Skilsmisse - hvordan undgr vi at min ægtefælde skal forlade landet?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Peter H
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26.05.2018 16:27:17

Skilsmisse - hvordan undgr vi at min ægtefælde skal forlade landet?

Indlæg af Peter H » 26.05.2018 16:42:33

Vi står desværre for at skulle skilles og vil for alt i verden undgå at hun mister sin opholdstilladelse (midlertidig)

Jeg er dansk statsborger

Vi blev gift i 2007 hvor hun samme år fik sin første opholdstilladelse

Har sammen 3 børn på 10, 7 og 5 år

Hun er fra tredjepartsland og er studerende med SU

Det er ikke en mulighed for os at blive boende sammen længere


Spørgsmål 1

Hvad skal vi være opmærksomme på når vi indgiver skilsmissen - således at hun ikke skal forlade landet?


Spørgsmål 2

Vi overvejer at søge advokatbistand hos NemFamiliesammenføring (http://nemfamiliesammenfoering.dk/om-ne ... enfoering/) - er der nogen der har efaringer med dem?


Spørgsmå 3

Hvilke advokater kan anbfales til at bistå os?

På forhånd tak
Peter H

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - hvordan undgr vi at min ægtefælde skal forlade landet?

Indlæg af mh1 » 26.05.2018 17:28:38

Hold jeg langt væk fra NemFamiliesammenføring, dem er der slet ikke behov for.

Modsat den opfattelse man får fra historier i avisen, så bliver man ikke præsenteret for en udvisning samtidig med at man får skilsmisseattesten.

Domstolen eller Statsforvaltningen sender besked til US, som derpå på et tidspunkt sender et brev til udlændingen, hvor de skriver at de påtænker at inddrage OT pga. skilsmissen. Samtidig spørger de om man kan anføre en grund til at de IKKE skal inddrage den. Man svarer så straks tilbage med oplysningen om at man har fælles børn på 10, 7 og 5 år, og om at de to ældste af disse børn har en selvstændig tilknytning til DK, som gør at deres udenlandske forælder bør bevare sin opholdstilladelse, da børnene ellers ville blive tvunget til at skulle udøve samvær med deres forældre på tværs af landegrænser.

Stort set alle forældre til dele- eller samværsbørn får lov at bevare deres opholdstilladelse.

I stedet for at ofre penge, kan din ægtefælle henvende sig til en retshjælp i nærheden og få gratis hjælp til at besvare brevet fra US, når det kommer. Hvis du oplyser, hvilken større by I bor i, eller i nærheden af, kan jeg give jer link til en retshjælp.
mh
Rådgiver for ÆUG

Peter H
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26.05.2018 16:27:17

Re: Skilsmisse - hvordan undgr vi at min ægtefælde skal forlade landet?

Indlæg af Peter H » 27.05.2018 17:45:08

Hej MH

Tusindtak for dit svar

Vi er fra København

Med venlig hilsen
Peter

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - hvordan undgr vi at min ægtefælde skal forlade landet?

Indlæg af mh1 » 27.05.2018 18:25:07

mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar