Separation og nyt opholdstilladelse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Rosake27
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15.04.2018 14:51:45

Separation og nyt opholdstilladelse

Indlæg af Rosake27 » 15.04.2018 14:56:43

Hej

Jeg har en veninde, som er lige blevet separeret fra sit danske mand. Hun har 2 mindreårige børn som er født i Danmark. Hun har fået at vide at hun skal søge om nyt opholdstilladelse med forbindelse til sit nuværende situation. Hvad for en formular hun skal fylde for at hun kan blive her i Danmark?

Tak på forhånd

MVH

Rosake

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Separation og nyt opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 15.04.2018 17:20:58

Hun vil på et tidspunkt få et brev fra Udlændingestyrelsen, hvis de får oplysning om separationen (Statsforvaltningen har den opgave at sende oplysningen, det er ikke hendes ansvar).

De vil oplyse at de påtænker at inddrage hendes opholdstilladelse, og spørge om hun kan give dem en begrundelse for hvorfor de IKKE skulle gøre det. Hun skynder sig at svare tilbage, at hun har to børn, som er danske statsborgere, og som (går jeg ud fra) enten har mindst normalsamvær med deres far, mens de bor hos hende, eller hun har normalsamvær med dem, mens de bor hos faderen.

Indtil hun hører fra Udlændingestyrelsen, skal hun ikke foretage sig noget, medmindre hendes opholdstilladelse er tæt på at udløbe, og hun er nødt til at søge om forlængelse.

Det er absolut muligt, at hun først vil høre fra Udlændingestyrelsen, når hun bliver endeligt skilt. Det er ikke udsædvanligt, at der går lang tid, før de skriver. Der gælder det samme: hun skal svare så hurtigt som overhovedet muligt, at de ikke bør inddrage hendes opholdstilladelse, fordi hun har to børn osv.
mh
Rådgiver for ÆUG

Rosake27
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15.04.2018 14:51:45

Re: Separation og nyt opholdstilladelse

Indlæg af Rosake27 » 17.04.2018 13:11:44

Hej

Først og fremmest, mange tak for dit hurtigt svar. Det er desværre for sent, da hun allerede har søgt om hjælp ved en advokat, som er i gang med at lave hendes ansøgning taget fra hjemmesiden "Ny i Danmark" ved navn "Ansøgning om familiesammenføring for forældre og søskende til et uledsaget mindreårige barn i Danmark". Hendes opholdstilladelse udløber i begyndelse af næste år. Hun er lige nu separeret.

Jeg skriver her, fordi jeg ikke stoler på advokaten, da har begået mange fejl på en del af hendes ansøgning (som vi har modtaget pr e-mail for at dobbelt tjekke). Jeg er bange for at hun er i gang med at forberede den forkerte ansøgning, da børnene er ikke uledsaget. Begge to er født og opvokset her i Danmark, og deres far er dansker. De har kontakt med ham hver dag.

Jeg håber at få hjælp for hende her, da hun ikke kender til denne hjemmeside.

MVH

Rosa

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Separation og nyt opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 17.04.2018 17:41:01

Absolut forkert. Få hende stoppet straks. Hun bør fyre den advokat, og ærlig talt tvivler jeg på at det ER en advokat.
mh
Rådgiver for ÆUG

Rosake27
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15.04.2018 14:51:45

Re: Separation og nyt opholdstilladelse

Indlæg af Rosake27 » 18.04.2018 08:57:16

Hej MH

Puha jeg havde en fornemmelse. Jeg har aftalt med hende med at vente med at gøre noget som helst med den ansøgning inden vi tager kontakt med US (har planlagt at køre hele vejen fra Jylland til København til at snakke personligt med dem). Men i tilfældet af man skal forny sit opholdstilladelse, hvad for en ansøgning skal man fylde, hvis man ikke længere opfylder krav til familiesammenføring?

Mange tak for dit store hjælp

MVH
Rosa

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Separation og nyt opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 18.04.2018 09:36:40

Glem alt om at få mere og grundigere oplysning ved henvendelse til US.

I vil allerhøjst komme til at tale med en ikke-jurist, som ikke ved særlig meget om emnet, og i bedste fald vil kunne fortælle jer, hvad jeg har skrevet, i værste fald give lige så dårlig vejledning som måske-advokaten.

Da I bor i Jylland kan jeg kraftigt opfordre til at I i stedet for henvender jer til den GRATIS Århus Retshjælp, som I finder på Vester Allé 8C, 8000 Aarhus, næsten lige ved siden af domstolen - begge ligger på samme gade som 'Ridehuset' og Aros Museet, men på den modsatte side. Helst i dag, hvis I kan, da der er åbent særligt for udlændingeretlige spørgsmål ml. kl. 16 og 19 netop om onsdagen.

Man kan også komme til på de andre dage, men om onsdagene er der jurister som er særligt veluddannede i udlændingeret til stede. I kan der få den rigtige vejledning.

Hvis din veninde opfylder de økonomiske betingelser kan hun gratis få Retshjælpen til at skrive hvad der måtte være nødvendigt at skrive til div. myndigheder. De økonomiske betingelser er at hun ikke må tjene mere end 322.000/år + 56.000 pr barn, hun har boende hos sig.

Mandag kl. 13-16
Tirsdag kl. 13-19
Onsdag kl. 13-16
Onsdag kl. 16-19 (åbningstid for udlændingeretlige spørgsmål)
Torsdag kl. 13-16
Fredag kl. 10-13
http://www.aarhusretshjaelp.dk/kontakt-os/

Hvis Århus er langt væk for jer, kan jeg evt give jer andre adresser.
mh
Rådgiver for ÆUG

Rosake27
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15.04.2018 14:51:45

Re: Separation og nyt opholdstilladelse

Indlæg af Rosake27 » 18.04.2018 11:32:27

Hej:

Mange tak igen for dit hjælp. Vi prøver at kontakte Retshjælpen.

Tusind tak

MVH

Rosake

Besvar