Hvordan kommer han videre uden mig?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SenDan89
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30.07.2018 23:37:30

Hvordan kommer han videre uden mig?

Indlæg af SenDan89 » 31.07.2018 00:08:58

Min mand og jeg er familiesammenført efter danske regler i 2015, og har en datter på 2 år.
Vores liv sammen er meget svært at få til at fungere, og jeg overvejer ofte om det vil være bedre at blive skilt.
Men da det til stadighed er mig der er bread-winner herhjemme og min mand fastholder at det er mig der skal finde arbejde til ham, er jeg bekymret for hvordan han skal klare sig, hvis vi går fra hinanden.
Er der nogen mulighed for at han, hvis han ikke længere er gift med mig, vil kunne få økonomisk hjælp fra staten/kommunen? Det er ikke den bedste løsning, men måske vil det være en måde for mig at kunne give slip.

Økonomi er en konstant konfliktstarter for os, og det ville betyde så meget hvis han fik et ordentligt arbejde og kunne bidrage til vores liv på den måde.
Hvordan søren får man lige det der gode job med ordentlig løn, når man ikke taler hverken perfekt dansk eller engelsk?

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Hvordan kommer han videre uden mig?

Indlæg af DortheM » 31.07.2018 06:37:50

I kan tage en snak med jobcenteret for integration. I nogle kommuner vil de godt hjælpe i forbindelse med jobsøgning. Eventuelt finde ham en praktik så han kan komme ud på arbejdsmarkedet og få nogle kontakter. Min mand har en gang fået tilbud om praktik af jobcenteret, men var på det tidspunkt lige kommet i job han selv fandt.

Men det lyder godtnok tungt, hvis han ikke selv gør en indsats for at finde et job. Min mand har fået hjælp og støtte af blandt andet med-kursister han mødte på danskuddannelsen og han har været rundt med ansøgninger på mulige arbejdspladser. Vi fandt hans første job gennem en facebook side der hedder https://www.facebook.com/groups/JOBFORMIDLING/

Det gode job med ordentlig løn kommer hen ad vejen. Nu om dage får man minimallønnen og så mere hvis man har erfaring og uddannelse inden for området. Det har de færreste ny danskere fra start af.

Jeg har ikke styr på regler for ophold efter skilsmisse. Den del må andre svare på.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvordan kommer han videre uden mig?

Indlæg af mh1 » 31.07.2018 13:23:25

Han vil muligvis kunne få opholdstilladelse som forælder til et herboende barn. Det kræver at han mindst har og gennemfører ‘normalsamvær’ med barnet, dvs som tommelfingerregel har samvær hveranden weekend og sammenhængende dage i ferier.

Læs her: https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... anyouapply
mh
Rådgiver for ÆUG

Abena
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07.01.2016 02:25:09

Re: Hvordan kommer han videre uden mig?

Indlæg af Abena » 07.08.2018 11:42:13

Vil han ikke tage et dårligt betalt, hårdt fysisk arbejde? Dem har han større chance for at få.

Sådan er virkeligheden.

Abena
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07.01.2016 02:25:09

Re: Hvordan kommer han videre uden mig?

Indlæg af Abena » 07.08.2018 11:44:00

En helt anden vinkel:

Du skal ikke tage så stort et ansvar at du skaffer ham arbejde for at han kan klare sig efter et ægteskab hvor han ikke vil løfte sin del af ansvaret.

Det er som om du har taget en mor-rolle. Lad være med det.

Besvar