ansøgnings blanket til eu opholdskort

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mazz
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05.05.2017 15:16:03

ansøgnings blanket til eu opholdskort

Indlæg af mazz » 18.06.2018 08:51:55

Hej Alle
Vi er nu dér i vores proces, hvor vi har søgt om familiesamføring efter svenske regler siden d. 24/12/2017, og vi har søgt om og fået besøgsvisum fra d. 22/7/2018.

Nu vil jeg begynde at udfylde ansøgningen om EU ophold, så min mand kan blive og vente sammen med mig på afgørelsen i sverige.

vil nogen være så sød og sende mig linket til den rigtige blanket- jeg har selv fundet én men jeg tror at den er til folk som allerede er EU borgere.

når jeg kigger på migrationsverkets hjemmeside så er ventetiden på EU opholdskortet 15 måneder, så vi vil muligvis få svar på vores allerede kørende sag før EU opholdskortet bliver behandlet. Kan vi få processuelt ophold på baggrund af vores ansøgning efter svenske regler eller er det bare en dum ide?

på forhånd tak

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: ansøgnings blanket til eu opholdskort

Indlæg af skaanebo » 18.06.2018 10:27:22

Søges om opholdskort (EU-regler), får man alle rettigheder som borger i Sverige i samme sekund, ansøgningen er afleveret og kan fx folkeregistreres, skrives op til sprogskole eller arbejde. Der er intet “processuelt ophold” efter EU-regler.

mazz
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05.05.2017 15:16:03

Re: ansøgnings blanket til eu opholdskort

Indlæg af mazz » 18.06.2018 18:51:16

@skaanebo mange tak for svaret.

Har du evt et link til ansøgningen ?
Er det den her?

https://www.migrationsverket.se/downloa ... 011_en.pdf



Jeg kan se at de kræver følgende dokumenter

Your relative’s assets must be sufficient to support your whole family. Enclose copies of the following documents:
• Proof that you are covered by the social insurance system in another EU country.
- The proof must be issued by the authorities in that country.
- If you cannot obtain such proof, you must sign a comprehensive health insurance policy for the time
that you reside in Sweden and enclose a copy.
• Information about your housing costs in Sweden:
- A lease showing how much rent you are paying or
- A bill of sale for tenant-owner’s right or property. If you own your residence, list your monthly housing costs, including principal and interest payments and any fees.
If your relative’s maintenance comes from a salary or other compensation abroad, enclose:
• A pension statement if your relative is a pensioner.
• The last three monthly wage specifications if your relative is working.
• Receipts for costs associated with commuting to the other country. Enclose a copy of a monthly or commuter pass or the equivalent.
• Proof of any allowances or other income from abroad.
If you plan to live on your relative’s savings, state, under Other information, how long you plan to live in Sweden. Enclose:
• Bank statements showing how much money you have.
• Information about dividends or other disposable income.
If somebody else is responsible for your maintenance in Sweden, enclose
• An ID card for the person who is supporting you (guarantor).
• A letter from the guarantor promising that they will be responsible for your maintenance and stating your
relationship (relatives, good friends, etc.).
• Information about your guarantor’s income, assets and circumstances. The guarantor must indicate whether they have family members or other people who are also dependent on them for their maintenance.

Jeg kan fremvise følgende

Jeg betaler bostadsratt afgift hver måned, jeg har både regningerne og betalingerne fremgår af mine konto udskrifter.
Jeg betaler af på lånet til bostaden til banken
lønsedler
internet regninger
indbosforsikrings regninger
Eu sundhedskort for mig selv - kan skaffes for min mand når han kommer heroppe?

Jeg køber så ikke pendlerkort, da jeg har et fleksibelt arbejde hvor jeg kan arbejde hjemmefra, så nogle gange køber jeg enkelt biletter til toget, andre gange bruger jeg brobizz. Nogle gange kører jeg med en kollega. jeg har for nogle måneder tilbage købt pendlerkort, men da jeg ikke brugte det hver dag kunne jeg nøjes med brobizz og billetter ?


Jeg kan godt begynde at købe pendlerkort. Men er det et problem at jeg ikke har pendlerkort for de seneste tre måneder?

mazz
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05.05.2017 15:16:03

Re: ansøgnings blanket til eu opholdskort

Indlæg af mazz » 19.06.2018 08:36:30

Jeg har lige et andet spørgsmål:

Jeg har netop ringet til udbetaling danmark for at høre hvordan og hvorledes med det blå sygesikringskort til min ægtefælle.
De siger han skal være folkeregistreret på min adresse i sverige.

For at han skal kunne folkeregistreres skal jeg bruge eu opholdskort ansøgningen, og eu opholdskort ansøgningen kræver at jeg har det blå sygesikringskort.

Det virker lidt som en ond cirkel.

Er der nogen der kan fortælle mig rækkefølgen for hvad jeg skal gøre?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: ansøgnings blanket til eu opholdskort

Indlæg af skaanebo » 19.06.2018 11:35:20

Det er nok at fremvise bevis for indlevering af ansøgning om opholdskort hos Migrationsverket for at få det blå kort for din ægtefælle udstedt af Udbetaling Danmark, når du er grænsegænger.

mazz
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05.05.2017 15:16:03

Re: ansøgnings blanket til eu opholdskort

Indlæg af mazz » 19.06.2018 18:46:14

Men tager de imod ansøgning om opholdskort hvis man mangler bilag. Der er jo en del dokumenter der skal indleveres med ansøgningen. tager de imod den hvis den mangler nødvendig bilag?

Jeg mener at eu opholdskort ansøgningen kræver at man har eu sundhedskort, tager de imod ansøgningen hvis denne dette mangler?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: ansøgnings blanket til eu opholdskort

Indlæg af skaanebo » 19.06.2018 19:06:53

Ja, du eftersender bare.

Besvar