Pige på snart 17, opholdstilladelse / statsborgerskab og nye regler.

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Marky_DK
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21.09.2010 09:56:56

Pige på snart 17, opholdstilladelse / statsborgerskab og nye regler.

Indlæg af Marky_DK » 15.04.2017 12:28:36

Kære Forum.

Min steddatter har boet i Danmark siden januar 2011.
Hun har midlertidig opholdstilladelse som udløber den dag hun bliver 18 (juli 2018)

Hendes mor (min kone) har fået permanent ophold under de gamle regler (efter 5 år) Der er ansøgt om statsborgerskab i December 2016. Der er set med mine øjne en overhængende risiko for at hun ikke når at komme med på et lovforslag sammen med sin mor før hun bliver 18 (sidste chance er april 2018). Behandlingstiden på 14->16 måneder og jeg læser flere steder om endnulængere behandlings tid.

Jeg vil gerne sikre mig at jeg har forstået reglerne korrekt og om der er en smartere måde at løse opgaven på end det jeg kommer op med:
Vi er nødsaget til at starte med at søge om en midlertidig opholdstilladelse (hun har "kun" været i DK i 7,5 år når hun bliver 18)
Vi kan søge permanent ophold i november 2018 (3 måneder før hun faktisk har været her i 8 år)
Når hun modtager permanent opholdstilladelse (sandsynligvis forår 2019) kan vi søge om dansk startborgerskab.
?

Min kone har været fritaget for at betale nogle gebyrer i hele den process som hun har været igennem grundet skiftende regeringer (perioder med og uden gebyrer) og det faktum at vores familie sammenføring har været kørt efter reglerne om særbarn.

Skal jeg forstå det sådan at vi sandsynligvis skal betale:
Forlængelse af opholdstilladelse: 2400.-
Ansøgning om permanent opholdstilladelse: 3600.-
Test i forbindelse med ansøgning om statsborgerskab: 800.-
Ansøgning om DK statsborgerskab: 1200.-
Samlet total pris: 8000.-

Jeg håber på og beder til at statsborgerskabet falder på plads. Det er en streg i regningen og vil være voldsomt tidskrævende at søge separat for hende.

Marky_DK
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21.09.2010 09:56:56

Re: Pige på snart 17, opholdstilladelse / statsborgerskab og nye regler.

Indlæg af Marky_DK » 13.07.2018 10:08:48

Kære forum.

Lige en opdatering på denne sag.

Vores ældste datter bliver 18 år om 14 dage og rygtet vil vide at min kone skal påregne at komme på det lovforslag som bliver stillet i foråret 2019. Dette betyder beklageligvis at min forventning om selvstændigt opholdstilladelse og statsborgerskab til hende er blevet til virkelighed.

Vi har gennemført:
Ansøgt om forlænget opholdstilladelse her i maj måned 2018. Behandlings tid er op til 7 måneder. Forventer svar senest i december 2018.
Prøvede at tage indfødelsesret prøven her i foråret, men bestod ikke.

Næste skridt er at ansøge om permanent ophold i oktober / november måned i år 2018 (3 månder før hun netop har været 8 år i danmark) Der laves et nyt forsøg med indfødelsesret prøven i december 2018.

Besvar