:28

Jo hun mister sin opholdsret i dk, men det er også fint, da vi flytter udelukkende pga. Hus drømme og omgangskreds og venner i Sverige.
Så planen er ikke at vende tilbage til Dk.

Så må vi se hvad migrations verket og skatteverket beslutter for min kone her i Sverige

Peco
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22.07.2018 19:06:36

Re: Blå EU kort / Sverige

Indlæg af Peco » 04.09.2018 13:50:16

Så for at forstå det korrekt,

Så kræves der ikke krav på sygeforsikring (selvom vi har det fra DK) når man har boet sammen i DK, og har danske cpr numre alle sammen for at flytte til Sverige ?

Besvar