Civilstandsattest eller personattest

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af Sansuna » 30.04.2018 17:40:54

Hej allesammen ,

Jeg skal vies i udlandet.
Jeg ved at jeg skal bruge den såkaldte civiltandsattest. Jeg har fået en civilstandsattest/bopælsattest fra kommunen men jeg har også fået en personattest fra kirkekontoret. Der står på dem begge at jeg er ugift , dog på personattesten står der også mine forældres navne og at oplysningerne er i overenstemmelse med CPR på den pågældende dato.
Mit spørgsmål er , kan jeg bruge personattesten som en civilstandsattest istedet for bopælsattesten/civilstandsattesten?
Det er kun for at undgå at oversætte begge dokumenter.

Nogen der kan hjælpe ?

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af gambler » 30.04.2018 19:51:35

normalt skal der bruges : civilstandsattest & fødselsattest, og begge skal legaliceres på udenrigsminst. og oversættes
(engelsk er normalt - men check med der hvor du skal giftes)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af mh1 » 01.05.2018 14:51:15

Hvilket udland skal du vies i? Nogle lande vil meget gerne have attester med brudens, hhv brudgommens forældres navne, så hvis det klart fremgår af personattesten at du er ugift, vil den nok være at foretrække.

Jeg vil dog sige, at det er det forkerte sted at spare, hvis man undlader at betale de 200 DKK for at legalisere, samt det, det måtte koste at få oversat. Det kan blive noget dyrere at skulle rejse hjem uden at blive gift, fordi de ikke var tilfredse med det dokument, du havde med.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af Sansuna » 06.05.2018 08:54:06

Vi skal vies i Libanon. Men ja det har du ret i. Jeg tager bare begge med.
Men lige et tillægsspørgsmål. Skal man registrere ægteskabet i Dk før man kan søge om Fs ? Eller kan man gøre dette efterfølgende eller samtidigt ?
Har læst herinde at det kan tage op til 2 uger før det fremgår af borger.dk at man er gift. Men kan man ikke bare aflevere fs ansøgningen alligevel ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af mh1 » 08.05.2018 14:37:05

Det kan du sikkert godt, du vedlægger jo kopi af vielsesattesten, og der går højst sandsynligt mere end to uger, før en sagsbehandler tjekker cpr. Hvis du vil være på den sikre side, så prøv at få en form for kvittering fra borgerservice på at du har anmeldt ægteskabet, og vedlæg den som forklaring.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af Sansuna » 10.05.2018 08:29:25

Tusind tak for hjælpen :)
Vi har også en " islamisk vielsesattest". Men denne er ikke anderkendt i Dk, hvilket er grunden til at vi skal lave en rigtig og gyldig vielsesattest i Libanon, som vi vil vedlægge. Vil det være dumt at vedlægge den islamiske sammen med den gyldige ? Blot for at vise at vi har været sammen før den nye vielsesdato ? Eller skal jeg bare skrive at vi blev viet islamisk tidligere ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af mh1 » 10.05.2018 16:16:50

Hvis du har anden form for dokumentation på at I kender hinanden gennem længere tid, så ville jeg ikke vedlægge den ugyldige ‘vielsesattest’.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af Sansuna » 10.05.2018 20:38:39

Han har været asylansøger i dk, men nu er han rejst hjem. Så vi har billeder sammen osv også fra vores islamiske vielse.
Men vi søgte nemlig da han var her, men ansøgningen blev afvist pga ulovlig ophold. I den ansøgning skrev vi at vi var blevet viet islamisk og vi sendte også billeder fra vielse . Vil det ikke være mærkeligt at skrive en ny dato på som vielsesdatoen uden at nævne noget om vores "islamiske vielse"? Eller vil det være nok bare at skrive at vi blev viet islamisk den og den dato og herefter viet borgerligt ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af mh1 » 10.05.2018 21:31:37

Nej, det vil ikke være mærkeligt, for I blev jo netop IKKE viet. Det var en religiøs ceremoni uden nogen som helst retlig betydning. I bliver først viet, når I bliver det på gyldig vis i Libanon.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af Sansuna » 11.05.2018 05:04:35

oklay super. Jamen så vedlægger vi kun den nye. Mange tak mh

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af Sansuna » 30.05.2018 20:36:13

Hej Mh.
Skriver her da jeg ønsker svar fra dig.
Vi havde søgt fs da min mand var asyl i dk , men fik afslag pga ulovlig ophold. Min mand er så rejst hjem og vi har søgt på ny.
Vil du synes det er dumt at nævne noget om at han var asyl til udlændingestyrelsen ? Jeg ved godt de ved det , men jeg har ikke skrevet det direkte i ansøgningen, vi skrev bare at han var her i dk i 2år og så mødtes vi. Men jeg havde tænkt mig at skrive en skrivelse til dem ud over ansøgningen , hvor jeg skriver detaljeret hvad der skete og at han var asyl her bla bla, og så mødtes vi og at vores forhold blev først islamisk velsignet og da han så rejste hjem frivilligt efter afslag på asyl, så blev vi viet i libanon hvor vi holdte honeymoon. Jeg spørger fordi jeg er lidt bange for at nævne det med asyl for meget og at det så vil have en dårlig virkning på vores sag ? Hvad synes du ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af mh1 » 30.05.2018 21:08:25

Nu er det jo din ægtefælle, og ikke dig, som søger om at komme til DK. Jeg ville ikke skrive noget udover det, som kræves i ansøgningen. Sagsbehandlerne har travlt, og har ikke den store lyst til at skulle læse lange udredninger.

Og nu bliver jeg nødt til at spørge: har han på noget tidspunkt haft lovligt ophold i DK? Kom han ind i Schengen på et visum? Hvis han ikke har haft det, opfylder han ikke tilknytningskravet, da ulovligt ophold ikke tæller. Så medmindre du har særbørn under 18 år, som enten bor hos dig eller du har mindst normalsamvær med, så får I afslag efter nugældende regler.

Hvis I vil familiesammenføres efter de nye regler, som formodentlig træder i kraft pr. 1. juli, har du så tjek på om I opfylder 4 af de 6 krav, som stilles?

1) Herboendes sprogkundskaber:
Bestået prøve i Dansk 3 eller tilsvarende (fx folkeskolens 9. klasses eksamen)

2) Herboendes erhvervserfaring:
Ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst fem år i Danmark.

3) Herboendes uddannelse:
Uddannelse i mindst seks år, heraf mindst et års uddannelse ud over grundskolen, i Danmark.
Uddannelse ud over grundskolen omfatter et års fuldtidsuddannelse på en kompetencegivende uddannelse.

10. klasse eller efterskoleophold kan ikke indgå i opgørelse af uddannelse ud over grundskolen.

4) Ansøgers sprogkundskaber:
Engelskkundskaber på B1-niveau eller bestået Prøve i Dansk 1. For så vidt angår engelskkundskaberne, skal ansøger vedlægge et prøvebevis fra en anerkendt sprogudbyder.

5) Ansøgers erhvervserfaring:
Ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst tre ud af de seneste fem år.

6) Ansøgers uddannelse:
Bestået uddannelsesforløb af mindst et års varighed på en uddannelse, der mindst er på niveau med en videregående uddannelse her i landet eller kan sidestilles med en dansk erhvervsuddannelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af Sansuna » 30.05.2018 21:49:23

Tak for svar mh.
Nej han har ikke været her lovligt. Men jeg er på positivlisten, kan vi så ikke få dispensation for tilknytningskravet ?

Nej okay, jeg ville bare udrede det så de ikke tænker hvordan har han været her i 2 år, så bare skrive hvad det drejede sig om.
Nå men jeg kan se at min sag dukkede op på nyidanmark.dk idag , men de har skrevet min mands person id som "oplysninger om ansøger". Det er det id nummer som han havde på asylkortet. Er det normalt selvom min mands asyl sag er afsluttet ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af mh1 » 31.05.2018 20:25:36

Jo, med hensyn til dispensation.

Hvis din mands nummer på denne sag er et han har fået før, så er der jo slet ingen grund til at skrive noget om asylansøgning, for den oplysning har US.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sansuna
Indlæg: 163
Tilmeldt: 02.12.2017 08:33:04

Re: Civilstandsattest eller personattest

Indlæg af Sansuna » 01.06.2018 05:44:40

Super. Vi håber den går igennem. Tak for svar mh :)

Besvar