Opholdskort og ferie

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jesper38
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19.07.2015 16:12:36

Opholdskort og ferie

Indlæg af Jesper38 » 26.03.2018 14:08:27

Hej Ægteskab uden grænser

Jeg har netop været på ferie med min kone, som er fra Fillipnierne, og vores søn. Vi var nede og vise vores søn frem til mormor, morfar mv...

Da vi kom tilbage fra Fillipnierne og skulle vise pas i paskontrollen i Danmark, sagde damen fra politiet i paskontrollen at vi manglede opholdstilladelsen fra Udlændingeservice? Det var ikke nok bare med opholdskortet?

Vi viste pas (hun har fillinpisk pas) og hendes opholdskort (ophold efter EU-regler) - Permanentopholdskort, da vi har været i DK i mere end 5 år efter vi flyttede fra Sverige til Danmark (søgte familiesammenføring efter EU reglerne, da vi boede i Sverige).

Hun sagde at reglerne var ændret ? og opholdskortet ikke var nok at vise? Hun tog en kopi af min kones pas og bad os om at kontakte Udlændingeservice hurtigst muligt. Det lød på hende som om der var noget vi skulle have ændret ?

Jeg nævnte til hende, at min kone har opholdstilladelse efter EU reglerne - har permanentopholdskort og at det var udsted hos Statsforvaltningen, da vi har boet i Danmark i over 5 år og har ophold efter EU-reglerne.

Er det korrekt hvad hun siger? Er der kommet nye regler? Og skal vi til at have nogle andre papirer med nu? Er det ikke nok at rejse med opholdskortet?

Håber I kan hjælpe mig med mine spørgsmål, som kan guide mig i forhold til hvad jeg så yderligere har behov for? og hvem jeg skal henvende mig til

Med venlig hilsen
Jesper Høj

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdskort og ferie

Indlæg af mh1 » 26.03.2018 19:35:59

Det er noget vrøvl. Den politiassistent skal hjem og læse op på reglerne.

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6024
mh
Rådgiver for ÆUG

Jesper38
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19.07.2015 16:12:36

Re: Opholdskort og ferie

Indlæg af Jesper38 » 28.03.2018 13:20:01

Tak for svar

Jeg havde også meget svært ved at forstå det og forklarede flere gange for hende hvordan situationen var.

Men hun var meget hårdnakket og det at stå og diskutere med en politikvinde sen aften for at komme ind i Danmark igen med sin kone og søn er ikke lige noget jeg havde lyst til.

Så sagde ok og vil kontakte udlændingestyrelsen hurtigst muligt for at få undersøgt hvilke ting hun mener mangler.

Har også ringe til Udlændingestyrelsen og snakkede men en kvinde, som havde svært ved at forstå, hvorfor jeg skulle ringe til hende.

Hun rådspurgte med en kollega, slog min kones oplysninger og eftersom vi har ophold efter EU-reglerne, så sagde hun, at det var ikke korrekt, det som politikvinden sagde i paskontrollen.

mvh
Jesper

Besvar