Lejlighed i Flensborg + visa?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
alex4730
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24.04.2018 13:09:38

Lejlighed i Flensborg + visa?

Indlæg af alex4730 » 28.05.2018 20:15:30

Hej allesammen.

Jeg er igang med at søge bolig i Flensborg i øjeblikket, da min mand og jeg flytter dertil til sommer og efterfølgende vil lave en fs via EU-reglerne.
Boligjagten tager lidt længere tid end man forventer....
Jeg kom til at undre mig over, om det er ok at bo i en kollektivbolig? Eksempelvis www.flensflat.de . Hvis man vælger kategori 2, så har man jo sin egen lejlighed..Eller synes I det mere ligner en sommerferiebolig?


Derudover vil jeg også gerne høre, om min mand skal lave et visa herover? Han kommer fra Ukraine, så normalt må han gerne opholde sig her i 90 dage, uden visa, men hvis vi skal lave en fs skal han så have et? Synes jeg har læst at mange tager direkte til Tyskland/Sverige, hvor deres mand/kone blot har et besøgsvisum - så må det vel her betyde, at han godt bare må komme på besøg? Bare vi sørger for at registrere os i Tyskland inden de 3 mdr. er gået.


Tusinde tak på forhånd! Håber nogen vil svare og hjælpe!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Lejlighed i Flensborg + visa?

Indlæg af mh1 » 28.05.2018 20:24:03

Når man benytter EU-reglerne, er der ikke andet krav til bolig end at man kan folkeregistreres på adressen, så om man bor på et værelse, i en 'WG' (bofællesskab/kollektiv) eller på et slot er altsammen lige godt.

Når din mand er visumfri, behøver han ikke visum. I skal blot få ham registreret, og gøre det snarest muligt. Der er INTET vundet ved at vente.
mh
Rådgiver for ÆUG

alex4730
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24.04.2018 13:09:38

Re: Lejlighed i Flensborg + visa?

Indlæg af alex4730 » 29.05.2018 11:31:35

Tusinde tak for svar!

Jeg kan ikke helt gøre mig klog på, om lejlighederne på www.flensflat.de er OK eller om de betragtes som ferieboliger? Jeg vil virkelig sætte stor pris på, hvis nogen har et øjeblik til at gå ind og kigge på hjemmesiden og hjælpe mig med at vurdere, om lejligheden vil blive godkendt eller ej. Chromes kan (i hvert fald på min computer) oversætte hele siden for dig. Hvis det er relevant, er det kat. 2 vi gerne vil flytte ind i.


Overordnet set har jeg kigget på flere boliger, men det er jo udlejeren, der har det sidste ord, så det er ikke altid lige nemt. Derfor tænker jeg, at et kollektiv kunne være nemmere...

Vh.
Alexandra.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Lejlighed i Flensborg + visa?

Indlæg af mh1 » 30.05.2018 08:05:49

Altså, vi kunne blive folkeregistreret, da vi boede i Hamborg universitets gæstehus, hvor man IKKE på noget tidspunkt kan få en tidsubegrænset lejekontrakt, så det ville undre mig meget om det ikke skulle være muligt at blive folkeregistreret i en flensflat bolig. Dog havde vi en kontrakt på 3 mdr.

Jeg vil tro, at I kan blive folkeregistreret hvis I kan leje den for længere end 4 uger. Du bliver nødt til at spørge dem, om der er begrænsning på hvor længe man kan bo der, og om man kan blive folkeregistreret. Vi boede i Hamborg først i en hotellejlighed, hvor man højst kan bo 30 dage, og der kunne man ikke blive registreret.
mh
Rådgiver for ÆUG

alex4730
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24.04.2018 13:09:38

Re: Lejlighed i Flensborg + visa?

Indlæg af alex4730 » 10.06.2018 20:17:53

Hej igen.
Jeg har muligvis fundet en lejlighed, men her er lejekontrakten på 10 måneder. Kan dette gå an?

Grunden til, jeg bliver i tvivl er fordi der inde på Ny i Danmark står følgende:
"Til forskel herfra opfylder en dansk statsborger, som har haft et længerevarende ophold i en lejelejlighed på grundlag en tidsubegrænset lejekontrakt eller i en bolig, som pågældende har købt, umiddelbart kravet om etablering af et reelt og faktisk ophold."

Tak på forhånd.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Lejlighed i Flensborg + visa?

Indlæg af mh1 » 10.06.2018 20:24:46

Ja, det vil være fint med en lejekontrakt på 10 mdr. Og nu er det vel i første omgang de tyske myndigheder, du skal overbevise om at du har reelt ophold.

De danske må så også bøje sig, hvis du alligevel efter tre måneder flytter tilbage til DK, uanset om din kontrakt er begrænset eller ikke, hvis al anden dokumentation er i orden. HUSK at betale husleje via banken.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar