Turist Visum / Schengen

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PAU
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26.09.2016 08:09:32

Turist Visum / Schengen

Indlæg af PAU » 04.07.2018 19:37:39

Hej,

nu sidder jeg her og keder mig lidt og falder over den seddel som fulgte med pigernes visa stemplede pas tilbage med "posten" (fillippinerne).

I den står der følgende -
"As regards the return trip, you must be in possession of a return ticket or the sufficient money to purchase a ticket."

Jeg har hele tiden været af den overbevisning at man SKAL købe en returbillet inden man kan få lov til at sætte sine fødder på dansk grund ?
Dette har vi gjort tidligere og det er også hvad jeg altid har fortalt andre at der kræves, men når jeg så læser den linie, så fortæller den jo noget helt andet ? - eller ?

Ja, har aldrig bidt mærke i den sætning tidligere...

Nogen der er klogere end undertegnet på dette emne, for det giver jo egentlig fint mening at man ikke behøver en billet, så længe man er ude inden for de tilladte 90dage, men igen, ikke den overbevisning jeg har haft indtil nu... :shock:

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Turist Visum / Schengen

Indlæg af Weygan » 04.07.2018 22:42:32

Mine kone kom til Danmark sidste år, uden en retur billet. Hun kom ind i landet og fik stempel i sit pas, uden problemer. På daværende tidspunkt var hun kun min forlovede, med et ganske almindeligt one-entry schengen visum. Der var ingen problemer overhovedet.

Vi købte en enkelt billet til hende, da hun skulle til Danmark.. og igen en enkelt billet, mens hun allerede befandt sig i Danmark, nogle dage før hun skulle rejse ud af landet igen.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Turist Visum / Schengen

Indlæg af gambler » 05.07.2018 09:18:12

generelt for man ikke lov at flyve uden gyldig retur billet, eller der allerede er købt en ny enkeltbillet (retur)

det fordi :

flyselskabet tror at man ikke for lov at passere paskontrol uden at kunnse fremvise returbillet, og hvis afvist
skal de selv gratis flyve vedkommende retur, så det er dem der kræver det

mht til dit ? du har jo allerede fået visum, på grundlag af korrekt ansøgning incl. reservation for flybooking
og derefter blander visum center eller ambassade sig ikke yderligere i hvordan du/i rejser osv

@Weygan - da har i været relativt heldige - ved afgangs lufthavn, men ved entry til dk er det meget sjældent
man bliver ? om returbilleten - formentlig også velvidende om at den jo kan annuleres/ændres/tilbagebetales
så hvis der planlagt ikke at overholde visum, så ændrer en billet jo intet

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Turist Visum / Schengen

Indlæg af Weygan » 08.07.2018 13:46:30

I vores tilfælde er det dog ikke filippinerne, men Tyrkiet min kone kommer fra. Det kan være der forskellen ligger? Hun har lige fået visum igen og vi flyver denne gang sammen, i samme fly, da jeg besøger hende inden. Vi har fået visum efter EU-reglerne, og det står desuden på selve visum, at det er som familiemedlem til en EU borger. Vi medbringer diverse papir og beviser på, at hun har ret til at følges med mig, da jeg gør brug af min ret til fri bevægelighed.

Er det stadig anbefalesværdigt for os dog, at købe en returbillet tilbage til Tyrkiet? Sidste gang var det på blot et besøgs visum efter almindelige schengen-regler, da vi dengang blot var forlovede. Hun tog helt alene til Danmark på enkeltbillet, uden nogen problemer i hverken Tyrkiet eller Danmark.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Turist Visum / Schengen

Indlæg af skaanebo » 08.07.2018 13:56:06

Tyrkiet grænser op til Schengenlandet Grækenland, hvor man blot kan gå over grænsen, så måske det af den grund ikke er nødvendigt, hvis man kan sandsynliggøre, at man vil rejse tilbage ad den rute.

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Turist Visum / Schengen

Indlæg af Weygan » 08.07.2018 17:28:51

Selvom det ikke var et problem sidst fra Tyrkiet, så ender vi nok med at købe en returbillet, blot for at undgå komplikationer.

@skaanebo: Er den billigste billet man kan finde, kun med håndbaggage, acceptabelt som bevis på tilbagerejse?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Turist Visum / Schengen

Indlæg af skaanebo » 08.07.2018 19:04:38

Ja.

Besvar