Hun er familiesammenført efter danske regler.
Hun har boet i DK i ca. 5 år, og har fået forlænget opholdstilladelsen et par gange, og næste trin er permanent opholdstilladelse om ca 3 år.
Imens hun har boet her, har hun gennemført en uddannelse. Hun har nu fast arbejde og er velintegreret.
Hun har 2 børn med sin mand. De er født i hendes hjemland, men de er begge danske statsborgere nu.
Hun har været til gratis juridisk rådgivning 2 forskellige steder i det jyske. Den ene mente at hun var nødt til at blive hos manden indtil den permanente opholdstilladelse, og det andet sted kunne rådgiveren ikke se nogen løsning på hendes problemstilling.
Efter at have læst diverse posts herinde, er jeg er dog noget skeptisk ift. den rådgivning som er givet.
Er det ikke rigtigt at hun kan få lov til at blive på grund af børnene? Men hvordan er det helt nøjagtigt det er?
Efter denne rådgivning er min veninde nu noget skeptisk og utryg ang. hendes rettigheder ved en evt. skilsmisse, så hvis hun skal have rådgivning igen, skal det jo helst være hos nogen, der ved hvad de laver

Hvis man er i det jyske, hvor skal man henvende sig for at få kompetent gratis rådgivning ift. udlændingeret? Jeg har læst herinde om den i Århus, men det er måske det eneste kompetente sted i Jylland? Det er nok bedst med et sted, som kan vejlede og hjælpe hende trin for trin.