uddannelse i sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mazz
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05.05.2017 15:16:03

uddannelse i sverige

Indlæg af mazz » 06.05.2018 19:12:09

Hej
Jeg sidder og undersøger lidt hvilke muligheder min man har for at uddanne sig i sverige.
Han har en bachelor in business administration fra Lebanon, og vi tænker at han tager en uddannelse i sverige der svarer til en professionsbachelor som vi kender den i danmark.

Men jeg synes ikke, at jeg kan finde noget der fx svarer til cph business i sverige.

Nogen der har en ide?

Og et andet spørgsmål, hvis vi finder en mere passende uddannelse til ham i kbh, kan han så på nogen måder få lov til at studere i danmark, hvis han er på eu opholdskort i sverige?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: uddannelse i sverige

Indlæg af mh1 » 08.05.2018 14:45:34

Googl ‘handelshögskola’
og nej, han vil ikke kunne læse i DK med et svensk opholdskort.
mh
Rådgiver for ÆUG

mazz
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05.05.2017 15:16:03

Re: uddannelse i sverige

Indlæg af mazz » 10.05.2018 21:43:53

Nu har jeg været inde og kigge på hvad libanesiske uddannelser svarer til i sverige, og kan se at en bachelor ses som en bachelor i sverige.. kan det passe?
og vil han kunne søge ind på lund uni. fx med en libanesisk bachelor?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: uddannelse i sverige

Indlæg af skaanebo » 10.05.2018 22:08:31

Jeg tror, der skal en konkret vurdering til fra sted til sted, så han må jo søge først.

mazz
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05.05.2017 15:16:03

Re: uddannelse i sverige

Indlæg af mazz » 10.05.2018 22:24:55

Jeg fandt en hjemmeside :
https://www.universityadmissions.se/en/ ... 1/lebanon/

Hvor de skriver følgende, når jeg vælger Libanon:

Previous studies that meet the general entry requirements and any documentation requirements

For master's level studies:
A Bachelor's degree/Licence meets the general criteria.
To document your eligibility, please submit your diploma/certificate and transcript. If your qualifications are in French, submit your Diplôme et releve de notes (دبلوم آو شهادة و كشف علامات).

det kan vel forstås som, at en bachelor fra libanon er anerkendt som en bachelor i sverige?
Jeg kan så godt forestille mig at der kan være nogle specifikke krav, som han mangler.

Har du nogen ide om, hvor han så kan tage kurser fx?

på forhånd tak.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: uddannelse i sverige

Indlæg af mh1 » 11.05.2018 05:56:54

Han skal så også kunne dokumentere engelskkundskaber på et tilstrækkeligt højt niveau. Medmindre han har en af de prøver, der anføres, bør han begynde med at få klaret det.

Hvis jeres idé er at han skal tage en professionsbachelor kan jeg ikke forestille mig at hans libanesiske bacheloruddannelse er mangelfuld i forhold til at komme ind på en uddannelse på samme niveau. I heldigste fald kan han få merit for dele af uddannelsen i Sverige. Om hans bachelor er adgangsgivende til master's i Sverige afhænger af både den ønskede master's og uddannelsesstedet. Selv en svensk bacheloruddannelse kan være 'forkert' i forhold til en ønsket master's.

Men det bedste sted at få svar er jo på det universitet, der måtte være relevant. De har helt sikkert et kontor, som har til opgave at hjælpe udenlandske unge, som gerne vil studere på netop det universitet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar