Den ene hånd aner ikke, hvad den anden laver...

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sitemester
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12.11.2017 21:37:10

Den ene hånd aner ikke, hvad den anden laver...

Indlæg af Sitemester » 27.03.2018 09:09:08

I kvitteringen for ansøgningen om ægtefællesammenføring står der et uldent afsnit om, hvad du skal gøre, hvis ansøgeren ønsker at rejse ud under det processuelle ophold - altså perioden mellem ansøgning om sammenføring blev indgivet til der kommer en afgørelse ( op til 10 måneder).

Der står, at såfremt ansøgeren har lovligt ophold iht 90 dages reglen, og såfremt passet stadig er gyldigt, kan man rejse ud og komme tilbage uden problemer. Men formuleringen er så elendig ( vag ), at vi besluttede at ringe til Udlændingestyrelsen for at høre en mere præcis beskrivelse.

Svaret var: "ja, det er ikke nemt, men for en sikkerheds skyld må I hellere tage ned på nærmeste politistation med biometri og få et RETURVISUM i passet" jeg spurgte, hvorfor hun anbefalede det, når der stadig var 40 dage tilbage inden for de 180 dage og passet først udløb i 2027. Svaret: "man kan jo aldrig vide, når først man står i lufthavnen"

konklusion: Der er ingen sikkerhed for, at reglerne kendes af de, der skal administrere den daglige drift af dem.

Nå, men afsted til Næstved. Her fik vi at vide, at et returvisa kun gælder i denne særlige situation, hvor man vil være sikker på at kunne komme ind i DK igen under det processuelle ophold. Min hustru skal i forvejen ikke benytte visa - og hun skulle kun afsted en uge, så i princippet kunne hun bare smutte, hvis man tager ordlyden i ansøgningskvitteringen for gældende.

Men hun fik sit returvisa med et par ekstra dage i slutningen af ugen, da fly jo kan blive både forsinket og aflyst.

Efter en uge hjemme hos familien, vendte hun tilbage til CPH. I paskontrollen kiggede kontrolløren grundigt på det nye visa og konkluderede:
"Dit visa udløber om 5 dage. Husk at være ude af landet inden den tid" - vel vidende at hendes biometriske pas sagtens kunne tillade hende 37 dage dage mere, inden de 90 / 180 dage var opbrugt...... Herefter rakte han passet og kopien at tilladelsen til det processuelle ophold tilbage over disken.... Flot.

Take away: Hvis du har processuelt ophold og gerne vil hjem at besøge familien, så få et returvisum uanset om du har lovligt ophold både før og efter du rejser ud.

Nå, men nu venter hun bare på en afgørelse. Det er jo forrygende, at en person med magistergrader i både finans og økonomi samt en bunke mastergrader skal gå i 10 måneder uden at måtte røre en finger.... ikke engang frivilligt, ulønnet velgørende arbejde.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Den ene hånd aner ikke, hvad den anden laver...

Indlæg af mh1 » 27.03.2018 12:09:00

Den, som I talte med på US, var det sagsbehandleren? Ellers var det højst sandsynligt en HF’er, som ikke er særligt velbevandret i reglerne, udover i heldigste fald dem om, hvad man skal vedlægge ansøgningen.

Pasbetjenten ved ikke, at der er søgt fs. Han har jo ret - returvisummet udløber. Tag det som en servicemeddelelse.

Jeg havde en langt værre oplevelse, da jeg første gang skulle søge opholdstilladelse, uden at være ligefrem flydende i det lokale sprog. Jeg viste mit ‘visum med henblik på ansøgning opholdstilladelse’ til en, der skulle forestille at være der for at hjælpe folk, og han smed det tilbage med oplysning om at det var udløbet ... det var UDSTEDT tre dage tidligere. Dernæst, efter at jeg havde protesteret så godt jeg nu kunne, viste han mig hen i en kø, der efter 2 timers ventetid viste sig at være den forkerte.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar