Jeg skal giftes i Nigeria

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
KirstenLise
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2018 19:49:13

Jeg skal giftes i Nigeria

Indlæg af KirstenLise » 18.06.2018 20:02:35

Hej

Jeg rejser snart til Nigeria og skal giftes i Lagos med en Nigerianer. Er der nogen som ved hvilke dokumenter, jeg skal medbringe? Jeg har udfyldt en ægteskabsattest på Borger.dk Og skal den legaliseres herhjemmefra inden jeg tager afsted. Når vi er blevet gift dernede, er der så noget, jeg skal gøre med vielsesattesten, inden jeg rejser hjem?

Tanken er at vi når vielsesattesten er accepteret i Danmark, at jeg sender en invitation, så han kan besøge mig. Imens han er her, er det meningen at jeg (på sigt vi) flytter til Flensborg. Så han skal formegentlig rejse tilbage til Nigeria igen, og så kan jeg søge om familiesammenføring i Flensborg efter EU-reglerne. Er det den rigtige/gode måde at gøre det på? Eller har jeg overset noget.

Håber nogle med erfaring fra Nigeria vil svare.

På forhånd tak :-)

Hilsen Kirsten

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Jeg skal giftes i Nigeria

Indlæg af mh1 » 21.06.2018 22:11:54

Din vielsesattest skal legaliseres, først af den relevante myndighed i Nigeria, formodentlig deres udenrigsministerium, dernæst af den danske repræsentation (ambassade/konsulat).
mh
Rådgiver for ÆUG

KirstenLise
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2018 19:49:13

Re: Jeg skal giftes i Nigeria

Indlæg af KirstenLise » 22.06.2018 20:41:13

Tak for svar.
Ifølge min Kommune skal justitsministeriet dernede også legalisere vielsesattesten. Jeg ved ikke om det er nok at vi bliver gift ved Federal Court i Lagos. Hvor er det bøvlet og ender med at blive dyrt.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Jeg skal giftes i Nigeria

Indlæg af mh1 » 26.06.2018 20:12:46

Det er forskelligt i forskellige lande, hvilken myndighed, som legaliserer. Mon ikke lige din forlovede er den nærmeste til at finde ud af det? Det er trods alt hans land.
mh
Rådgiver for ÆUG

KirstenLise
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2018 19:49:13

Re: Jeg skal giftes i Nigeria

Indlæg af KirstenLise » 09.07.2018 07:40:19

Man skulle tro, at han sagtens kunne finde ud af det. Men efter nærmere undersøgelser er det Danmark der bestemmer hvordan dokumentet skal legaliseres, før de vil acceptere det ved Kommunen. Men det er korrekt, at han fandt ud af hvilke dokumenter, jeg skulle have med, for at kunne blive gift.
Hilsen Kirsten

lillefamilie3
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18.04.2018 08:05:34

Re: Jeg skal giftes i Nigeria

Indlæg af lillefamilie3 » 09.07.2018 09:44:15

Hej.

Jeg var ved Aarhus kommune i fredags og efter 2 måneders process med at få et dokument der siger hhsn ikke er gift i hans hjemland, derefter få det legilaseret ved ambassade heroppe spurgte damen ved borgerservice om det var godt nok.

Hendes svar var: det ved jeg ikke endnu. Så sagde jeg at hun kunne da lige tjekke mht myndighederne. Hun sagde det først skulle behandles og havde mere forlis på hvor mange dage tilbage han havde i sit visum.

Så folk vær OBS på det. For de vil have man sender en ægteskabserklæring ind først inden de overhovedet tjekker om papirerne er OK. Hvilken ikke giver en person en chance til at få flere papir hvis man kun har 3 måneder i dk og deres sagsbehandlingstid tager 2-3 mdr.

KirstenLise
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2018 19:49:13

Re: Jeg skal giftes i Nigeria

Indlæg af KirstenLise » 19.08.2018 14:40:40

Hej igen
Her er resultatet af min legalisering. Vielsesattesten var forbi udenrigsministeriet i Nigeria og blev stemplet. Derefter legaliserede den danske ambassade underskrifterne. Da jeg kom hjem, gik jeg på kommunen mandag med vielsesattesten og torsdag, var jeg registreret i systemet som gift. 😊
Hilsen Kirsten

Besvar