Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 15.08.2018 16:22:54

@Saif, du mener tegne en privatforsikring til din ægtefælle i sted, i ægtefællens eget navn, ikke? Du er vel forsikret gennem Danmark selv?

Der forvirrer mig helt vildt at de skriver på papiret til dig, at det skal stå i “EES medborgerns navn”..

.. forstår bare ikke skatteverket kan forlange dette, fordi hvad enten de vil det eller ej, så er ens ægtefælle vel medforsikret når man selv arbejde i Danmark, og udbetaling Danmark bekræfter jo netop dette til jer på telefonen og referer til den nordiske aftale/lov.. så det er da noget af et cirkus?

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 15.08.2018 18:24:03

Det giver simpelthen ingen mening. Jeg tror personligt, at Sverige måske også vil begynde at stramme reglerne så småt, eftersom alle er begyndt at bruge EU-reglerne til dette formål.

Udbetaling Danmark sagde klart og tydeligt, at der er en Nordisk aftale - hvorfor Skatteverket kræver at vi tegner en privatforsikring er absurd.

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 16.08.2018 08:19:36

Jo, tegne en forsikring på ægtefællens navn. Jeg er dækket gennem Danmark.
Jeg har i dag fået brev fra Udbetaling Danmark, hvor de skriver at de ikke udsteder S1 blanketter til danskere som er flyttet til Sverige.

Jeg sende brevet videre til Skatteverket..

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mh1 » 16.08.2018 09:05:02

Det KAN tænkes, at brevet om det tildels er et standardbrev til EU-/EØS- og schweiziske borgere, da man i mange lande aktivt skal tilmelde sig en sygekasse. Således er man kun sygeforsikret i Tyskland, hvis man enten arbejder der og dermed er forsikret at arbejdsgiver, eller selv melder sig ind i en sygekasse. I Tyskland skal man så, hvis man ikke arbejder der, som fx dansker vise sit DANSKE sygesikringsbevis (ikke det blå kort) som bevis for at man var helfirsikret i det land, man kommer fra.

Schweizere skal alle som en selv tegne sygeforsikring, uanset om de arbejder eller ikke.

Knasten her er så den fællesnordiske aftale, som gør at der ikke er nogen blanket, men så må og skal det være nok at vise sit ‘grænsegængerkort’, det særlige sundhedskort (https://www.oresunddirekt.dk/sundhed/su ... ndhedskort), hvis man er berettiget til at få det.

Det beviser jo netop, at man har ret til gratis behandling både i DK og i Sverige.

For sygesikringsspørgsmål skal danskere, som bor i Sverige og arbejder i DK, kontakte arbejdskommunen. Længere kan jeg ikke komme, jeg ved ikke om der er andet og mere, kommunen kan forsyne jer med, end det I formodentlig allerede har.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 16.08.2018 11:11:01

@mh

1.
Bare lige to enkelte spørgsmål, som jeg skal have helt på plads. Lovmæssigt og reelt, så ér ens ægtefælle vel dækket sundhedsmæssigt gennem Danmark, når man som dansker bor i Sverige men arbejder i Danmark. Dette må ægtefællen vel være siden det hidtil har været nok kun at vise det blå sundhedskort, også til skatteverket, for at få ægtefællem folkebogført.

Eller er det reelt kun én selv som danskeren, der faktisk er dækket gennem Danmark, og ikke-EU ægtefælle ikke er dækket overhovedet, med mindre man tegner en privat forsikring, som skatteverket nu efterspørger?

Det føler jeg lidt, at jeg mangler helt afklaring på, så jeg ved præcis hvordan min kone faktisk står, reelt, og om det rent praktisk er en nødvendighed at tegne en privatforsikring under alle omstændigheder.

2.
Alt dette har indtil videre kun omhandlet Skatteverket.. Men ovenstående er også i forhold til hvad Migrationsverket vil sige, og om man kan forvente de accepterer det blå kort, da de jo skal følge EU direktivet og det vel må være noget af et brud hvis de giver afslag, til trods for ægtefællen faktisk er reelt forsikret? Det må de vel slet ikke? Det blå kort burde vel være reel dokumentation nok? Uanset hvad?

Ultimativt er det allervigtigste jo man kan få opholdskortet, så man har bekræftet ens ægtefælles ret til at være i landet, så man ved man er der lovligt og ikke bliver udvist!!... Så kan Skatteverket jo ikke andet end at blive nødt til at udstede et personnummer efterfølgende..

Håber du kan hjælpe lidt med dette, vil være en stor hjælp!

@Saif
Lad gerne høre fra dig hvis Skatteverket svaret på mailen fra udbetaling Danmark

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 16.08.2018 22:18:00

Er selv i samme situation som Weygan! Og vil meget gerne have afklaret disse spørgsmål. Kunne være fantastisk!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mh1 » 17.08.2018 10:08:06

Ægtefællen er IKKE dækket, bare fordi du selv har et blåt kort, men du burde kunne bestille et til din ægtefælle (hvis det ikke allerede er gjort).

Det blå kort er dog IKKE heldækkende, og er egentlig til rejsebrug. Det særlige sundhedskort for pendlere er heldækkende og ville i fx Tyskland give ret til et EU-sygesikringskort til ægtefællen.

Det tyder på at der er en kommunikationsbrist mellem DK og Sverige på dette område. At den fællesnordiske aftale i visse tilfælde kan overtrumfe EU-regler gælder KUN, hvis det er til fordel for borgeren, og det er bestemt ingen fordel for borgeren at nægte at udstede en E106-blanket, så ægtefællen kan få sin sygesikring på plads.

For kommunerne er det desværre blevet sådan, at hvis de ikke ved om de kan udstede noget, så siger de bare at de ikke kan.

Søg skriftligt om at få en E 106-blanket, så er kommunen nødt til 1) at svare skriftligt, 2) at begrunde et afslag med henvisning til en lovregel, der siger at de ikke kan. Få evt. en retshjælp til at skrive ansøgningen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 17.08.2018 10:35:48

Så vi er enige om, at vi som EU-borgeren er fuld forsikret med vores “særlige sundhedskort” samt det blå sygesikring.

Men det er vores ægtefæller ikke med KUN det blå sygesikring. Altså skal vi enten tegne en privat forsikring (eftersom Skatteverket efterspørger dette) eller vi skal prøve at få en E 106 blanket udstedt fra Udbetaling Danmark og sende til Skatteverket? Har jeg forstået det rigtigt?

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 17.08.2018 11:57:31

Jeg har nu tegnet en privat forsirking til min kone gennem cigna (gold).. og har sendt forsikrings papir videre til skatteverket..

Jeg venter på deres svar.. hvor langt pleje det at tage, før man hører noget fra dem?

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 17.08.2018 15:05:33

Saif, hvor meget betalte du og hvor længe gælder forsikringen?

tim1983
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10.07.2018 19:40:42

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af tim1983 » 17.08.2018 15:35:32

Min kone og hendes datter skal til at søge om opholdskort via EU reglerne. og jeg arbejder selvfølgelig i Danmark, så jeg ringede til Migrationsverket i går, og de sagde direkte til mig at de ikke vil godtage det blå EU kort, og
at jeg skulle tegne en privat forsikring, så længe hun er i sverige.

jeg synes de her regler er komplet sindssyge, det kan simpelthen ikke være rigtigt at skatteverket og migrationsverket skal danse med reglerne
på denne her måde.

Jeg har også skrevet til Solvit om denne sag og håber på at hører hvad de siger til dette.

Hvad koster en forsikring igennem Cigna? Jeg har ansøgt dem om forsikring idag.

tim1983
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10.07.2018 19:40:42

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af tim1983 » 17.08.2018 16:08:26

Cigna International i Malmø vil åbenbart ikke have noget med dette at gøre overhovedet.
De henviser til noget ice.team@cigna.com.

Saif hvor fik du forsikringen henne??

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 17.08.2018 16:21:32

Saif skrev vidst at han havde fået det fra Signa/Cigna?

Men Moazb, som har oprettet denne tråd, hans kone har jo fået opholdskort selvom hun kun havde det blå sygesikring?

Har Migrationsverket nu ændret reglerne?? Det giver absolut ingen mening!

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 17.08.2018 19:08:32

@Saif håber det hjælper, fordi vi står og overvejer kraftigt det samme. Jeg er også meget interesseret i hvor du tegnede den og hvad der koster.. betaler du bare på månedsbasis?

... undskyld hvad??? Migrationsverket er begyndt på det samme nu??? De nægter at bruge der blå EU kort??

Dette må da være en sag for SOLVIT?????


Jeg talte også med udbetaling Danmark i dag, og de forstod ikke at Sverige ikke vil lade ens ægtefælle registrere, da vi har en nordisk aftale. De sagde vi skulle opfordre dem til at kontakte udbetaling Danmark. Altså hvad sker der pludselig?

Udbetaling Danmark sagde at vi som danskere ikke kan få S1 eller E106 pga den nordiske aftale der helt fritager os fra det. Og de sagde til mig, at ægtefællen er medforsikret.. what?

tim1983
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10.07.2018 19:40:42

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af tim1983 » 17.08.2018 19:55:01

@Weygan

hende, jeg talte med hos migrationsverket var meget klar i spyttet, og jeg blev ved med at stikke ind til det da jeg var
ret lamslået over den besked. Hun sagde direkte til mig eneste løsning er at tegne en privat sygeforsikring. Jeg er simpelthen
pisse vred og irriteret over denne form for bureakrati.

Besvar