Rettigheder som familiesammenført

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
amalieds
Indlæg: 13
Tilmeldt: 07.02.2016 22:48:07

Rettigheder som familiesammenført

Indlæg af amalieds » 25.04.2018 21:22:01

Hej

Min brasilianske mand og jeg bor i Spanien, hvor vi afventer svar fra statsforvaltningen på familiesammenføring gennem EU reglerne.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at forberede mig på det liv der venter os i DK, ved at vide præcis hvilke rettigheder min mand vil have som familiesammenført med mig. Er der mon en officiel hjemmeside eller andet sted hvor jeg kan finde den information?

Tak :)

Jacjac
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16.01.2017 22:36:23

Re: Rettigheder som familiesammenført

Indlæg af Jacjac » 29.04.2018 09:01:59

Hvis i bliver godkendt har han ret til mange ting. Tror det er lidt nemmere at søge på det specifikt du tænker i har behov for. Sundhedsvæsen vil han jo f.eks. have ret til.

Det er lidt forskelligt alt efter hvad det er, uddannelse er såvidt jeg har forstået fra dag 1, såfremt du er dansk statsborger. SU kan man vidst søge om at blive sidestillet med danske borgere efter 2 år. Børne-/ungeydelser var der tidligere optjeningsperiode på 2 år, det er nu ændret til hvor længe man har arbejdet i DK i de sidste 10 år.

Nogle rettigheder er også udformet anderledes når der er søgt efter EU regler.

De enkelte ting kan afhænge af jeres situation. Jeg vil anbefale at bruge de officielle sider som:

www.borger.dk
www.su.dk
www.retsinformation.dk (her kan du finde alle bekendtgørelser, det kan være svært at navigere i)

Han får ikke stemmeret eller dansk pas :roll:

Besvar