Spørgsmål ang. opholdskort og arbejdsvarighed

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mahau
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12.02.2018 12:35:54

Spørgsmål ang. opholdskort og arbejdsvarighed

Indlæg af mahau » 27.03.2018 18:27:09

Hej,

Jeg er nu flyttet til Wien og har også fået arbejde her. Vi, min bosniske kone og jeg, bor på et større værelse i en lejlighed delt med to yderligere personer. Min kone boede i forvejen her på adressen. Vi har skrevet en ny kontrakt med begge vore navne på. Jeg har et par spørgsmål.

Min kone studerer og arbejder her, og har gjort det i to år, på et studievisum. Eftersom hun bor her lovligt, og der ikke umiddelbart på nuværende tidspunkt ville være fordele ved det, er det så nødvendigt at søge opholdskort her i Østrig?

Hvis jeg stopper med at arbejde efter tre måneder, men vi bliver her yderligere tre måneder, vil det have konsekvenser? Det skal siges, at min kone fortsat vil arbejde.

Hvornår kan jeg søge forhåndsgodkendelse, og hvilke dokumenter skal jeg bruge til den ansøgning?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. opholdskort og arbejdsvarighed

Indlæg af mh1 » 27.03.2018 21:33:57

“Mister EU-borgeren sit job, kan vedkommende bevare sin arbejdstagerstatus, hvis en af disse betingelser er opfyldt:
 Jobtabet var uforskyldt, og borgeren står til rådighed for arbejdsmarkedet og søger job
 Borgeren er midlertidigt uarbejdsdygtig som følge af sygdom eller ulykke.
 Pågældende begynder på en erhvervsuddannelse.”

Hvis du selv opsiger dit arbejde, bliver du til ‘person med tilstrækkelige midler’, og der er så lidt skrappere regler, bl.a. mht. ret til dagpenge/kontanthjælp og din ægtefælles evt. ret til SU, hvis det er aktuelt.

Du kan søge, når du har haft reelt ophold i tre mdr. Du kan kigge her på en liste over dokumentation: viewtopic.php?f=7&t=20946
mh
Rådgiver for ÆUG

mahau
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12.02.2018 12:35:54

Re: Spørgsmål ang. opholdskort og arbejdsvarighed

Indlæg af mahau » 28.03.2018 02:24:09

Tak for svar.

Så, hjemvendelsen skal ske lige efter jeg opsiger mit arbejde, for at det tæller, at jeg har været arbejdstager i et andet EU-land? Også hvis vi ikke søger om opholdskort til min kone hernede, som jo har visum allerede til Østrig? Jeg kan ikke bare "opholde mig i Østrig" et par ekstra måneder?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. opholdskort og arbejdsvarighed

Indlæg af mh1 » 28.03.2018 05:55:02

Det er ikke nødvendigt at din kone søger om opholdskort, men det er ingen skade til - det bestyrker jo kun, at du har et reelt ophold, og det berører ikke hendes eksisterende pholdstilladelse.

Men ja, hvis du selv siger op, må I søge med dig som ‘person med tilstrækkelige midler’. Det har de fleste haft held med, man er fx også ‘person m tilstrækkelige midler’, hvis man bor i Tyskland eller Sverige, men arbejder i DK. Men der er altså lidt strengere betingelser, når man flytter tilbage til DK, end der er, når man flytter som arbejdstager.

Hvis du har job stående klar, så snart du vender tilbage til DK, vil du dog også være arbejdstager. Det ville jo være forskelsbehandling, hvis en svensker, som bor i Sverige og arbejder i DK faldt ind under andre EU-regler end en dansker, som bor i Sverige og arbejder i DK gør. Men jobbet skal være klar fra dag 1.
mh
Rådgiver for ÆUG

mahau
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12.02.2018 12:35:54

Re: Spørgsmål ang. opholdskort og arbejdsvarighed

Indlæg af mahau » 20.04.2018 00:05:08

Hvor hurtigt skal vi så flytte til DK efter jeg opsiger mit job - på dagen?

Og et andet spørgsmål, skal jeg virkelig gemme alle kvitteringer fra indkøb med kreditkort? Det kan ikke gøre det, med et udskrift fra bankkontoen over de måneder jeg har boet der?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. opholdskort og arbejdsvarighed

Indlæg af mh1 » 20.04.2018 07:32:44

I skal flytte uden for stort 'hul' mellem at du siger op. Og nej, du behøver ikke gemme den slags kvitteringer (andet end for din egen skyld, hvis der skal reklameres over varen) hvor købet/lejen fremgår af kontoudtog.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar