Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mh1 » 18.08.2018 18:19:38

Ægtefællen kan ganske rigtigt, så vidt som jeg forstår borger.dk, ikke få det særlige sundhedskort, men ægtefællen kan have ret til det blå kort:
“Du kan få det blå EU-sygesikringskort, hvis du bor i Danmark, er statsborger i et EU-land, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz, og du er dansk sygesikret.

Du kan i særlige tilfælde have ret til et EU-sygesikringskort, hvis du:
bor i udlandet og arbejder i Danmark eller er udsendt af en dansk arbejdsgiver til at arbejde i udlandet.

:!: Derudover kan du have ret til et kort, hvis du er statsløs, konventionsflygtning eller familiemedlem til en dansk sikret. Et familiemedlem er din ægtefælle eller samlever og dine børn under 18 år. :!:

Børn kan altså også få det blå kort.

Det særlige sundhedskort burde være tilstrækkelig dokumentation til at kunne blive tilmeldt Försäkringskassan.
mh
Rådgiver for ÆUG

mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mkviola » 19.08.2018 07:44:28

1. Men kan man overhovedigt blive tilmeldt Försäkringskassan hvis man arbejder i dk og har det særlige sundhedskort derfra?

2. HAR NOGLE HØRT OM EN ANDEN FORSIKRING END CIGNA, DE VIL GODKENDE? Skal finde en som vil forsikre Cubanere. Min mand kommer fra Cuba.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af skaanebo » 19.08.2018 08:57:18

Brug søgefunktionen på forum. Et andet selskab har også været nævnt.

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 20.08.2018 07:53:14

Her er linket til forsikring
https://www.cignaglobal.com/
Jeg betaler ca. 300 SEK om måneden

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 20.08.2018 08:19:41

Saif, hvad har du valgt af de muligheder man kan vælge? Jeg skal betale helt op til 78 euro.. 800 svenske kroner.. for Gold?

Hvilken nationalret har din ægtefælle?

Kan du hjælpe med hvad du har valgt, siden du kunne komme helt ned på 300?

Selvrisiko, OOP etc.?

Betaler du månedsvis, kvartalsvis eller et helt år på én gang?

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 20.08.2018 09:39:30

Begynder alle at købe denne forsikring?

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 20.08.2018 10:28:24

ikke lige her-og-nu. Jeg vil ringe til Försäkringskassan først, og høre dem omkring S1 og E106, når vi arbejder i Danmark, og om vores ægtefælle kan medregistreres.

Jeg venter også lige på at høre fra Saif, fordi der er godt nok en verden til forskel på de priser vi får.

Jeg har følgende valgt:
Select deductible: 275 euro
0% Cost share €0 OOP Max
Monthly Pay

Giver en pris på svimlende 78.38€ for GOLD.

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 20.08.2018 10:50:46

Hun er fra Irak
Jeg har valgt følgende:
Select deductible: €7400
30% Cost share after deductible (€1480 out
of pocket max)
Monthly Pay: 27.26 €

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 20.08.2018 11:35:09

Jeg har nu talt med Försäkringskassan.

De siger følgende:


>>Det er IKKE nødvendigt for hverken danskeren, der arbejder i Danmark med bor i Sverige, at registrere hverken sig selv eller ægtefællen i Sverige. Det er MULIGT at gøre, men ikke en nødvendighed. Så længe ægtefællen IKKE arbejder i Sverige er hun dækket gennem Danmark. Dette er et faktum.

Hvis man vil tilmeldes den svenske Försäkringskassa, skal man som danskeren indgive intyg: 5434.
Heri skal man angive at man søger om bevis 5164.

Man skal vedlægge:
1. ansættelseskontrakt for dokumentation for arbejde i Danmark.
2. lejekontrakt for dokumentation for, at man bor i Sverige.

Man SKAL skrive sit svenske personummer på ALLE dokumenterne, også dem vedrørende ens ægtefælle.


Hun gentog for mig, at det altså ikke var nødvendigt at tilmelde os her i Sverige, da vi begge er dækket via Danmark, så længe ægtefællen ikke arbejder i Sverige. Hvis ægtefællen begynder at arbejde, så SKAL hun dog tilmeldes Försäkringskassan. Men på grund af den nordiske aftale, så er intet af ovenstående nødvendigt, da begge er omfattet Danmark.<<

Det var det jeg fik af vide i hvert fald. Jeg har ikke ansøgt om noget endnu, men det var det jeg fik af over telefonen. Hun spurgte også en kollega undervejs, for at dobbeltjekke.

Jeg er begyndt at tro, at det Skatteverket har gang i, er noget de selv har fundet på, og faktisk strider imod realiteten og den nordiske aftale.

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 20.08.2018 11:43:49

Ud fra alle disse oplysninger virker det tydeligt som, at:
Danskeren er i besiddelse af: det særlige sundhedskort samt det blå sygesikringskort
Vores ægtefæller er i besiddelse af: det blå sygesikring, det burde altså være nok!!! Det er absurd dette. Forsäkringskassen nævner som Udbetaling Danmark - den Nordiske aftale medens Skatteverket siger noget fuldstændig andet?

Lupos_skaane
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21.08.2018 14:01:37
Geografisk sted: Skaane

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Lupos_skaane » 21.08.2018 15:18:39

Hejsa

Long time listener, first time caller.

Jeg har forsøgt at læse hele denne tråd, men kan ikke helt finde hoved og hale i "problemet". Dette er ikke ondt ment, men det stemmer ikke overens med det jeg har oplevet om at det blå EU kort ikke er nok. Og har jeg ikke forstået essensen af tråden, så beklager jeg. :-)

Jeg har søgt i gemmerne og det min hustru modtog vedrørende sygesikring, der står følgende under punktet "Europeiskt sjukförsäkringskort":

Familjemedlem till EES-medborgare med anknytning til Danmark: Den som är familjemedlem till en EES-medborgare som har uppehållsrätt i Sverige som person med egna medel kan visa ett europeiskt sjukförsäkringskort för att styrka sin heltäckande sjukförsäkring. Kortet måste vara utfärdat i Danmark och vara utställt i den inflyttande familjemedlemmens namn.

Dette dokument er dateret i maj i år og Skatteverket accepterede fint min hustrus blå EU kort.

BTW, så er jeg grænsegænger med både det særlige sundhedskort og det blå EU kort.

Screen Shot 2018-08-21 at 16.00.07.png
Screen Shot 2018-08-21 at 16.00.07.png (102.7 KiB) Vist 5101 gange

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 21.08.2018 16:55:14

Hey Lupos,

Tusind tak for dette! Hvor er dette dokument fra, er det noget der står er sted, hvor man selv kan fremskaffe det?

Problemet i tråden er, at saif har fået afslag på sin ægtefælles personnummer, hvor Skatteverket oplyser han at de har ændret procedure, således at der blå kort ikke længere er bevis for heldækkende forsikring. De vil have mere.

Skatteverket har sendt ham er stykke papir hvori de skriver at han ikke kan bruge det blå kort.. det er vidst på en af de første sider heri. Der står der samme som på dit, men de har fjernet det stykke med tilknytning til Danmark. :/

Udbetaling Danmark og Forsikeingskassan fortæller dog, at vi og vores ægtefælle er dækket og nævner den nordiske aftale.

Saif er selv grænsegænger.

Er der Skatteverket selv, der har sendt dig dette dokument du har? Og tusind tak fordi du deler det! Hvis du har mere vil vi hjertens gerne have indsigt i det!

Oplyste du skatteverket om noget særligt ved indgivelsen af ansøgning for din ægtefælle?

Lupos_skaane
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21.08.2018 14:01:37
Geografisk sted: Skaane

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Lupos_skaane » 21.08.2018 18:01:36

Det er blevet tilsendt min hustru som bilag i forbindelse med folkbokföring og Skatteverkets ønske om yderligere oplysninger i forbindelse med bl. a. syge-sikring/-forsikring for hende.

For mig at se så ligner det billede som Saif har tilføjet på side to, at der mangler en side to :)
Screen Shot 2018-08-21 at 16.15.00.jpg
Screen Shot 2018-08-21 at 16.15.00.jpg (99 KiB) Vist 5079 gange
Dog lader det til at der kan være forskel på om det er nok med det blå EU kort. Jeg googlede bilaga information om heltäckande sjukförsäkring vid folkbokföring og kom frem til følgende dokument fra Skatteverkets side, dateret den 26. februar 2018: https://skatteverket.se/download/18.41f ... renden.pdf

På den markerede side 29 står der følgende:
Screen Shot 2018-08-21 at 18.46.38.png
Screen Shot 2018-08-21 at 18.46.38.png (130.48 KiB) Vist 5079 gange
"Vid internordisk flyttning krävs inga intyg för att visa att sjukförsäkringskravet
är uppfyllt. För att anses som internordisk flyttning krävs att personen vid flyttningstillfället är folkbokförd i ett annat nordiskt land. Detta gäller oavsett personens medborgarskap."

Frit oversat, måske forkert - født og opvokset i Randers og har boet halvdelen af mit liv i Sønderborg, svensk ligger mig ikke lige først for :)
"For at personen skal kunne påberåbe sig mulighed for at bruge den internordiske konvention om social tryghed, skal vedkommende være bosat i et andet nordisk land ved tilflytning til Sverige."


Min hustru og jeg har boet sammen i DK, kunne det være forskellen?

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 22.08.2018 10:37:58

Jeg tror der er tale om, at de simpelthen bare har ændret reglerne på baggrund af nogle retssager i Sverige (dateret 2014 og 2017), at det blå sygesikringskort ikke er dokumentation for en offentlig sygesikring, der er heldækkende.

Skatteverket har fjernet præcis det stykke der hed: "familjemedlem til EES-medborgare med anknytning till Danmark". Det er dér problemet opstår for os. Men familiemedlemet ér dækket af den danske forsikring. Det bekræfter både Udbetaling Danmark og Försäkringskassan. Men det kan jo være lige meget, når det er Skatteverket der skal afgøre sagen.

De skriver i deres tekst, at hvis man ikke kan få en blanket (S1, E106 eller en af de andre), så skal man tegne en privatforsikring. Igen opstår problemet, at vi pga. den nordiske aftale er, som Udbetaling Danmark siger det: "Fritaget fra disse blanketter". Så vi burde slet ikke skulle blive bedt om det.

@mh, hvis man melder sig til Försäkringskassan, så kan ens ægtefælle vel stadig få det blå kort fra Udbetaling Danmark, ikke? Jeg vil skrive min ægtefælle på som familie på blanketten til Försäkringskassan. Kan det på sigt have nogen negativ indflydelse at tilmelde sig Försäkringskassan. Mister man selv eller ens ægtefælle noget via Danmark, pga. man gør dette?



EDIT:
Kan også tilføje dette fra Skatteverket:
Skatteverket har i detta sammanhang prövat frågan om det europeiska
sjukförsäkringskortet EHIC kan användas som underlag för heltäckande offentlig
59(61)
sjukförsäkring. Som framgår av avsnitt 3.5.5 får EHIC användas vid alla tillfälliga
vistelser under vilka en försäkrad person behöver vårdförmåner, oavsett om
anledningen till vistelsen är turism, yrkesverksamhet eller studier. EHIC kan
användas för att styrka heltäckande sjukförsäkring för en studerande, se avsnitt
3.5.5 och 3.6.5. EHIC kan dock enligt Skatteverkets bedömning inte för andra
ekonomiskt inaktiva än studerande anses utgöra sådant bevis om heltäckande
sjukförsäkring som innebär att personen kan folkbokföras. Detta då EHIC endast
garanterar rätt till ersättning för vård under en tillfällig vistelse och inte vid
bosättning i ett annat medlemsland än det där personen är försäkrad (jfr Rättsfall
om EHIC under avsnitt 3.5.5).
Det er ret nedslående...

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 23.08.2018 09:27:57

Hej
Vi har nu fået svensk person nr. til min kone.. (med privat sundhedsforsikring)

Besvar