Betaling for danskundervisning

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MarVal
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01.03.2017 18:12:52

Betaling for danskundervisning

Indlæg af MarVal » 08.02.2018 20:55:48

Det ser ud til, at der indføres krav om delvis betaling af danskundervisning. Gælder det også for familiesammenførte?

Hvis kravene til danskkundskaber øges samtidig med, at der er krav om betaling er det jo en ekstra stramning for at undgå personer med lav indkomst. 2.000 kr. pr. modul med f.eks. 6 moduler i Dansk 2 er jo også en slags penge.

"Deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere m.fl.
Aftaleparterne er enige om at indføre delvis deltagerbetaling for danskuddannelse til
udenlandske arbejdstagere, EU-borgere, studerende m.fl., der har ret til undervisningen,
på 2.000 kr. pr. påbegyndt modul. Samtidig fastholdes det nuværende krav om depositum på
1.250. kr. pr. modul. Depositummet betales retur ved fuldførelse af modulet eller ved ophør
på danskuddannelsen.
Deltagerbetaling og depositum vil sikre et incitament til, at kun de selvforsørgende kursister,
der er motiverede, påbegynder uddannelsen.
Deltagerbetaling for danskuddannelse til selvforsøgende kursister træder i kraft den 1. juli
2018.
Indførelsen af deltagerbetaling forventes samlet set at indebære et provenu på ca. 0,04 mia.
kr. i 2018, 0,2 mia. kr. i 2019 og 0,1 mia. kr. fra 2020 og frem. "

Taget herfra: https://www.regeringen.dk/media/4816/af ... linger.pdf

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Betaling for danskundervisning

Indlæg af mh1 » 09.02.2018 10:38:51

Da man jo helst ser at familiesammenførte arbejder, kommer de nok ind under "m.fl". Alle familiesammenføringsregler går tilsyneladende ud på at man helst ser at kun velstillede danske borgere får lov at få en udenlandsk ægtefælle til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Betaling for danskundervisning

Indlæg af DortheM » 09.02.2018 11:57:26

Jeg tror faktisk ikke familiesammenførte efter danske regler vil skulle betale, da danskundervisningen er en del af integrationsprogrammet. Vi skal jo heller ikke lægge depositum.

Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Re: Betaling for danskundervisning

Indlæg af Left4Cookies » 09.02.2018 20:45:01

Skal andre lægge depositum i dag? Jeg kender en fra Brasilien, der har opholdstilladelse pga. arbejde, og vedkommende har ikke betalt depositum for danskuddannelse, så vidt jeg ved.

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Betaling for danskundervisning

Indlæg af DortheM » 10.02.2018 12:17:39

Går man til danskundervisning som selvforsørgende skal man lægge depositum.
Selvforsørgende er udlændinge som er i Danmark
- for at arbejde eller studere
- som medfølgende ægtefælle
- som familiesammenført efter EU-reglerne
- som au pair

Får man Danskundervisning som led i et integrationsprogram
skal man ikke lægge depositum. Dvs at flygtninge og
familiesammenførte efter Udlændingeloven med integrationskontrakt
ikke skal lægge depositum.

Infomation taget fra https://www.kbh-sprogcenter.dk/da/lov-o ... ddannelse/

MarVal
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01.03.2017 18:12:52

Re: Betaling for danskundervisning

Indlæg af MarVal » 10.02.2018 17:37:08

Tak for svarene.
Det er ikke helt klart hvad der menes i regeringens oplæg, men vi kan jo håbe på at m.fl. ikke dækker over familiesammenførte med integrationsprogram. Det hjælper så ikke alle andre :x

Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Re: Betaling for danskundervisning

Indlæg af Left4Cookies » 10.02.2018 23:01:41

Det virker i hvert fald skørt, hvis folk under integrationsprogrammet, flygtninge især, skulle betale 2.000kr pr. modul.

Men 'skørt' plejer selvfølgelig ikke at være en hindring, når det kommer til udlændingestramninger.

Linejeff
Indlæg: 9
Tilmeldt: 10.05.2017 14:00:24

Re: Betaling for danskundervisning

Indlæg af Linejeff » 11.06.2018 12:36:34

Min filippinske mand startede til danskundervisning i Køge efter vi havde fået familiesammenføring efter de danske regler, i Februar (han fik sin opholdstilladelse i December men pga. jul og en fejl i kommunens behandling af hans henvisning til sprogskolen, og derefter ventetid til en samtale og efterfølgende begyndelse på et hold starede han først i midt Februar).
Men vi skulle betale depositum?

Er der nogle der har noget link til nogen steder der kam bevise at vi ikke skulle have betalt depositum? Eller misforstår jeg reglerne, så den er god nok at vi skulle betale depositum?

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Betaling for danskundervisning

Indlæg af DortheM » 11.06.2018 16:22:08

@ LIneJeff

Det er kun S-kursister der skal betale depositum for at modtage danskuddannelse. Din mand er I-kursist som familiesammenført. Dvs at han modtager danskuddannelse i henhold til Integrationsloven.

Du finder det i § 14 stk 4 i Bekendtgørelse af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=193933

Du kan også læse det forklaret på denne side fra en sprogskole. https://www.kbh-sprogcenter.dk/da/lov-o ... ddannelse/

Zimba
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17.04.2015 10:44:26

Re: Betaling for danskundervisning

Indlæg af Zimba » 20.06.2018 15:58:16

Min kone er i Danmark gennem familiesammenføring, og derfor ret til 5 års sprogskole.
Mit spørgsmål her er, hvad er 5 år ?
Sprogskolen siger at hun har ret til 3 års sprogskole af 2 dages undervisning per uge, indenfor en 5 års periode.
Med andre ord kan der holdes pauser fra skolen for barsel eller andet fravær, men i min forståelse er fravær fra undervisning jo ikke lig med undervisning.
jeg har forsøgt at læse de links der er her på sitet, men synes ikke jeg finder nogen fortolkning af hvad 5 års undervisnings-ret reelt betyder.
Håber der er nogen der har noget at byde ind med her gerne nogle link hvor jeg kan finde en præcisering af ovenævnte.

Mange tak

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Betaling for danskundervisning

Indlæg af DortheM » 20.06.2018 19:01:23

Skolen roder reglerne for S og I kursister sammen. Din kone er som familiesammenført efter danske regler I-kursist.

fra Bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=196768

§ 3. For I-kursister omfatter tilbud om danskuddannelse undervisning i op til 5 år fra det tidspunkt, hvor udlændingen kan påbegynde danskuddannelsen, jf. § 2 e, stk. 1, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.

Stk. 2. For S-kursister omfatter tilbud om danskuddannelse undervisning i op til 3½ år inden for en 5-årig uddannelsesperiode, som regnes fra det tidspunkt, hvor udlændingen kan påbegynde danskuddannelsen, jf. § 2 f, stk. 1, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.



§ 4. Danskuddannelse for I-kursister udgør gennemsnitligt maksimalt 15 timer pr. uge beregnet inden for det igangværende modul, jf. § 4, stk. 3, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. Det påhviler udbyder at planlægge undervisningen af I-kursister inden for timeloftet.

Stk. 2. Det ugentlige gennemsnitlige timetal, jf. stk. 1, beregnes ud fra det antal timer, kursisten tilbydes. Ved en time forstås en undervisningslektion af 45 minutter.


Det tager normalt 3-3½ år at gennemføre en dansk uddannelse. Så kravene er lidt mere lempelige for I-kursister end for S-kursister.

Din kone kan kun tage en danskuddannelse, selvom hun skulle færdiggøre den indenfor kortere tid.

Zimba
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17.04.2015 10:44:26

Re: Betaling for danskundervisning

Indlæg af Zimba » 26.06.2018 18:12:30

Til Dorthe M

Mange tak for svaret og linket, det er meget mere præcist end de links jeg selv har fundet frem til.
Nu er der en studievejleder på min kones sprogskole, og eventuelt en kommunal kontakt person, der bliver holdt ansvarlig den fejlagtige vejledning de giver.
Endnu engang mange tak for hjælpen

Zimba

Besvar