Familiesammenføring i Sverige under besøg til Danmark

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
chadap
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31.10.2017 18:03:17

Familiesammenføring i Sverige under besøg til Danmark

Indlæg af chadap » 02.08.2018 18:10:43

Hej

Jeg er 21 år gammel, og bor i Danmark. Er født og opvokset her, og er dansk statsborger. Jeg er gift med min mand som kommer fra et 3. land, og vi har været gift i snart ét år, men har været sammen i 5 år (Han er 25 år gammel). Min mand har søgt om besøgs-visum til Danmark på 3 uger, og hvis de siger ja, står han til at skulle rejse herop om 2 ugers tid. Jeg er selv netop blevet optaget på en videregående uddannelse i København, og skal starte i september. Sagen er den, at jeg er gravid (min mand er selvfølgelig faren), og vi har længe planlagt, at vi gerne ville flytte sammen når det blev muligt, eftersom at det er svært når vi bor i 2 forskellige lande. Vi føler derfor at chancen er der nu hvor vi for det første er gift, men også venter barn sammen.

Hvis de vælger at give ham visum, ville vi rigtig gerne (hvis muligt) søge om familiesammenføring i Sverige eftersom, at jeg ved, at det næsten er helt umuligt for os i Danmark. Mit første spørgsmål er derfor, om dette er muligt for os at gøre når han kommer på besøg her? I så fald, hvad skal vi gøre helt præcist?

Jeg ved at der er en masse regler om indkomst samt bolig, og at jeg skal kunne forsørge min mand samt vores barn, hvis vi alle sammen bor sammen. Siden jeg er blevet optaget på en uddannelse, og har planer om at starte, kommer min indtægt til at være SU + muligvis SU lån oveni dvs. lidt over 8000 kr. pr. måned. Jeg har læst mig frem til at det skulle være muligt, at bo i Sverige, og samtidig studere i Danmark (sig endelig hvis dette er helt forkert). Planen er, at hvis vi flytter til Sverige ville vi skulle bosætte os i Malmø, da det ligger tættest på København, og da jeg også selv har lidt familie som bor i byen. Hvis min SU ikke er nok, er der så nogen der ved, om der er andre muligheder i Sverige for at supplere beløbet op ifa. boligstøtte etc.? Min første tanke var, at jeg kunne få et job ved siden af, men eftersom at jeg er gravid, tror jeg det er begrænset hvor mange som gider ansætte en gravid kvinde...

Mit sidste spørgsmål er, hvis det er muligt at søge om familiesammenføring i Sverige, hvad sker der så i mellemtiden? Må han i mellemtiden mens vi venter på svar opholde sig lovligt i Sverige, eller for den sags skyld Danmark? Eller ville han skulle rejse tilbage, da han kun har søgt om visum til Danmark på 3 ugers varighed.

Håber nogen kan hjælpe.
Tak på forhånd.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring i Sverige under besøg til Danmark

Indlæg af skaanebo » 02.08.2018 19:55:49

Du kan søge boligstøtte gennem Försäkringskassan.

chadap
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31.10.2017 18:03:17

Re: Familiesammenføring i Sverige under besøg til Danmark

Indlæg af chadap » 02.08.2018 21:06:57

Er det muligt for mig, selvom jeg studere i DK?

chadap
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31.10.2017 18:03:17

Re: Familiesammenføring i Sverige under besøg til Danmark

Indlæg af chadap » 02.08.2018 21:09:03

En anden ting er, er jeg så heldig, at du måske kender svar på mine andre spørgsmål?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring i Sverige under besøg til Danmark

Indlæg af skaanebo » 02.08.2018 21:31:00

Ja, det burde være muligt, men det afhænger jo af flere faktorer, da der stilles forskellige krav for at være kvalificeret til at få boligstøtte. Du kan tjekke deres hjemmeside.

Hvis I søger efter EU-regler, må han gerne blive i Sverige sammen med dig. Se menupunktet "rådgivning" for forsiden af hjemmesiden for råd vedr. Sverige.

chadap
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31.10.2017 18:03:17

Re: Familiesammenføring i Sverige under besøg til Danmark

Indlæg af chadap » 02.08.2018 21:37:57

Okay, tusind tak for svar! Men vil lige hører dig til sidst, hvis han får et ja til at må komme herop på besøg til DK, er det så muligt for ham/os at tage til Sverige så vi med det samme kan søge om familiesammenføring? Eller ville han skulle søge fra den svenske ambassade i hans hjemland fx?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring i Sverige under besøg til Danmark

Indlæg af skaanebo » 02.08.2018 21:45:51

Vær nu sød at gå til denne hjemmesides forside og læs under menupunktet "Rådgivning", for der får du netop svar på det spørgsmål og mere til!

Besvar