Hjælp hjælp

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp hjælp

Indlæg af mh1 » 28.05.2018 07:06:39

Der kan ikke kræves at DU har et sådant beløb pr. dag, for at din ægtefælle kan få lov at besøge dig. Det ville være et komplet vanvittigt krav, da det umuligt for almindelige mennesker kan være så dyrt at have en enkelt liggende gæst.

Dette går på det beløb, ANSØGER skal dokumentere at have til rådighed, hvis IKKE der er en 'sponsor' i form af den person, som inviterer og lægger husly og fortæring til:
"In general, Sweden requires you to have SEK 450 per day/person. The required amount may be less if for instance have paid for board and lodging in advance or live with friends and relatives"
Det betyder, at hvis man fx har købt en pakkerejse med hotel m. hel- eller halvpension, eller skal bo hos den der inviterer, behøver man ikke at have så højt et rådighedsbeløb.
mh
Rådgiver for ÆUG

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Hjælp hjælp

Indlæg af DortheM » 28.05.2018 08:22:06

OK, ja når det står sådan så skal du bevise (verify) at du kan forsørge din gæst under opholdet. I de danske regler står den del ikke. Men som mh skriver er det ikke nødvendigt med så højere beløb som dem der er angivet en rejsende skal have til rådighed, hvis han/hun selv skal betale hotelophold i Sverige. Jeg tænker jeg brugte 1-2 tusind mere om måneden, da min mand var her på visum.

Hvis dine bankoplysninger viser at du har en månedlig indkomst, så er det ligegyldigt om du har lavet kontanthævninger eller brugt hævekort.

Send for 6 måneder, så er du på den sikre side. Eller ring og hør i Udenrigsministeriets Visaafdeling om de mener 3 eller 6 måneder. Så kan du også høre om hvad beløbsleje de tænker man skal have til rådighed.

Mhp evt. familiesammenføring vil det være godt om du begynder at bruge hævekortet, så du kan dokumentere at du køber dagligdagsvarer i Sverige og dermed kan bevise at du rent faktisk lever fast i Sverige.

Hjælp17
Indlæg: 72
Tilmeldt: 22.12.2014 11:40:20

Re: Hjælp hjælp

Indlæg af Hjælp17 » 28.05.2018 09:29:13

Super mange tak for hjælpen. Men er vi enige om at han så ik skal vise nogen form for kontoudtog da det er mig der sørger for opholdet ? Og i forhold til feltet i inbjudan ansøgningen om ægtefællens økonomi spørger de bla om hvordan han forsørger sig selv osv. Skal man undlade at svare på dette, da han besøger sin EU ægtefælle og ik skal stille nogen form for økonomisk rådighed eller hvordan og hvorledes ?

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Hjælp hjælp

Indlæg af DortheM » 28.05.2018 09:50:18

Han skal svare på alle spørgsmål i ansøgningen.

Hjælp17
Indlæg: 72
Tilmeldt: 22.12.2014 11:40:20

Re: Hjælp hjælp

Indlæg af Hjælp17 » 28.05.2018 10:30:12

Super tak for hjælpen

Besvar