Benytte EU regler frem for at blive sidestillet med asylsøgere

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Peter L
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20.08.2017 06:39:08

Re: Benytte EU regler frem for at blive sidestillet med asylsøgere

Indlæg af Peter L » 25.04.2018 14:23:11

mh skrev:
10.02.2018 10:50:42
Det er relativt nemt at finde tidsbegrænsede, møblerede lejemål til en rimelig husleje, hvor man kan blive registreret på adressen. Efter EU-reglerne er der ikke noget krav til boligens størrelse, så en etværelses vil være OK.
Jeg spekulerer blot på om Udlændingestyrelsen i DK kunne risikere at argumentere, at et midlertidig møbleret lejemål, ikke ville kunne betragtes som en reel etablering af bopæl i det pågældende land.....?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Benytte EU regler frem for at blive sidestillet med asylsøgere

Indlæg af skaanebo » 25.04.2018 14:42:41

Det vil kun være et problem, hvis opholdet har karakter af ferie/besøg og ikke er et reelt ophold.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Benytte EU regler frem for at blive sidestillet med asylsøgere

Indlæg af mh1 » 25.04.2018 16:47:35

Jeg er selv blevet registreret på grundlag af en tidsbegrænset kontrakt i møbleret lejemål, så nej, det er ikke noget problem.
mh
Rådgiver for ÆUG

Peter L
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20.08.2017 06:39:08

Re: Benytte EU regler frem for at blive sidestillet med asylsøgere

Indlæg af Peter L » 25.04.2018 17:26:15

mh skrev:
25.04.2018 16:47:35
Jeg er selv blevet registreret på grundlag af en tidsbegrænset kontrakt i møbleret lejemål, så nej, det er ikke noget problem.
Hvor længe havde i bopæl i Hamburg, var det?

En anden detalje. Jeg tror nemlig også vi er kommet frem til at vælge Tyskland. Jeg går ud fra at man bør møde personligt op på et kontor. Men hvilket slags kontor? :-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Benytte EU regler frem for at blive sidestillet med asylsøgere

Indlæg af mh1 » 26.04.2018 09:37:29

Vi havde en lejekontrakt på 3 mdr. - De er langt mere interesserede i at man kan dokumentere at have tilstrækkelige midler eller arbejde i Tyskland med så mange timer, at man kan forsørge sig selv, og at man selv og ægtefællen har sygesikring, end de er i hvor og hvor længe man har lejet sig ind.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Benytte EU regler frem for at blive sidestillet med asylsøgere

Indlæg af mh1 » 26.04.2018 09:47:29

Mht. hvilket kontor man skal henvende sig til, afhænger det helt af delstat og evt. også by, man er i. Delstaterne er tildels selvstyrende og indretter deres forvaltning forskelligt.

Søg på fx 'EU-bürger Aufenthalt' + by eller lignende, eller henvend jer til den lokale 'Ausländerbehörde', som vel kan fortælle jer om I skal et andet sted hen. Jeg sidder med en sneglefarts-internetforbindelse og kan ikke bare lige surfe rundt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Peter L
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20.08.2017 06:39:08

Re: Benytte EU regler frem for at blive sidestillet med asylsøgere

Indlæg af Peter L » 26.04.2018 10:20:59

Ok, men det var egentligt den danske udlændingestyrelse jeg var nervøs for om de ville stille sig på bagbenene. Men det lyder jo til at det gik nemt for jer.
Må jeg i øvrigt spørge om hvilken nationalitet din husbond har. Jeg ringede nemlig til den tyske ambassade, for at forhøre mig lidt, men desværre var den som normalt havde med visa afdelingen af gøre syg, og vikaren bad mig om at skrive, da hun var nødt til at læse op på regler selv, og grunden til at jeg blev stille om til hende, var at ham jeg talte med først, mente at ikke alle nationaliteter havde disse rettigheder. Tror faktisk ikke lige det er et problem, men man ved jo aldrig :-D

Men angående sygesikring, det er faktisk noget jeg heller ikke har tænkt så meget over. Min (nu) kone :-) har jo sin forsikring som dækker indtil hendes schengen visum udløber i start juni. Og jeg tænkte at vi skal tegne noget forsikring den udløber, til hende, men det lyder det så til at vi også skal til mig. Kan du også rådgive på denne front?

P.S. bestemt ingen grund til undskyldning. Jeg er overmåde taknemmelig for den bistand du allerede har bidraget med :-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Benytte EU regler frem for at blive sidestillet med asylsøgere

Indlæg af mh1 » 26.04.2018 11:46:26

Nu har vi IKKE søgt til Danmark efterfølgende, men det er slet ikke Udlændingestyrelsen I skal søge om EU-opholdskort hos, men Statsforvaltningen. Der ER ikke noget boligkrav, når man bruger EU-regler, man skal blot kunne dokumentere at man blev tilmeldt en adresse.

Damen du talte med ved åbenlyst intet om EU-regler. En EU-borger, som har benyttet sig af sin ret til fri bevægelse over grænser, har en umiddelbar RET til at have sin ægtefælle med sig, uanset hvilken nationalitet såvel EU-borger som ægtefælle måtte have. Kun, hvis ægtefællen udgør en fare for samfundet, kan han/hun nægtes visum.

Mht. sygesikring, så skal man i Tyskland være sygeforsikret. Der er lovpligtige sygekasser, hvor fx arbejdsgiverne skal betale den ansattes forsikring, og hvor ægtefæller og børn automatisk medforsikres (som dansk pensionist meldes man ind via UdbetaingDanmark, som grænsegænger via sin arbejdskommune i DK, og får også ægtefælle og børn med), og hvor man også kan melde sig til mod egenbetaling, hvis man har en indkomst som er så høj at man ikke har pligt til tilmelding. Som frivillig forsikret afhænger prisen af, hvorfor man er frivillig, dvs. om man har for høj indkomst, er studerende eller andet.

Du kan blive frivilligt forsikret, hvis du kan dokumentere at du var lovpligtigt sygeforsikret umiddelbart inden du flyttede til Tyskland, og det kan du jo som dansker. Så vidt jeg har kunnet finde frem til, kan din ægtefælle medforsikres, men jeg er usikker på om hun medforsikres uden ekstrabetaling eller ej.

Du kan finde et udvalg af sygekasser og deres priser her:
https://www.check24.de/gesetzliche-krankenversicherung/
mh
Rådgiver for ÆUG

Peter L
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20.08.2017 06:39:08

Re: Benytte EU regler frem for at blive sidestillet med asylsøgere

Indlæg af Peter L » 27.04.2018 10:28:22

mh skrev:
26.04.2018 11:46:26

Du kan blive frivilligt forsikret, hvis du kan dokumentere at du var lovpligtigt sygeforsikret umiddelbart inden du flyttede til Tyskland, og det kan du jo som dansker.
Du mener det kan jeg som dansker fordi vi har den danske sygesikring?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Benytte EU regler frem for at blive sidestillet med asylsøgere

Indlæg af mh1 » 27.04.2018 10:44:55

Netop.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar