Legalisering af vielsesattest.

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Drylle
Indlæg: 39
Tilmeldt: 26.03.2018 08:36:05

Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af Drylle » 27.04.2018 16:20:57

Hej :-)

Jeg står med et stort problem og kunne ikke finde tilsvarende herinde, så nu skriver jeg her.

Jeg er dansker og bor i Danmark, og jeg er blevet gift med en nigerianer i Nigeria. Han bor stadig dernede.

Inden vi blev gift, spurgte jeg min kommune, hvordan jeg skulle registrere mit ægteskab. De svarede, at jeg skulle møde op på folkeregistret med den originale vielsesattest, og det var det. Hvis den var på et andet sprog end engelsk, skulle jeg muligvis have den oversat.
Jeg mødte op med den originale vielsesattest på engelsk, og de vidste ikke, hvad de skulle stille op med den..... Jeg endte med at blive henvist til Udenrigsministeriet. Der fik jeg at vide, at vielsesattesten skal legaliseres hos udenrigsministeriet i Nigeria og derefter af den danske ambassade i Nigeria.

Jeg er så nødt til at sende den originale vielsesattest til min mand, men det er ikke det største problem.
Det nigerianske udenrigsministerium vil have 4000 kr. for at legalisere den, og da min mand bor ret langt fra hovedstaden Abuja, skal han også bruge 4000 kr. på fly, hotel, taxa, mad, osv. Dvs. 8000 kr.! Det har vi ikke! Vi har allerede brugt en formue på afviste visumansøgninger, vielse dernede, osv., og når han kommer her, skal jeg forsørge ham, indtil han må arbejde + give depositum på 50000 kr., når vi har fået FS.

Vi har kæmpet og brugt så meget tid og så mange penge på dette i over et år, og vi er frustrerede, ulykkelige, desperate, vrede.........

- Hvis vi ikke har de 8000 kr., er det så bare ærgerligt for os?

- Kan han søge om turistvisum med den originale vielsesattest, eller vil ambassaden afvise den, fordi den ikke er legaliseret af udenrigsministeriet?

VH Christina.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af mh1 » 27.04.2018 19:28:33

Det lyder som en helt vanvittig pris - det koster 200 kr. at få legaliseret et dansk dokument med en 'apostille', og legalisering af sådan noget som en vielsesattest består normalt slet og ret i at en bemyndiget person sætter et stempel og en underskrift. Det er altså ikke en lang og omfattende, arbejdskrævende proces.

Normalt vil kommuner ikke absolut have dokumenter legaliseret, men hvis det er meningen at I vil familiesammenføres, så vil Udlændingestyrelsen forlange det.

Har du forhørt dig hos den nigerianske ambassade, om de legaliserer? Nogle landes ambassader har kompetence til at legalisere landets dokumenter, og måske ved de der (ved at høre det fra andre landes ambassader), at en pris på 4.000 kr er helt hen i vejret.

Hvis du kan få den legaliseret hos ambassaden og sende den til din mand, så vil han kunne nøjes med udgiften til at rejse til Abuja, hvor han måske alligevel skal hen for at søge om visum? Så ville han kunne klare begge dele i samme ombæring, så det ikke bliver en ekstra udgift. Og det vil han jo også kunne, hvis han bliver nødt til at få den legaliseret hos det nigerianske udenrigsministerium. Altså: søge visum med den legaliserede visumattest, som han naturligvis IKKE afleverer, men viser og afleverer en kopi af; inden han søger skal han skanne den og sende den som pdf-fil til dig, og med en udskrift af den burde du kunne få jer registreret, hvis du lover at komme med den originale attest snarest muligt. Han sender den anbefalet med luftpost, når han har afleveret sin visumansøgning.
mh
Rådgiver for ÆUG

Drylle
Indlæg: 39
Tilmeldt: 26.03.2018 08:36:05

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af Drylle » 29.04.2018 10:55:32

Tusind tak for svar!
Jeg vil undersøge med den danske ambassade, og jeg vil forelægge sagen for det danske udenrigsministerium igen.
Hvis min mand kan nøjes med rejsen til ambassaden, er det fint, men hvis det forlanges, at han også får stempel fra det nigerianske udenrigsministerium, kræver det en ekstra rejse, fordi de beholder vielsesattesten i 30 dage..... Det er desværre et bureaukratisk og korrupt system dernede.....

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af mh1 » 29.04.2018 14:20:54

OBS! Jeg mente den nigerianske ambassade i DK - den danske ambassade vil ikke legalisere noget, som ikke først er stemplet af udgivelseslandet. De danske ambassader har jo ikke engang bemyndigelse til at legalisere danske dokumenter.
mh
Rådgiver for ÆUG

Drylle
Indlæg: 39
Tilmeldt: 26.03.2018 08:36:05

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af Drylle » 29.04.2018 17:18:11

Okay tak!
Den nigerianske ambassade ligger i Stockholm, men det er værd at spørge dem.
Det danske udenrigsministerium har oplyst mig, at det nigerianske udenrigsministerium skal legalisere vielsesattesten, og dernæst skal den danske ambassade dernede stemple den. Jeg har skrevet til det danske udenrigsministerium igen.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af gambler » 29.04.2018 18:04:57

nogle landes udenrigsministerie har en liste med hvad de legalicerer incl. pris osv.

i sidste ende er det vel ankestyrelsen der kan/skal afgøre hvad der kræves

https://ast.dk/born-familie/aegteskab-o ... dodsattest

læs evt. mere der

NB : synes det lidt mærkeligt at den både skal legaliceres og derefter også på ambassaden,
jeg havde selv erfaring, fra et helt andet land at et dokument blev legaliceret på udenrigs minst. incl. oversat til engelsk
et andet dokument blev oversat af en notarius puplicus, og dette skal så også legaliceres på ambassaden

så undersøg om der måske kunne bruges en notarius puplicus, også

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af mh1 » 29.04.2018 18:54:30

@ gambler, der er mange lande, hvor der er en to-trins legalisering, og hvor det er hhv landets udenrigsministerium og den danske ambassade, som skal foretage legalisering. Nogle lande er 'apostille-lande' og ved dokumenter, som skal bruges mellem to apostille-lande skal man KUN have en apostille. I DK er det også hos udenrigsministeriet, mens det i Tyrkiet heldigvis kan ordnes hos 'kaymakamlik', som der er kontorer for i hver større kommune.

Til gengæld kan vi nu få danske dokumenter, som vi har i digital udgave, påsat en digital apostille, dvs vi kan ordne legalisering uden om PostNord, som jo ikke just er verdens hurtigste postvæsen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Drylle
Indlæg: 39
Tilmeldt: 26.03.2018 08:36:05

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af Drylle » 29.04.2018 18:55:56

Tusind tak for svar! Det vil jeg undersøge nærmere.

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af gambler » 29.04.2018 20:08:06

ja tak @MH

så må Drylle følge det,

KirstenLise
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2018 19:49:13

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af KirstenLise » 19.06.2018 21:23:38

Hej Drylle

Jeg skal ned til Nigeria om 14 dages tid, så jeg er lidt nysgerrig for at vide, hvad resultatet blev. Jeg skal også gerne have vores vielsesattest godkendt herhjemme når jeg kommer. Jeg vil blive glad, hvis du vil skrive hvad du har gjort for at få den godkendt i Danmark. På forhånd tak.

Hilsen Kirsten

Drylle
Indlæg: 39
Tilmeldt: 26.03.2018 08:36:05

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af Drylle » 20.06.2018 17:52:07

Hej Kirsten
Rigtig god tur!
Det har været en lang og dyr proces, da min mand ikke bor i Abuja, og da det nigerianske udenrigsministerium tager mange penge for at legalisere attesten. De havde den i 2-3 uger og havde alligevel ikke gjort det korrekt, så min mand måtte rejse dertil igen......
Nå, men udenrigsministeriet skal legalisere attesten, og derefter skal den danske ambassade bekræfte ministeriets stempel og underskrift.
Sig’ endelig til hvis du har flere spørgsmål!

KirstenLise
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2018 19:49:13

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af KirstenLise » 22.06.2018 20:35:48

Tak for svar. Min Kommune forlanger at justitsministeriet skal stemple vielsesattesten, derefter udenrigsministeriet og så den danske ambassade. Det er jo helt vildt. Men så må vi en tur til Abuja også. Jeg håber, at kunne få den med tilbage.

Jeg har været gift før og er nu skilt. Inden jeg tager afsted, skal jeg have legaliseret ægteskabsattesten, separationsbevilling og skilsmissebevillingen. Men separations og skilsmissebevillingen er på dansk. Ved du om man kan få den på engelsk af statsforvaltningen, eller skal man have nogle andre til at oversætte til engelsk?

Tanken er at jeg flytter til Flensborg inden for det næste halve år, for at blive familiesammenført efter EU regler. Spørgsmålet er om Tyskland acceptere ægteskabet eller om vi også skal omkring den Tyske ambassade. Hvid nogen ved det, vil jeg blive meget glad for svar.

Hilsen Kirsten.

Drylle
Indlæg: 39
Tilmeldt: 26.03.2018 08:36:05

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af Drylle » 24.06.2018 06:54:24

Hej Kirsten
Det var da voldsomt mange ting - også med Justitsministeriet.
Jeg ved det ikke men tror næsten, at du kan få dokumentet på engelsk.
Mht. Tyskland så ved jeg det desværre ikke, men det er der forhåbentlig andre, der gør.
Hvor i Nigeria bor din kæreste?

KirstenLise
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18.06.2018 19:49:13

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af KirstenLise » 24.06.2018 07:05:53

Hej Drylle

Min kæreste bor i Lagos. Fik du legaliseret dine papirer her i Danmark til jeres ægteskab dernede, inden du tog afsted?

Tak for dine svar. Det er rigtig godt lige at skrive med en der har prøvet det samme 😊

Hilsen Kirsten

Drylle
Indlæg: 39
Tilmeldt: 26.03.2018 08:36:05

Re: Legalisering af vielsesattest.

Indlæg af Drylle » 24.06.2018 07:37:05

Hej Kirsten
Ja, det er rart med en i samme båd :-)
Min mand bor også i Lagos. Så er der desværre lidt vej til Abuja. Men ja, hvis I har tid og råd så få endelig det hele ordnet, mens du er dernede, for det er trods alt nemmere og billigere. Vi vidste det ikke, tænkte bare ja fedt med en vielsesattest og har siden brugt en masse tid og penge på alt dette administrative og bureaukratiske..... Vi blev gift for tre måneder siden og er ikke sammen endnu..... :-( Men forhåbentlig kommer han til juli....
Vielseskontoret i Lagos, hvor vi blev gift, forlangte civilstandsattest (bestilte jeg online og på engelsk på kommunens hjemmeside), kopi af pas, visum, fødselsattest, 2 pasbilleder og penge. Og penge igen under vielsen.... Så hav kontanter med.....
Hilsen Drylle.

Besvar