Ægteskab med tidsbegrænset opholdstilladelse i DK

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Odont
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04.08.2018 21:28:23

Ægteskab med tidsbegrænset opholdstilladelse i DK

Indlæg af Odont » 04.08.2018 22:05:24

Hej ÆUG,
Jeg er dansk statsborger (33 år) og har en kæreste (27 år) med en midlertidlig opholdstilladelse i DK, der er blevet opnået på baggrund af asyl. Vi vil gifte os, men ved ikke hvor vi skal starte. Vi har nedenstående spørgsmål:

1) Kan vi registrere vores ægteskab på rådhuset i bopælskommunen?
2) Skal vi stille økonomisk sikkerhed?
3) Når vi bliver gift, bliver min kærestes status ændret fra flygtning til familiesammenført?

På forhånd tak!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægteskab med tidsbegrænset opholdstilladelse i DK

Indlæg af mh1 » 05.08.2018 12:25:51

1) det sker automatisk, hvis I bliver viet i DK.
2) kun hvis/når I søger fs.
3) ikke automatisk. Hendes behov for asyl bliver ikke mindre, blot fordi hun bliver dansk gift. Det ændres, hvis forholdene i hendes hjemland ændres.

https://www.nyidanmark.dk/da/Din-situat ... tilladelse

Når hun skal søge forlængelse, ses der bl.a. på om hun har tilknytning til DK. Den vil blive større ved ægteskab. Hvis hun også dokumenterer at gøre bestræbelser på at blive integreret (lære dansk, påbegynde uddannelse/arbejde mm), bliver den endnu større = bedre chance for forlængelse.

https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-for ... /Flygtning
mh
Rådgiver for ÆUG

Odont
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04.08.2018 21:28:23

Re: Ægteskab med tidsbegrænset opholdstilladelse i DK

Indlæg af Odont » 05.08.2018 12:54:12

Hej mh,
Tak for svarene. Vi begge er i gang med tandlægeuddannelsen, og har sådan set ikke brug for at indgå i et ægteskab asap. Men det er blevet en fast procedure på borgen, at stramme lovgivningen på udlændingeområdet hvert halve år. Det er ikke til at forudse hvad de finder på af stramninger om to år, når min kærestes opholdstilladelse udløber og skal ansøge om forlængelse. Men vil det så sige, at økonomisk sikkerhed skal stilles, selv om min kæreste har boet i DK i 10 år (og fortsæt bor her)?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægteskab med tidsbegrænset opholdstilladelse i DK

Indlæg af mh1 » 05.08.2018 18:26:17

Ja, men hvis hun har det, har hun jo også dokumentation for danskkundskaber, som kan nedsætte garantistillelsen; endvidere vil hun, når hun er færdiguddannet, måske med fordel kunne søge om ophold efter positivlisten, og/eller være kvalificeret til dansk statsborgerskab.

Har I tjekket om hun allerede nu opfylder betingelsen for permanent opholdstilladelse, som er den første betingelse for statsborgerskab?

http://uim.dk/arbejdsomrader/statsborge ... atsborgere
mh
Rådgiver for ÆUG

Odont
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04.08.2018 21:28:23

Re: Ægteskab med tidsbegrænset opholdstilladelse i DK

Indlæg af Odont » 06.08.2018 11:42:42

Det eneste krav hun ikke opfylder er kravet om beskæftigelse, hvilket ikke er muligt så længe hun er under uddannelse.

Besvar